Beste mensen,
De automaat van mijn Xantia ‘98 vertoont kuren: steeds vaker knipperen de lampjes S en *, en moet ik de auto herstarten om de boel te resetten.
Uit eerdere berichten op het forum begreep ik dat er een teller in de bak zit die een (maximum) aantal ‘Abnutzungseinheiten’ registreert - en dat die stand uit te lezen valt. Mijn Citroën-mechanieker heeft daarvoor echter niet de juiste apparatuur.
Vandaar de vraag: wie heeft er zo’n (Elit?) uitleesapparaat? Of kent er een garage/monteur met eentje?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Wat je bedoelt is de teller bij een AL4 automaat die telt hoe vaak de olie verhit is geweest en daarna adviseert om die te vervangen.
Als je lampjes Sport en Sneeuw branden en bak blijft in de 3e versnelling staan ( dat rijdt van geen meter) dan wil dat zeggen dat de teller de 6000 uur heeft overschreden.
Uitlezen: Dat kan met een “E.L.I.T”, ook genaamd de 4125-T maar ook een moderne Lexia moet die teller kunnen resetten.
De electronisch besturing van de bak zit in de motor computer, diagnose is dus al van de motor, maar je apparaat moet wel begrijpen dat hij de codes van de bak zoekt. ( zoals een Lexia of E.L.I.T. )
Ik zou eens beginnen met de automaat-olie te vervangen ( je kunt bij aftappen maar ongeveer de helft er uit krijgen). Dus twee keer achter elkaar doen en tussendoor een keer de bakolie warm rijden). De olie is speciaal ( Mobil LT 71141 en equivalenten GEEN DEXRON ).
Oldenhage kan die bakken spoelen met een speciale adapter als ik goed ben geïnformeerd en is een van de weinigen die nog kennis en ervaring met de AL4 hebben.
Er is heel veel informatie over die bakken in ‘t Frans ( de AL4 was de standaard automaat voor PSA en Renault voor alle motoren tot 2 liter gedurende lange tijd), maar in het Nederlands ken ik weinig.
Misschien is er iemand met een Lexia met de adapter kabel voor de Xantia in de buurt hebt die je wil helpen.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Dank voor je verhelderende uitleg, Citroensmgz!
Heel fijn, ik ga contact opnemen met Oldenhage.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15