Sinds kort wordt de motor maar traag warm. Normaliter was de temp van de kvs al wat opgelopen voor de olie temp ging oplopen. Sinds kort gaat het bijna gelijk op. Er is geen kvs verlies. Na zo’n 12-15km zijn beiden op temperatuur (1e streepje) dwz de kvs zit er net onder waar het eerder op het 1e streepje stond. Kachel wordt gewoon warm. Ook valt op dat als je zelfs na tijdje rijden een afrit van snelweg neemt de temperatuur van de kvs daalt tot vlak boven het blauwe gedeelte. Al sta je maar weer even stil bij verkeerslichten dan schiet ie weer naar (bijna) het eerste streepje. Ook is de olie temp minder warm dan normaal (tussen beide streepjes in, nu op het eerste streepje).
Iemand ook deze ervaring? Is het het koude weer nu (maar herinner me het niet van vorig jaar zeg maar). Het is een 2.7 HDI met 220d.km op de klok. Bij 213d.km is de waterpomp en thermostaat huis vervangen.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Klinkt toch als een thermostaat die open blijft staan
Hmmmm….. toch wel… is dat schadelijk? M’n ritten zijn altijd vrij lang 50-100km minimaal per rit. Beurt interval duurt nog even.
Als je ritten 50-100km zijn, dan is dat voor een dikke diesel niet lang. Die heeft bij dit weer best wat tijd nodig om warm te worden, meestal wordt vanaf 10gr C zelfs de kvs elektrisch bijverwarmd omdat ie anders amper warm wordt. En als de thermostaat dan ook achterblijft, dan loopt de hdi wel heel lang te koud, en moet ie rijker inspuiten enz. Wat evt repareren of nakijken wat er loos is te maken heeft met een aankomende beurt/interval zie ik even niet ? Als ie kapot is dan moet ie op de brug, gewoon maken.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Was niet handig verwoord van mij. Ben altijd voor meteen maken als iets niet goed is. Maar vroeg me af of er iets niet goed is. Normaliter zou ik meteen afspraak maken voor na zien maar omdat ik niet echt van auto afhankelijk ben. Alleen dit weekend zou ik bij mijn broertje op bezoek gaan in Duitsland (iets voorbij Koln) dus de dame dan niet op tijd terug.
Als het de thermostaat is (nog niet vastgesteld wel verondersteld) dan zou ie nu open staan, maar als er iets veranderd, en hij zou op enig moment dicht kunnen gaan zitten, dan heb je een ander probleem want dan wordt ie te heet, ik heb dat met mn hdi ook gehad, met een buitentemp van -6 werd die in 20km echt bloedheet en stond ie te koken, als je dat risico wilt lopen dan is dat een keuze. De 2.7 hdi is niet de allerbeste diesel want ze gaan nogal eens stuk, dus wees gewaarschuwd.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud