Als dat “moderne” Castrol 10W40 ( API SN of zo) is dan is dat niet de beste olie voor deze motor.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zal eens kijken of er API SN op staat.
Wat voor olie raad je aan?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een olie met voldoende zink. De ZDDP toevoeging. Valvoline VR1 Racing bv. In 10w60 of 5w50. ZDDP redt de nokkenas en stoters. Moderne olie is te “schraal” en biedt onvoldoende bescherming.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ok thanks.
Is de viscositeit niet erg afwijkend van wat er normaal in gaat?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wij lieten cx turbo’s altijd al op 10W60 draaien. Bleven de drijfstanglagers ook langer heel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké top.
Als ik het zo snel even lees wil je een ZDDP van rond de 1300 ppm?
Die ZR1 lijkt dan een goede optie.
Er zijn zo te zien ook ZDDP toevoegingen voor olie.
Een goede “classic” oil met relatief veel ZDDP is prima. SH, SJ spec is OK uit de tijd. Alles met SM, SN etc is te modern.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kom vooral de SL spec tegen buiten de moderne SM of SN spec.
In elk geval is het defect op een goede manier verholpen. Erg netjes aangepakt met al die nieuw verzinkte deeltjes, complimenten!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er weer netjes uit.
Veel zweef plezier .
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De CX is inmiddels ruim 16 jaar in bezit, in al die tijd is er weinig onderhoud aan het onderstel nodig geweest.
Toen ik hem kocht zijn er aan 1 kant nieuwe achter draagarm lagers in gegaan, er is hier en daar eens een fuseekogeltje vervangen en normaal onderhoud aan de veerbollen.
De laatste tijd vond ik het wat minder worden, kraakjes, trillingen en tokjes die er al langere tijd in zaten werden erger. Ondanks dat er nooit ergens noemenswaardige speling gevonden kon worden of maar iets mis was voor de APK.
Daarbij kwamen er nieuwe geluiden bij zoals een wiellager een een kraak van achteren. Het linker achterwiel ging ook zichtbaar scheef staan. De versnellingsbak begon ook meer herrie te maken.
Tijd om er iets aan de toen want voor mij reed het gewoon niet lekker meer.
Aan de voorkant is nu eigenlijk alles nieuw, binnenste en buitenste stuurkogels, fuseekogels, stabilisatorstangetjes, wiellagers. 1 draagarm is vervangen door origineel exemplaar uit auto met lage km stand en de andere was nog ok.
De remschijven zijn ook vervangen omdat er 1 schijf meer slijtage aan de ene kant had dan de andere, uiteraard dan ook nieuwe blokken.
Aan de achterkant de draagarm lagers van het scheve wiel vervangen, uiteraard was dat nodig. De andere kant wilde ik ook gezien de leeftijd en kms die ermee gereden zijn. Dat bleek de juiste keuze, hier was ondanks er niets te zien was de zitting van de draagarm helemaal ingevreten. Hier is een gebruikte ABS draagarm voor gevonden welke in prima staat is. Ook de veerstang is vervangen door een NOS exemplaar want die was ook niet al te fris meer.
De bak is uit elkaar gehaald waar slijtage aan het huis van de bak is gevonden. Een donor bak gevonden waarvan het huis is gebruikt. Voor montage samen met de carter van de motor alles netjes gestraald zodat het het weer fris uit ziet.
Ondertussen ook wat spulletjes weggebracht, doosje met spul voorheen:
Ooit als eens gespoten met hitte bestendige grondlak en lak, dat was weinig succes. Ondanks dat het spul 1100 graden zou moeten aankunnen begon het al te roken en chemisch te ruiken toen de motor 1 min stationair liep. Na paar ritten was dat wel weg, maar was de boel verkleurt en ook niet meer overal gelijk van kleur.
Een echt coating leek me nu de beste manier.
Toen kreeg ik het zo terug.
Alles wat fabrieksaf in aluminium is uitgevoerd heeft een zilveren aluminiumkleur coating gekregen en alles van staal is gewoon staal grijs.
De coating ziet er vooral er netjes uit, maar heeft ook als functie dat er meer hitte in de uitlaat blijft.
Blok met bak weer netjes en klaar om in de auto te hangen.
Het resultaat mag er zijn, het onderstel is merkbaar strakker en vrij van trillingen, kraakjes en andere bijgeluiden.
Hoewel er eigenlijk niets echt stuk was is het een optelsom van normale slijtage wat soort domino effect zorgt.
Weer fijn om er weer mee op pad te kunnen
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er weer zeer netjes uit !!!
Ik snap alleen niet hoe je speling hebt gekregen in het lager in de bak….wat dat geluid maakte.
Maar voor de rest
Strakke bak.
Vriendelijke groet Frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ziet er echt top uit!
Goed aangepakt! En het ziet er erg netjes uit. Fijn dat de andere versnellingsbak-behuizing bruikbaar was.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Lekker bezig Arjan! Ik had je wagen destijds al gespot op een bekend adres
Nu ben ik wel nieuwsgierig: waar had je bak dan precies speling?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!