Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand op dit forum enig idee heeft wat er met mijn jumper aan de hand kan zijn. Zelf heb ik er helaas niet al te veel verstand van. Het zou fantastisch zijn want meerdere garages, 2 jaar later, en een kleine 10.000 Euro aan reparatiekosten heeft het probleem nog niet verholpen.
Het probleem
2 jaar geleden reed ik met mijn Jumper (camper) in Duitsland toen ineens het motorlampje geel begon te branden i.c.m. de tekst “laat motor controleren”. Hierbij viel het vermogen grotendeels weg, geen turbo meer. De citroen garage heeft de software uitgelezen waarbij een melding kwam m.b.t. de turbo. Zij hebben toen de gehele turbo vervangen, en de foutmeldingen gereset. Een paar duizend euro lichter ging ik weer op pad. Een kleine 200km verderop, pats, weer hetzelfde. Lampje branden, en vermogen weg. Om een lang verhaal kort te maken: In de afgelopen 2 jaar ben ik bij minstens 5+ verschillende garages geweest waar ze van alles geprobeerd hebben, van de turbodruksensor(?) tot aan de meest recente reparatie: het vervangen van de ECU. Niks heeft geholpen. Het beeld is elke keer hetzelfde: Na een reparatie (en het resetten van de error) rijd hij als een zonnetje. Maar vroeg of laat komt de melding terug. Soms na 100km, maar ook wel eens na 2.500 km. Elke keer is het dezelfde melding: Er is iets mis met de turbo. De meeste garages zeggen: We moeten je turbo vervangen (a la 3000 euro). Maar ik geloof niet dat dit het probleem is, de turbo is namelijk al vervangen en dit loste niks op. Plus, als de melding er niet is rijd hij geweldig, inclusief het vermogen van de turbo. Als ik de accu even loskoppel en de melding verdwijnt dan werkt alles weer prima.
Mijn vermoeden
Zou het iets in de elektronica kunnen zijn? Ik weet inmiddels wel dat de jumper in de noodloop terechtkomt door deze melding en dan de turbo uitschakelt. Ik denk ook dat er een verband is tussen koud en vochtig weer en het opkomen van deze melding. Veel vaker dan bij droog en warm weer. Daarnaast heb ik eenmaal gehad dat ik iets te hard over een drempeltje reed, toen kwam de melding ook. Ik vermoed dus dat er iets aan de hand is wat elke keer de noodloop triggert. Het zou iets met de turbo kunnen zijn, maar ik kan het me haast niet voorstellen, aangezien het met een gloednieuwe turbo ook binnen 200km weer mis ging.
Heeft iemand enig idee? Ik ben echt even helemaal zoek (en blut inmiddels :/ ).
Super bedankt alvast!
Jeff
Geen idee waar je woont, maar een kennis van mij is helemaal lyrisch over DiagnoseDan (in Mijdrecht).
Ook hij had een auto waarbij de dealer ook niet verder kwam dan al drie jaar nieuwe onderdelen er tegen aangooien, uit eindelijk bleek het een sensor te zijn van nog geen € 50,-
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja. Fouten uitlezen kan iedereen. Maar aan de hand daarvan een goede diagnose stellen is een ander verhaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Das verrekte interessant, een nwe sensor met een verdraaide aansluiting, dan kun je dus meten, je meet een ‘‘goeie’’ sensor, maar die gaat nooit werken ! Veel geleerd !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Ik woon in de buurt van Nijmegen. Maar voor een goede diagnose (en hopelijk reparatie) ben ik bereid een eind te rijden
Dank, ik ga eens bij hem polsen.
Iemand nog andere tips?
Wat is het bouwjaar ?
Welke motor met inspuitsysteem ?
Katalysator met roetfilter ?
Welke storingsmeldingen zijn er ?
Het bouwjaar is 2010. Er zit een 3.0 motor in met 177pk. Katalysator met roetfilter zou ik niet zo weten, hoe kom ik daar achter?
Inmiddels heb ik de foutmeldingen uitgelezen, het gaat om de volgende 2:
- P0238: Turbocharger / supercharger boost sensor A circuit high
- P2563: Turbocharger boost control position Sensor A circuit range / performance
Iemand enig idee?
@Maestro12: heeft de kennis van jou de auto daarheen gebracht en heeft diagnosedan het opgelost? Of heeft hij de database van diagnosedan gebruikt en het zelf opgelost?
De 3.0 motor is niet van PSA maar van IVECO. Een Iveco dealer of en vrije bedrijfswagen garage en nog al te doen hebben met Iveco Daily zullen dit probleem wel kennen. Is meestal regenwater wat door de hangende constructie in de regeldoos van de turbo komt en roest veroorzaakt in de regeldoos , waardoor deze niet meer goed functioneert.
Deze storing levert de genoemde foutcodes.
Is uit mijn werkplaatservaring.
Interessant! Het probleem komt namelijk wel vaak voor met vochtig weer. Is een regeldoos hetzelfde als de ecu (engine control unit)? Deze is wel namelijk net vervangen door een nieuwe.
Nee. Is een mechanisch vacuum onderdeel en regelt de turboverstelling = regeling luchthoeveelheid.
Dank! Ik ga hier eens naar kijken