BX 14 TU blok ECU code 41
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 03 december 2024 12:46 AM

Hallo!

Mijn bx met TU blok loop tniet helemaal lekker. Motorcode KDY.
De ECU uitgelezen, geeft hij storingscode 41, motor toerental sensor. Maar die heeft ie toch niet? of toch wel?

Wie weet waar ik moet zoeken?

Bedankt alvast!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2024 08:22 AM
  [ # 1 ]

Nog met een Bosch A2.2-systeem?

Dus nog met een verdeler en nog niet met een DIS-bobine?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 03 december 2024 10:13 AM
  [ # 2 ]

Ja met verdelerkap

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2024 10:41 AM
  [ # 3 ]

A2.2 heeft geen krukassensor die op de ECU is aangesloten.

Er zit wel een opnemer, maar die eindigt in een lege contrasteker en is bedoeld voor het aansluiten van een specifieke PSA-stroboscoop, zij hadden die vroeger.

Foutcode 41 is dus een “fake”-melding.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 03 december 2024 11:22 AM
  [ # 4 ]

Dank voor de snelle reactie. Ook wat bij mij bekend was.

Dus mag ik deze melding gewoon negeren?
Toch raar dt deze melding in een keer opduikt. Of zou deze er al vanaf het begin zijn geweest?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2024 11:25 AM
  [ # 5 ]

Wanneer heb je de vorige keer de ECU uitgelezen?

De A2.2-ECU krijgt het toerentalsignaal uit de verdeler.

Staat de ontsteking goed op tijd? Onderdrukdoosje nog heel?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 december 2024 07:19 PM
  [ # 6 ]

Motor heeft een BOSCH MA3 monopoint inspuitsysteem en heeft een BDP sensor. Deze zit , als je voor de motor staat , in de motorblokflens met de sensor naar het vliegwiel gemonteerd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 december 2024 09:37 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij niet, tot het einde van de productie van de BX is de TU3 voorzien van Bosch Mono-Jetronic A2.2, dus met verdeler.
Bosch MA3 heeft al een DIS-bobine.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 05 december 2024 11:13 AM
  [ # 8 ]

dank voor de reacties!
De bdp sensor eindigd inderdaad in een losse stekker voor het instekkeren van een stroboscoop. Dus niet verbonden met de rest van de bekabeling.

Rene, het ontstekingstijdstip en vacuum, deze zijn niet gerelateerd aan een code (41) toch? Wel- goed om even met de stroboscoop te kijken of alles mooi op tijd staat en vervroegd.

Ik heb aan de ontsteking de bobine, ontstekingsmodule, verdeler/rotor/kabels/bougies vervangen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 december 2024 11:24 AM
  [ # 9 ]

Als er geen BDP sensor in zit kan het ontstekingstijdstip niet door de ecu geregeld worden en kan dus ook geen foutmelding geven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 december 2024 12:06 PM
  [ # 10 ]

Met mijn AX 1.4 zaliger ben ik heel lang aan het stoeien geweest om de ECU volledig storingsvrij te krijgen.

Zie voor het hele verhaal https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226590

Overigens nooit code 41 gezien.

Kijk ook goed naar de staat van alle slangetjes die aangesloten zijn op het monopointhuis, dus ook die naar het taktventiel.

Ergens maar iets valse lucht aanzuigen kan ook leiden tot een mindere loop van het blok.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook