Beste,
Ik ben aan het kijken om er een C6 bij te kopen, het zou om een benzine versie gaan. Waar op te letten? En als er een km.stand van rond de 250dkm op staat wat moet er dan in iedergeval al een keer gedaan zijn?
http://www.citroenc6-genootschap.nl/site2/wp-content/uploads/2019/02/C6-buyer-recommendation.pdf
https://www.autocar.co.uk/car-news/used-cars-used-car-buying-guides/used-car-buying-guide-citroen-c6
https://www.parkers.co.uk/citroen/c6/review/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ter aanvulling….
Wanneer is de D-riem vervangen?
En hoe staat het met de “groene monsters” ?
Een ander punt bij deze V6 is olielekkage, niet alleen die van de groene monsters.
Die lekkage komt na verloop van tijd voor bij de nokkenashuizen. oplossen daarvan is een arbeidsintensieve, en dus in de papieren lopende klus.
Ook de krukaskeerringen hebben niet het eeuwige leven.
Voorts de vraag of de bak al een keer geflusht is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank voor de info.
Fijn te weten waar op te letten. Is dat lekkage gebeuren leeftijd afhankelijk of meer km afhankelijk?
Heb al wel helder dat onderhoudshistorie goed gedocumenteerd bij auto moet zijn.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik vind het best vreemd dat olielekkages kennelijk nog een voorkomend issue zijn in een moderne motor bij relatief lage km standen voor moderne motoren en van een jonge leeftijd. Je zou toch verwachten dat de rubber keeringen inmiddels van een langlevend materiaal zijn, zoals Viton (of zoiets). Of is dit laatste wel het geval en zit de lekkage oorzaak in de betreffende motortypen elders? Zoals hoge drukken, nauwe toleranties of hoge temperatuur icm dunne olie?
Iemand ervaring met stop-fluide toevoegingen in de olie als het langs rubbers/keeringen lekt? Helpt dat in de praktijk?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook de beste kwaliteit kunststoffen hebben last van achteruitgang door zaken als licht, hitte enzovoort.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoe het ook zij, of je 15 jaar al-dan-niet als “relatief jong” kunt betitelen, bij de ES9A motor kom je dit soort zaken tegen.
De groene monsters zijn makkelijk te vervangen, da’s simpel op te lossen. Gewoon om de 60 kkm doen, daarmee voorkom je ellende.
En soms helpt zo’n middeltje om de lekkage langs de keerringen te verminderen, GJO heeft daar enige ervaring mee opgedaan. Maar er is geen garantie dat het wegblijft.
Bij hem heb ik ook twee auto’s met deze motor gezien waarbij de nokkenashuislekkage verholpen werd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dank voor de antwoorden, ook al ging het niet speciaal over de C6. Ik heb nu een proef gestart om met Liqui Moly een lichte carterpakking lekkage te verminderen/verhelpen.
Inderdaad, voor mij is een Citroen van 15 jaar oud nog nat achter de oren. Maar bouwjaar 2009 is voor velen in hun beleving al een oude auto
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn