Is er geen imitatie te krijgen dat scheelt ook al veel geld.
Groet.
In NL kun je het roetfilter verwijderen bij diesels van voor 2017. Dat geef je door aan de RDW en betaal je maandelijks een fijnstoftoeslag. Bestaat zo’n regeling mogelijk ook in België?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Neem even contact op met Johan, die heeft veel ervaring met het vervangen van de roetfilters.
Ik heb begrepen dat ze ook regelmatig in het originele roetfilter de steen laten vervangen, dat kost nog steeds best wat maar heb je in elk geval origineel passend spul onder je auto.
Paul Z schreef:In NL kun je het roetfilter verwijderen bij diesels van voor 2017. Dat geef je door aan de RDW en betaal je maandelijks een fijnstoftoeslag. Bestaat zo’n regeling mogelijk ook in België?
In België werkt dat echt niet: Ze doen zelfs een deeltjesmeting voor alle Euro5 diesels in Vlaanderen, en voor de Euro5B diesels in Wallonie en Brussel. Daar worden heel wat auto’s op afgekeurd, en dan zit er vaak niks anders op dan het roetfilter te vervangen, met de bijkomende hoge kosten. Daarbij is dat geen garantie dat zo’n filter lang meegaat want sommige diesels zijn een “beetje krap” ontwikkeld voor wat betreft de partikel emissie.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het helpt ook om premium diesel te denken, bijvoorbeeld V-Power, dat is beter voor het filter en in het algemeen.
Voor de deeltjes meting kan het een groot verschil maken om Bio Diesel/HVO te tanken. En voor de meting hier paar honderd km mee te rijden.
In Nederland ligt de grens op 1.000.000 deeltjes. De machine meet een factor 1.000 minder, dus max 1.000 op de meting.
Zover ik begreep doet een 3.0 HDi soms 600 a 800, waarmee je de keuring dan door komt. De wat betere exemplaren tussen de 300 en 600.
Met de 3.0 HDi in mijn C5 tank ik eigenlijk altijd V-Power. Over het algemeen rijdt ik lange afstanden op de snelweg liefst op hogere snelheid (130). Meestal meer dan 80 km. Soms wat korter een km of 30.
De echt korte lokale ritjes zijn er hoogstens een paar per maand, niet eens elke week.
Bij de laatste APK met Bio diesel in de tank werd er bij mij een meting gedaan van 6!
Er stond toen ongeveer 250k op de teller, de conclusie van Johan was brandschoon. Het gebruik en rijgedrag hebben daar zeker invloed op.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Hoi altijd premium diesel getankt Total…
Ook de voorophanging is vervangen en alle waterhuizen dus wagen inrijdt perfect
Enkel die roetfilter natuurlijk prijs is 2300 bij Citroën …
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind dat goed meevallen. 2300 euro investeren is toch niet zo gek?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het roetfilter inwendig laten reinigen kan ook een optie wezen.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Groet
Mijn mening:
Een oudere auto zo goedkoop mogelijk zolang mogelijk op de weg houden.
Bij verkoop krijg je de dagwaarde en bij sloop nog minder.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bxsport schreef:Hoi altijd premium diesel getankt Total…
Ook de voorophanging is vervangen en alle waterhuizen dus wagen inrijdt perfect
Enkel die roetfilter natuurlijk prijs is 2300 bij Citroën …
Ik zou even een belletje naar Johan doen, ik denk dat hij een goedkoper alternatief heeft.
Dan kan je altijd nog beslissing wat je wil.
Frans 007 schreef:
Mijn mening:
Een oudere auto zo goedkoop mogelijk zolang mogelijk op de weg houden.
Bij verkoop krijg je de dagwaarde en bij sloop nog minder.
Naar mijn idee ligt dat eraan wat je ermee wil.
Goedkoop is vaak een compromis op kwaliteit of laat je bepaalde dingen niet repareren.
Dat is misschien voor veel mensen een optie als je er nog jaartje mee door wil.
Maar als je gewoon nog jaren door wil en wil genieten van het product zoals het nieuw bedoeld was moet je er juist alles aan laten doen wat nodig is met de beste spullen die beschikbaar zijn.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Probleem is ik Wil Citroën C6 blijven rijden, maar de onderdelen worden ook schaarser en dat is een groot probleem. Als je dagelijks met een Citroën C6 wil rijden is het misschien interessant om een donor te hebben wel, deze heb ik nu dus een nieuwe wagen kopen met ongeveer 100.000 km is misschien een goede oplossing om nog enkele jaren te kunnen blijven zweven. …
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Begrijp ik het goed dat je er nu 2 hebt?
Of beschouw je die je nu hebt als donor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee hij denkt even hardop. Een 2e C6 met lage km-stand als donor erbij kopen en die als donor gebruiken.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik denk andersom : Een andere C6 met weinig km’s erbij kopen om C6 te blijven rijden en de bestaande als donor gaan gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Dan schroef je 330.000km oude onderdelen op je ‘frisse’ C6 als daar wat aan stuk gaat. Ik zou het andersom doen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Bij een 2e komt nog wat bij kijken!
Je moet er ruimte voor hebben, als je hem schorst mag hij niet op de openbare weg staan.
Als je hem gelijk demonteert kan hij snel weg (maar wat heb je nodig) anders kan hij er jaren staan.
Groet