Totaal aantal Berichten: 6149
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het eerste reparatiedeeltje is erin gehecht.
Ik heb de binnenkant zover vrijgelegd. Blijkt dat van de felsrand daarvan ongeveer de helft nog wezenlijk intact is. Kwestie van goed behandelen en lekker laten zitten. Dat is erg prettig, want dan houd je materiaal over wat nog op z’n originele locatie zit. Daar kun je dan nog met enige redelijkheid op aanwerken zodat de rest minstens in de buurt komt van wat je nodig hebt.
De voorste helft van die felsrand is gaar, evenals beide hoekjes. De reparatiedeeltjes daarvoor liggen al klaar. Morgen wordt het een paar uurtjes enigszins nauwkeurig doorknetteren en dan is de binnenste schaal van die deur wel weer in orde. Het scheelt wel enorm dat deze deur dus eigenlijk gewoon beter is dan wat er momenteel nog aan gebruikte deurtjes in omloop is. En het scheelt duidelijk enorm dat de auto in ieder geval van jonge leeftijd af wel heel redelijk volgeklotst is met roestwerende middelen (hoewel dat het brandgevaar bij dit laswerk dan weer wel nogal vergroot).
Het aardige is dus ook dat beide deuren nog de originele zijn, zo te zien aan de lak aan de binnenkant. Die lak is netjes flinterdun (veel te dun) enkellaags Amazonasgrün. Zelfs de krijtmarkeringen die er in de fabriek op gekalkt zijn staan er nog gewoon op. Die staan aan de bovenkant, waar ik niks aan hoef te doen, en dus blijven die ook nu weer over. Kan dan best zijn dat deze auto nog niet eens de poedelprijs haalt op Pebble Beach, maar die krijtmerken hebben niet veel 02-tjes er nog op staan Er zijn er zelfs niet veel meer met nog de fabrieksgemonteerde deuren erin. Nou moet ik wel zeggen dat beide voorspatborden, de motorkap en de achterklep wel vervangen zijn (de laatste heb ik de originele nog wel van staan overigens), dus dat is allemaal aanzienlijk meer mazzel dan anders wat…
Afijn, we pulken rustig verder aan dat deurtje. Lijkt me dat dat allemaal gewoon goed komt. In ieder geval werkt de binnenkant goed mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vooruit dan maar: de reparatieplaatjes aan de binnenkant zitten erin. Wat overgebleven is staat nu in de Brunox roestomvormer/epoxyprimer en dat moet maar eerst eens een nacht over drogen.
In de tussentijd kan ik nog her en der wat schoonmaakwerk verrichten op delen van die deur waar je anders niet lekker bij kunt. En daarna kan het feest beginnen met het installeren van de huidplaat…
De sluitrubbers van de tochtruitjes die ik gisteren in Duitsland heb besteld zijn ook al binnen, dus daar kan ik me ook op eerstvolgende gelegenheid eens in verdiepen.
Al met al zit er wel lekker een beetje voortgang in. Het is wel vrij uniek dat pas na bijna 51 jaar er de eerste generatie laswerk in zo’n deurtje wordt gezet, maar deze heeft het tot zover erg goed volgehouden. Daar ben ik best wel blij mee!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De buitenkant hangt er, na een langdurige bak stressen, in. Foto’s komen later wel. Er is nog wel het een en ander strak te maken, waar zoals verwacht een boel tijd met hamers & tasjes in gaat zitten. Maar dat is weer een studie op zich.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Na dagenlang treiteren heb ik die deur bijna klaar. Een enorme bak werk, een mooi traag oplopende resultaat-curve en een extreem steil oplopende ergerniscurve.
Dus ik heb een nieuwe deur besteld. Jammer van de krijtmerken. De oude deur kan wel nog steeds gewoon goed, maar ik ga dat gelazer er allemaal dus even niet meer nu van hebben. Daarvoor is er alweer veel te veel ander & dringender gelazer aan de hand.
Deurtje afmonteren als-ie binnen is, inclusief alle strippen enz. enz., dan alles er weer af, ‘t ding bij de spuiter dumpen met een kleurstaal van de auto, een niet onaanzienlijk bedrag verder die deur weer ophalen en de hele handel nóg een keer afbouwen en dan is ‘t gewoon klaar. Zo had ik ‘t meteen moeten doen.
In ander nieuws: van deze rechter deur heb ik inmiddels wel het rubber van het tochtruitje weten te vernieuwen. Met een BMW Originalteil. Dat zit er weer mooi strak in. Is geheid ook aanzienlijk beter waterdicht en tochtvrij dan het was!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, en als we dan toch nieuwe spullen gaan verwerken… Ik heb de rubbers voor de bovenste lijsten van de deuren ook maar eens besteld nu ik eindelijk in de wirwar van rubberwerk heb uitgevogeld wat de juiste daarvoor zijn. En ik bleek nieuwe pakkingen onder de deurkruk nodig te hebben: ze waren zo hard aan de deur vastgekleefd dat ze het strippen van de oude deur niet hebben overleefd. Verder heb ik op basis van de oude deur een boormalletje gemaakt voor de taillelijst en rechter spiegel, want dat moet natuurlijk allemaal weer opnieuw gedaan worden.
Voor de rest is het nu dus een kwestie van alle binnenwerk schoonmaken en opnieuw smeren en wachten op een prijzig pretpakketje. Dan de hele kermis aan de auto afmonteren, als alles goed zit & past de hele meuk weer volledig strippen, deurtje over laten hozen, opnieuw alles afmonteren en klaar. De kleur kan van een stuk van de oude deurhuid worden gescand, dat scheelt dan alweer. Ergens in de loop van januari zal ‘t dan allemaal ook wel weer in orde zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dus je houdt de bijna herstelde oude deur als reserve?
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, die zet ik wel weg. Om die goed te herstellen moet er een nieuwe huidplaat op en dat kan het beste een keer als ik daar veel meer tijd aan kan besteden. Daar moet wat extra gereedschap voor komen, maar dat is dan te overzien. En deurhuiden zijn op zich gewoon leverbaar.
De bestaande huid was niet spectaculair rot, maar bleek wel oude schades te verbergen en dan creëer je minstens net zo veel problemen bij het uitstukken als dat je oplost. Ik kwam ook nog een klein stukje extra rotterij tegen, waar eigenlijk ook nog een postzegeltje in gebrand had moeten worden. Dat zat op een plek zonder toegang vanaf de achterkant en met fors risico om er een hele profiellijn uit te trekken die je daarna niet meer in model hamert omdat je er niet kunt komen.
Het frame van de oude deur is nu in principe wél gewoon prima, die hoeft alleen maar op een nieuwe huid pas te worden gemaakt. Maar op dit moment, met meer gedoe om handen, is het tijd om ook maar een keer voor de makkelijke weg te kiezen en er gewoon een complete nieuwe deur in te hangen. Dan wordt het ook gewoon echt netjes, zonder dat er nog eindeloos gepiel bij komt kijken.
Soms zit het ook gewoon tegen op een manier die je niet vooraf had bedacht. En dat is knap frustrerend, maar laten we dan maar gewoon blij zijn dat de spullen gewoon leverbaar zijn om er dan maar een nieuwe deur in te drukken en dat goed te noemen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dus, ‘through the magic of buying a new one’...
Edit: de deur hangt hier dus bij gebrek aan slot *niet* in het slot en dus zou je kunnen denken dat-ie onderuit hangt. Is niet zo.
Deze deur hangt er ook meteen exact hetzelfde in als de oude. Dus bijvoorbeeld met een naar beneden versmallende sluitnaad langs het spatbord (want dat is al heel erg lang geen origineel meer en de achterste lijn daarvan is dus niet helemaal correct). De onderste hoek achter ligt wel veel mooier vlak met de koets, dat is een mooie verbetering. De kwaliteitsindruk is ook prima, het lijkt me dat er een goeie kwaliteit plaat voor gebruikt is en de afwerking is in principe gewoon gelijk aan het origineel.
‘t Is een deurtje van prima kwaliteit dus, die zowel vlot als ontzettend degelijk verpakt door Walloth & Nesch verzonden is. Het ding is keurig schadevrij vanuit Arnsberg overgekomen en kan dus op eerste gelegenheid richting spuiter.
Voor die tijd doe ik eerst nog wat inspecties, waarschijnlijk vooral met een tochtruitje en een slot erin, maak ik er de gaten voor de stootlijst, de taillelijst en de spiegel nog in en kit ik de felsnaad nog even discreet af. Veel meer dan dat heeft ‘t dus ook niet meer nodig voordat die deur gewoon in de kleur kan worden gejast en dan op z’n plek in de auto kan worden gehangen.
Alles bij elkaar: terecht een poging gedaan om de oude deur te herstellen, maar vooral ook volkomen terecht een nieuwe besteld. Nu wordt het ook gewoon echt goed en dan met heel veel minder gedoe.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helemaal mooi! Goeie oplossing voor een ergerlijk probleem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Derk, je neemt een kilo vaseline, zet dat met een oude pan op een kooktoestelletje en als het goed heet is giet je er een flinke scheut transmissie olie in en ff flink roeren. Je hebt dan een soort Mika Sanders Fett.
Als dat is afgekoeld tot een graadje of 50 pak je een kwast en kliedert er de binnenkant en vooral daar beneden mee vol, uiteraard na het lakken.
Deed ik bijna 50 jaar geleden met de Jaguar portieren en die zijn nog puntgaaf.
Mooi werk Derk!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo te zien is de felsnaad ook al rondom gelijmd. Er zit althans al het één of ander aan carrosserielijm of kit of zoiets in. Dat verhindert vochtintreding, maar Mike Sanders krijgt er ook niet echt meer wat tussen.
Wat niet wegneemt dat ik de binnenkant van die deur echt wel ga behandelen. Na het lakken en met een nog lege deur, want ik heb net zowat een halve kilo ML uit het slot, de deurkrukken binnen & buiten, de raamrails en alle raammechanieken gebaggerd. Hopelijk gaat dat dan ook allemaal weer wat soepeler werken…
In ieder geval wil ik de naad binnenin de deur nog een extra streep strijkkit geven, daar waar ik er bij kan. Dan weet ik zeker dat water in de deur ook echt via de daartoe bestemde gaten wegloopt en niet in een soort slootje onderin de deur blijft staan. De rest wordt vet, ML of weet ik veel wat. Dat komt wel voor elkaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar goed. Inmiddels druk doende met het passen van een aantal maatkritische onderdelen. Waaronder het tochtraampje met daaraan dus de voorste raamrail. Dat zit dan allemaal zover en dan moet het steuntje van die raamrail nog even onderin de deur worden vastgeschroefd om zeker te zijn dat de kanteling van det tochtraampje naar de deurrubber goed komt.
Dat steuntje schroef je onder in de deur vast op twee glijdende ‘captive nuts’; twee M6 moertjes in een aan drie kanten dicht railtje, zeg maar. En daarvan loopt een moer zwaar. Stoppen, boutje eruit, eerst maar aan het wurgen in de te kleine ruimte door te kleine openingen met een tapje.
Mooi niet. Boutje wil niet meer los, moer schiet door z’n railtje en draait nu mee en dat hele zooitje kan dus alleen nog uit elkaar door de onderkant van de deur af te snijden.
Tijd om maar weer een deurtje te bestellen dus en dan vooraf maar het risico nemen dat je door de onhandige aanvlieghoek je tap niet klemdraait of breekt in een glijdend ‘klem’ gezet moertje. Want dan kun je dus meteen nóg een deur bestellen…
Tegenvallertje van dik 6 meier. De tweede ook in een paar dagen tijd op dezelfde klus. Op hetzelfde onderdeel! En nu komt die deur ook never meer voor de kerst binnen natuurlijk, dus dit hele verhaal gaat nu zeker nog tot eind januari hele dikke stress opleveren omdat ik dan een goeie gelegenheid bij de spuiter ga mislopen.
Ook de goeie auto-onderdelen zijn dus gewoon ranzige tinnef waar je niks mee te maken moet willen hebben. Ik zeg het nog maar eens: de autohobby wordt kapotgemaakt door de onderdelenindustrie. Voor mij is dit inmiddels dus ook geen leuke hobbyklus meer, maar gewoon dikke bakken stress die geen baas ter wereld in een passend loon kan uitdrukken. Op de een of andere manier maak ik die onzin met die kolere-deur nog klaar, ooit, en dat was dan de laatste keer dat ik met gereedschap in handen bij een auto in de buurt ben geweest. Ik schei d’r mee uit. Het is niet meer leuk, het lost niks meer op en het is de gore stress niet meer waard.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kalmte kan je redden Derk. Er zijn veel hetere vuren en ook deze ga je blussen.
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je kunt er gewoon niet komen met gereedschap zonder die deur open te zagen. Die kooi, dat is dus eigenlijk een soort U-profieltje dat aan drie kanten dicht is. De korte kant waar ik bij wil is dus de dichte kant. Er is gewoon totaal geen mogelijkheid om die moer klem te zetten. Nou ja, geeft allemaal niet zoveel. We kloten desnoods gewoon de hele nacht door want ik wil uiterlijk tegen het ochtendgloren weten of ik opnieuw 635 euro voor nóg een deur ga lappen. Op de ongelooflijk domme gok dat het met een tweede wél goed gaat…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!