Beste clubleden:
Ik ben al een hele tijd een “nieuwe cx” aan het zoeken nu kwam ik een mooie tegen maar ik heb een paar twijfelpuntjes:
De huidige eigenaar heeft hem in Augustus dit jaar gekocht en doet hem nu weg omdat hij er nooit in rijdt en omdat hij zijn huis gaat verbouwen.
Eigenaren volgens de rdw:17 jaar particulier
8 jaar particulier
9 maanden particulier
3 maanden particulier
5 jaar erkend bedrijf
2 jaar erkend bedrijf
5 jaar particulier
1 jaar particulier
3 maanden particulier is de huidige eigenaar
APK goedgekeurd na reparatie op: 13-04-2023 om 18:02
Aandachtspunt 1
Fusee(kogel) te veel speling
Aandachtspunt 2
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
Aandachtspunt 3
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
Aandachtspunt 4
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
Mijn vragen aan het forum:
Is dit een normale voertuighistorie.
Is dit een groot risico. Ik sleutel zelf niet meer dus hij gaat naar de garage.
Alleen over de overmatige vloeistoflekkage maak ik mij zorgen. De fuseekogels lijkt mij niet zo moeilijk. En klopt het dat de stofhoesreparatie wel duur is omdat het ingewikkelde stuurhuis dan uit elkaar moet?
Maakt dit de wagen een te groot risico? Of moet er flink wat (1000 euro?) van de prijs af om dat geld aan de reparatie te besteden?
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik zie op de foto’s een mooie auto, dik in de lak en strak in het pak*. De wisseling der eigenaren kan inderdaad duiden op een hete aardappel (die je het liefste direct doorgeeft) maar dat hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn. Soms spelen andere factoren ook een rol. Zoals je meisje/vriendje die het er niet mee eens is of onvoorziene parkeerproblemen,
Een (aankoop-)keuring door een CX specialist kan uitsluitsel geven. APK is slechts een technische/milieu keuring.
Tip: mocht de verkoper geen aankoopkeuring toestaan, dan is dat ook een signaal om te stoppen.
*Zonder risico zul je geen nieuwe CX vinden want ze zijn inmiddels ruim 35+ oud. Tenzij Mazda.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Waar zie jij de foto’s dan?:-)
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Die stonden bij het forum bericht.
In een link naar https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-cx-cx-25-injection-automatic-benzine-bruin-1321b5b4-dad7-4710-ac52-61e7ecd50d31?utm_medium=email&utm_source=NL-RTM&utm_campaign=After_Lead_Journey_Recommendation_Followup_Mail&ipc=recommendation&ipl=Email-engine-itemBased&utm_content=contactedlst&utm_term=image
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Als hij zo goed is als hij er uit ziet vind ik hem niet duur. Een serie 2 interieur in een serie 1 vind ik echter geen gezicht. Een automaat moet je willen. En omdat het een origineel nl exemplaar is moet je hem goed op roest beoordelen. Technische dingetjes zijn niet relevant, die zijn er altijd, kun je dat niet aan dan zou ik geen oude fransoos kopen.
Bedankt voor jullie reacties ik heb een afspraak en dan zien we het wel, verliefd was ik al dus nu even het hoofd koel houden en de wagen goed bekijken met eventueel een technische keuring bij de citroen garage. Ik hou jullie op de hoogte.
Over het interieur heb ik ook mijn twijfels niet uit purisme maar omdat ik niet zo van leer hou. Ik heb nu zelf een serie 1 met crème stoffen interieur dus misschien ga ik het omzetten.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wel bijzonder dat ze men een 5-cijferig telwerk kunnen vaststellen dat de km-stand 162.000 is.
Kan dus net zo goed een ton meer zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja een ‘‘ton méér’’ dat zou zomaar kunnen. Maar soms onderschat je gewoon alles wat logisch lijkt te zijn hé , ik heb indertijd mijn gs / lpg verkocht en eerlijk verteld wat de km stand (ca 50dkm op het telwerk) echt was. De koper trok een gezicht en nam de wagen in ontvangst en was méér onzeker door de algehele staat vd wagen dan door de echte km’s. Hij twijfelde positief omdat de gs echt als een nwe reed en dacht volgens mij dat ik hem in het ootje nam, maar het was echt 550dkm , ik had de wagen van bijna 2jr oud en 30dkm gekocht van de eerste eigenaar en er in 20 jaar ruim 5 ton mee gedraaid. Sja soms is het echt véél meer dan je zou vermoeden hé.
Ms aardig om te weten dat die gs aan de apk toe was en de nwe eigenaar zou dit zelf regelen maar indien er serieuze zaken aan het licht zouden komen dan zou ik e.e.a. regelen, ik had geen twijfels maar wilde niet flauw doen. De meneer reed onderweg naar huis bij een opel garage naar binnen en kon toevallig meteen terecht en de gs werd zonder omhaal goedgekeurd in aanwezigheid van zo ongeveer alle aanwezige monteurs: zij hadden nog nooit een gs op de brug gehad met deze opmerkelijke km stand in deze zeer goede staat ! Dus het kán allemaal wél, maar de kans is helaas niet erg groot, en goed op de brug laten bekijken bij een kenner is een pré.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij elke CX die je koopt moet je minimaal €2.000,- reserveren voor onderhoud, zelfs voor een heel goed onderhouden exemplaar. Heb je het niet direct nodig prima, dan heb je wat over voor het onderhoud volgend jaar.
Een CX op een te klein budget rijden is denk ik geen succes, je moet dan dingen gaan uitstellen en de lijst wordt alleen maar langer en duurder. En een goed onderhouden CX rijdt juist fijn, maar in geval van matig onderhoud kan het een onprettige auto worden. Zeker als je weet hoe het hoort te zijn.
Op de foto van de motorruimte is ook de dubbele luchthoorn op een vreemde locatie gezet, de compressor zit wel op de juiste plek.
Eigenlijk lijkt de accu ook erg hoog te staan, die zit normaal veel dieper. Misschien komt het door de foto of het is de reden dat de luchthoorns verplaatst zijn…
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een serie 2 interieur in een serie 1 vind ik echter geen gezicht.
Nee, dat vind ik ook. Maar heb je wel meteen het probleem van verbogen deurpanelen opgelost
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
René Jongejan schreef:Wel bijzonder dat ze men een 5-cijferig telwerk kunnen vaststellen dat de km-stand 162.000 is.
Kan dus net zo goed een ton meer zijn.
Precies, is niet meer na te gaan, vooral omdat het interieur weg is. Met versleten deurpanelen en stoelen kun je er van uit gaan dat het geen 162.000 maar 262.000 km is. Nu niet meer. En een sluitende historie zal hij zeker niet hebben.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De vraag is ook of km stand het belangrijkste is. Een auto met 260k heeft misschien meer onderhoud gehad waardoor er meer frisse onderdelen op zitten. Bij 160 is mogelijk veel nog origineel en kom je op een punt dat sommige dingen versleten zijn door de leeftijd ipv echt slijtage.
Deze reactie kreeg ik terug van mijn citroen garage toen ik ze het lijstje van hierboven stuurde met de vraag om een ruwe prijsindicatie:
Lijkt op zich niet zo spannend die reparaties dus voor ongeveer 250,- zal je al een heel eind zijn.
De vloeistof lekkages is lastiger in te schatten, meestal retourslangen van het lhm systeem dus dat zal bekeken moeten worden. De krukaskeering lekte ook vaak bij die types dat is minder leuk ( motor eruit) airco kan niet want dat is gas.
Zo blijft het toch wel spannend vind ik maar ik heb er zin in.
Arjan Verkade schreef:De vraag is ook of km stand het belangrijkste is. Een auto met 260k heeft misschien meer onderhoud gehad waardoor er meer frisse onderdelen op zitten. Bij 160 is mogelijk veel nog origineel en kom je op een punt dat sommige dingen versleten zijn door de leeftijd ipv echt slijtage.
Dat klopt wel, maar laten we eerlijk zijn, iedereen wil een auto met een lage km stand. Dat merk je tijdens het rijden met een cx ook gewoon.
Ik hoop, en ga er vanuit, dat Peter-Paul het hoofd koel genoeg houdt om niet alleen voor het fraaie uiterlijk te vallen en grondig onderzoek door een deskundige te laten doen. Het zijn soms net mensen. Mijn voormalige ZX (300k+ kilometers) lekte motorolie als een zeef. Dat was geen APK afkeurpunt, maar altijd een opmerking “overmatige vloeistof lekkage”. Om dat te verhelpen moest ik de hele motor reviseren en dat heb ik niet meer gedaan. Ik verwacht dat deze CX in al die jaren meermaals het klokje rond gegaan is.
Het hoofd koel houden lukt wel maar de praktische kant? Een technische keuring kost tijd, afspraak maken en zo, en ik wil het liefst dat mijn eigen garage in Voorschoten dat doet. De eigenaar is een CX liefhebber en heeft een schuur vol onderdelen.
Maar dan heb ik de auto dus al in mijn bezit. Mocht de keuring dan negatief uitvallen dan moet de hele zaak teruggedraaid worden. Nou is de huidige eigenaar wel betrouwbaar maar dat blijft gecompliceerd. Of kun je dan even wat op papier krabbelen en dat beide ondertekenen?
Uiteindelijk ben ik alleen bang voor een lekkend krukaslager. Dat is een kostbare reparatie en je kunt het aan de buitenkant niet zien. Weet iemand wat dat ongeveer kost? Ik bedoel die 2000 euro die hierboven genoemd wordt dat had ik al in mijn hoofd, dat heb ik bij mijn huidige cx ook besteed. Maar veel meer!?
We gaan het morgen zien.