Hallo xmers,
Nu we weer meer in de schemering en in het donker moeten rijden, wordt je toch weer geconfronteerd met het matige dimlicht van de xm. Er is waarschijnlijk al eerder over geschreven, maar ik kon het zo gauw niet vinden. Led gaat me toch een stap te ver, mede omdat het verboden is. Nu biedt Philips de x-treme vision aan. Er wordt gezegd dat die 150% meer licht geeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien met een andere halogeen lamp? Ziet het er nog een beetje
acceptabel uit? Ik hoor graag jullie ervaring op dit gebied.
Met vriendelijke groet, Manus
Hoezo is LED verboden?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Simpelweg omdat de H1 of H4 LED lampen geen goedkeuring hebben voor gebruik op de openbare weg.
Daar is heel langzaam verandering in aan het komen, want in Duitsland zijn ze al toegelaten van bepaalde merken voor bepaalde auto’s: D.w.z. de fabrikant kan een ABE aanvragen na goedkeuring voor een specifiek model koplamphuis en een specifiek model LED lamp. Zowel Osram als Philips zijn daar actief mee bezig.
Bij de XM is het grootste probleem met de series 1: Die hebben een plastic diffusie plaat voor de H1 lamp in plaats van een lampglas met diffusieribbels. Die plastic plaatjes worden door veroudering veel minder licht doorlatend.
Ja, met extreme vision krijg je meer licht, en ze slijten sneller, lees gaan minder lang mee. Als je niet al te veel rijdt dan is dat geen probleem, verwacht dat ze maximaal 20.000 km meegaan. Je hoeft daarbij geen blauwe te nemen, die geven echt niet meer licht.
To err is human, not to err is divine.
In de Xantia gebruikte ik al de X-treme halogeens van Philips, dat was nog de 130% versie.
En in ons C-Eendje uit 2012 heb ik ze ook zitten, de 150% versie. Duidelijk meer, helder wit licht.
Ik vervang ze elke 4 jaar, tot nu toe is er nog geen exemplaar voortijdig gesneuveld.
De laatste keer heb ik wel gekeken naar een LED vervanger, en die zelfs uitgeprobeerd.
Dat was een versie zonder koelfan, daarvan bleek de voet na een kwartiertje al op een temperatuur van meer dan 80 graden te zitten. En toen had ik de rubber afdichting nog niet eens gemonteerd.
Die set is teruggestuurd, de kosten werden netjes terugbetaald.
Een set met koelfan past niet in deze koplamp, de afdichting kan dan niet meer gemonteerd worden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Citroensmgz schreef:Simpelweg omdat de H1 of H4 LED lampen geen goedkeuring hebben voor gebruik op de openbare weg.
Er zijn H4 en H7 LED lampen goedgekeurd (E4) voor op de openbare weg. Hoorde van RDW dat enkele lampen van OSRAM ook al E4 hebben.
Als het lichtbeeld goed is er geen probleem. Dus gewoon toegestaan.
C1 is er prima mee door de keuring gekomen (Philips Ultinon).
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Hoe heb je die afdichting dan weer aangebracht bij de C1?
Die past om de voet van een normale H4, maar gaat niet over het koellichaam-met-fan van de Ultinon.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De Philips Ultinon heeft geen koellichaam met fan. De voet van de lamp is identiek aan een halogeen H4 en H7.
De C1 heeft overigens H7.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Dat is de C1 Phase 2, veronderstel ik. Met aparte koplampen voor dim- en grootlicht.
Ons C-Eendje uit 2012 heeft H4.
Toen ik vorig jaar naar de H4 Ultinon’s keek, had die wel een apart koellichaam-met-fan. Die kon ik toen niet gebruiken.
Ik zal eens kijken of dat nu dan anders is…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
En nu is ‘ie er wel, de Ultinon Pro 6000 Boost Gen 2, bij onze Oosterburen toegestaan in de C1 eerste generatie.
Dat zal dan ook voor ons land gelden.
Bij de volgende wissel komen deze er dan in
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ervaring:
In mijn auto’s zitten merk halogeenlampen. Ik moet zeggen dat vooral met de gele pitten de lichtopbrengst van het dimlicht te wensen overlaat. Ik heb ooit geëxperimenteerd met 80 watt rallye: zo fel dat ieder verkeersbord in brand vliegt. Ook niet ideaal.
Overstap naar led overweeg ik wel als die een goed lichtbeeld hebben (zoals Philips en andere kwaliteitsmerken). Reden voor afwachten is dat ik ervaar dat te felle ledverlichting ontzettend verblindend kan zijn voor medeweggebruikers.
Het nadeel van de plastiek koplampglazen is dat deze troebel worden in verloop van de tijd. Ik denk dat het dan niet zoveel meer uitmaakt welke lamp je gebruikt. Het uitstralend licht wordt gehinderd.
Feit: Kunststof lichtarmaturen zijn formeel een UV slijtageonderdeel. Vervangen is dus de beste oplossing. Ik ben nu bezig of fijn opschuren en spuiten met speciale blanke lak een goede oplossing is op de C1.
@manus Kun je niet de XM koplamp uit elkaar halen (clips los) en de diffusieplaat opfrissen of vervangen?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Jeroen Simons schreef:
..................
Feit: Kunststof lichtarmaturen zijn formeel een UV slijtageonderdeel. Vervangen is dus de beste oplossing. Ik ben nu bezig of fijn opschuren en spuiten met speciale blanke lak een goede oplossing is op de C1.
Gelukkig is men in de loop van de tijd betere kunststoffen gaan gebruiken.
Bij de C5 was dat goed te zien. De PH1 lampen vergeelden en werden dof. Maar bij de PH2 gebeurde dat niet meer, het daarbij toegepaste polycarbonaat blijft helder.
Ook de koplampen van ons C-Eendje uit 2012 zijn nog “glashelder”.
En inhakend op wat je verder schrijft: LED kan zeer verblindend zijn als de randvoorwaarden niet kloppen. Alleen als het armatuur in top-conditie is kan het goed gaan.
Daarbij speelt ook een rol dat de kleurtemperatuur van LED veel hoger is dan van een gewone halogeenlamp, zeker dan die van een gele. En dan gaat de brekingsindex van het oude “lampglas”, dat een wat prismatische vorm heeft, een vervelende rolspelen, te meer als dat wat schuin staat tov de lichtbundel. Verblinding met blauw licht van een tegenligger is dan “geprogrammeerd”.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedankt voor de reactie. Het leeft blijkbaar nog wel. Als ik alle plussen en minnen optel, dan denk ik dat ik toch voor die extreme-vision kies. Ook qua prijs kun je er niet direct een buil aan vallen.
M.v.g. ,Manus
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welke koplampen zijn er nu gemonteerd?
Serie 1, dus met kunststof ruitje, of serie 2, zonder?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hallo René,
Mijn xm is een 2.0-16v handgeschakeld; zonder veercomputer, b.j. 2000. Kortom een type 2.
M.v.g. ,Manus