Kolere wat een Duitse muziek!
Als Du und Ich jung waren, nannte man es NDW.
Oftewel, Neue Deutsche Welle.
Wim,
Disciplus Simplex
O ja, die term heb ik weleens vaker voorbij horen komen. Blij dat dat niet tot mijn parate kennis behoort
Van de voorpagina.
Raid Arctique - Wesseling naar Compiègne.
Vier landen tijdens een enerverende dag vol bijzondere momenten.
Na een avond met lekker eten, drank en veel lachen is de Duitsche Dramabahn goed naar de achtergrond gedrukt. De rit van Wesseling naar Compiègne is er een die origineel niet in het routeboek zat. 50 jaar geleden, maar ook bij de versie van 10 jaar terug, werd Citroën aan het Place d’Yser in Brussel nog aangedaan. Het iconische pand is echter niet meer in gebruik als zodanig, derhalve voegt het weinig toe om daar te stoppen. En laten we wel zijn: niemand rijdt voor z’n lol door Brussel heen.
In de ochtend rijden we een kleine 40 kilometer naar de eerste bijzondere bezienswaardigheid: de Bruder Klaus Feldkapelle. Deze stop was 50 jaar terug niet in de route opgenomen, de kapel bestond toen nog niet. 10 jaar terug is er echter wel op deze plek gestopt: een van de organisatoren, Joost Hovenier wilde dit bijzondere bouwwerk met de groep delen. Joost was architect, CX- en kunstliefhebber. Was, want Joost is helaas in maart 2016 overleden. Tijdens het bezoek aan de Feldkapelle werd er met enige woorden door forumlid Citrohenno stilgestaan bij Joost.
Na deze indrukwekkende stop een korte rit naar.. een parkeerplaats nét over de grensovergang bij Langveld. Vanaf hier reden we in een treintje naar Simpelveld, alwaar bij het historische station van de Miljoenenlijn een lunch was georganiseerd door de Citroën CX club. Dankzij strak organisatiewerk werd het ons mogelijk gemaakt om de CX-en te parkeren op het middenperron, zodat een prachtige lineup gerealiseerd kon worden! De ontvangst was meer dan hartelijk: tot nu toe werden we niet eerder met zo’n daverend applaus opgewacht!
Voor de clubleden was er een behendigheidsparcours uitgezet en een tourrit, voor ons allen een prima lunch en met een stralende zon was dit simpelweg genieten in Simpelveld. Alle CX-en stonden prachtig op het perron, het historische fotomoment werd alleen verprutst doordat iemand van A t/m ZX markt volledig zonder overleg potsierlijke flyers onder de ruitenwissers had gestoken. Nou, dank je wel.
Na afloop werden we uitgezwaaid en om het evenement nog meer luister bij te zetten lieten Paul en Edwin (ja, bestuursleden van de CX club) de koppelingskabel van hun CX breken, zodat de ANWB op deze mooie locatie in actie kon komen. Prachtig, wat zij over hebben voor de show! Een stukje bol-pijl route volgde, waarna we België inreden richting het zuiden. Het stukje bol-pijl was natuurlijk om ons op te warmen: we moesten Liège passeren met al z’n Belgische logica.
Eenmaal voorbij Luik hadden we probleemloze route tot onze eindbestemming van de dag: Compiègne. Ook hier een wijziging ten opzichte van de originele route, gezien de Olympische en Paralympische Spelen was het schier onmogelijk om een hotel voor onze groep te vinden dichter bij Parijs. ‘s avonds was er op loopafstand een klein restaurant alwaar het laatste avondmaal van de groep plaatsvond met typisch Franse gerechten: ja, er zijn mensen die andouillette hebben geprobeerd. Na het diner nam Corstiaan het woord om aan alle deelnemers een oorkonde van deelname uit te reiken, gevolgd door drank en een verfrissende regenbui. Lekker slapen.
Tekst: Nielsje
Foto’s: Diverse Raiders
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die figuren van de A t/m ZX Markt zou je toch willen vierendelen? Geen enkele respect voor ándermans evenement.
Een route vol afwijkingen van het originele schema, zo zie ik het graag! En mooi hoe jullie Joost eer hebben betoond bij de Bruder Klaus Feldkapelle. Ik denk nog vaak aan Joost en zeker tijdens het luisteren van muziek. Want Joost was ook een groot muziekliefhebber en dankzij hem heb ik bijvoorbeeld Matias Eick ontdekt, maar dat terzijde.
Mooi etappe zo en weer heerlijk om je verslag te lezen. Ik ruik de andouillette ook gewoon…
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooi verslag van een prachtige road trip. Dank voor het laten meegenieten van de reis, de belevenissen en mooie plaatjes.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Van de voorpagina.
Raid Arctique - Compiègne naar Les Champs-Elysées
Een zonovergoten finish in hartje Parijs.
Na een zeer gezellige avond vertrekken we rond 08:30 bij het hotel in Compiègne. Het is een kleine 60 kilometer rijden naar de bezienswaardigheid van vandaag: niet het Conservatoire, maar het Musée de l’Air et de l’Espace! Aanvankelijk wilden we het Conservatoire bezoeken (nu we er toch zijn), maar helaas kregen we te horen dat het Conservatoire dan al permanent gesloten zou zijn. Derhalve werd een alternatief gezocht en gevonden in het lucht- en ruimtevaartmuseum in Bourget. En daar waren we blij mee! Want in tegenstelling tot een loods met auto’s zij-aan-zij geparkeerd met matige verlichting en de sfeer van een shady industrieterrein, kwamen we in een prachtig museum!
Het museum is gesitueerd op het terrein van het oude vliegveld Le Bourget en het hoofdgebouw is werkelijk prachtig. Voor zowel liefhebbers van vliegmachines als van architectuur is het een absolute aanrader. De verzameling is enorm met veel bijzondere vliegtuigen en onderdelen daarvan. Ook voor de ruimtevaartliefhebber is er veel te vinden. Zeker het benoemen waard: twee Concordes, waarvan één een prototype. Sweet!
Er was een georganiseerde lunch in het restaurant van het museum en daarna werd het tijd om de laatste etappe te rijden: naar de Champs-Elysées. Er was wel een kleine uitdaging: wegens een of ander sporttoernooi waren niet alle wegen in Parijs berijdbaar. Het bleek dat er op de Périphérique altijd één baan vrijgehouden werd, wat resulteerde in nog meer verkeer op de overige rijbanen.
Avenue Foch werd uiteindelijk zonder problemen bereikt en daar werd verzameld door de groep. Hier merk je dat Parijs wel degelijk rekening houdt met Citroën-rijders: naast de breed opgezette Avenue Foch is er aan weerszijden een zeer brede strook gravel waar je in alle rust reparaties kan uitvoeren en waar motorolie eenvoudig kan weglopen.
De Champs-Elysées is niet volledig berijdbaar, dus het plan is als volgt: twee aan twee rijden we naar de Arc de Triomphe, slaan af richting de Champs-Elysées en rijden die af tot we niet verder kunnen. Omkeren, ererondje rondom diezelfde Arc en dan weer naar Avenue Foch. Gezien de alom aanwezige Gendarmerie wordt met klem geadviseerd om het claxon niet te gebruiken.
Iets wat een aantal deelnemers niet lijkt te begrijpen, en dus rijden we in een grote groep, hier en daar claxonnerend, op naar de Arc de Triomphe. Zij aan zij rijden we over de Champs-Elysées en de CX-en worden links en rechts herkend door omstanders. We krijgen duimpjes van de aanwezige gendarmes, de zon schijnt en we genieten volop van dit geweldige moment. Na het paraderen met onze Franse veren verzamelen we weer op Avenue Foch. Dit is dan toch écht het einde. Er wordt gelachen, geknuffeld en handen worden geschud. We zeggen gedag en vanaf hier rijdt ieder voor zich weer naar huis.
Na dit prachtige slotakkoord kunnen we niet anders stellen dan dat de Raid Arctique 2024 een groot succes was. Een heerlijke groep mensen van diverse pluimage die een week lang tot elkaar groeide en een geheel werd. Het rijden was heerlijk, de sfeer was goed en laten we wel zijn: voor auto’s die bijna 50 jaar zijn, ging het helemaal niet gek! Wát reden ze goed en hoe hebben we in een week tijd laten zien hoe Franse elegantie nog altijd relevant kan zijn.
Helaas is er ook een verdrietige mededeling te doen: Jan Petersen, een van onze Raiders en op dit forum bekend als JP21, is helaas begin december overleden. Jan en zijn vrouw Trude hebben meerdere malen deelgenomen aan door het forum georganiseerde ritten, zoals de Alpenrun in 2015 en de Harzrun in 2017. We wensen de nabestaanden alle sterkte toe bij zijn overlijden.
Rest mij als verteller van dit avontuur niets anders dan alle deelnemers te bedanken voor hun inzet, Anne en Egbert voor hun tijd en kunde en natuurlijk ook mijn mede-organisatoren Peter, Corstiaan en Branko voor dit mooie avontuur. Uiteraard ook een hartelijke dank voor hen die achter de schermen hebben meegewerkt aan het mogelijk maken van: zoals Leontien, Job en Johan voor het inspecteren van de auto’s, de leden van het CX-clubmagazijn voor het beschikbaar stellen én uitzoeken en indelen van alle reserve-onderdelen, de organisatie van de lunchstop bij Simpelveld, sponsoren, enzovoorts.
Op persoonlijke noot bedank ik met diepe buiging mijn vriendin, die mij gunde deze rit te rijden. Dat, terwijl ik net voor de tweede keer vader was geworden en haar achterliet met een stuiterbal van 4 en onze dochter die nog geen 3 maanden oud was. Topwijf.
Topavontuur.
Top auto!
Tekst: Nielsje
Foto’s: Diverse Raiders
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Och wat droevig om te vernemen over het overlijden van Jan…
Maar voor deze slotetappe zijn geen andere woorden dan mooi, mooi, mooi! Een etappe vol schoonheid en feestelijkheid. Dankjewel Niels voor deze verslagen, ik heb ervan genoten. En nu snel wat tijd aan je vriendin en kinderen besteden, want je hebt nog een lange weg om al die verloren tijd en aandacht in te halen.
Maar mocht je zin hebben om nog eens iets te organiseren: vorige week zat ik een potje bier te drinken met mkatgert en we kwamen op het onderwerp ‘forumtrip’ en dat het wel weer eens leuk zou zijn om een Run de Dinges te rijden.
Wat me interesseert: Hoe is dat opgelost met de Crit’Air sticker in downtown Parijs. Die zou je tussen 08.00hr en 20.00hr nodig hebben. Voor zo’n oude brik krijg je die niet, behalve als die op een Frans kenteken staat, want dan is het een old timer. En dus op een Nederlands kenteken niet, ook al is het dezelfde auto. Zijn jullie na 20.00hr gaan rijden, een ontheffing, of een hoop boetes achteraf?
Nee, het is eenvoudiger dan dat: in het weekend is die regeling niet van kracht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jaco schreef:Dankjewel Niels voor deze verslagen, ik heb ervan genoten. En nu snel wat tijd aan je vriendin en kinderen besteden, want je hebt nog een lange weg om al die verloren tijd en aandacht in te halen.
Graag gedaan. En inderdaad, ik moet m’n credits weer gaan opbouwen.
jaco schreef:Maar mocht je zin hebben om nog eens iets te organiseren: vorige week zat ik een potje bier te drinken met mkatgert en we kwamen op het onderwerp ‘forumtrip’ en dat het wel weer eens leuk zou zijn om een Run de Dinges te rijden.
En dat is precies de reden dat ik bovenstaande niet ga oppakken. Als forumlid ben ik sinds 2015 redactielid, waarbij ik diverse artikelen heb geschreven. Voor de club ben ik sinds 2016 actief bij de technische commissie. De organisatie van de raid heeft ongeveer anderhalf jaar gekost. Ik heb besloten deze activiteiten op de waakvlam te zetten. Ik heb er simpelweg de tijd niet meer voor met twee kleine kinderen.
Er zijn op dit moment 23802 leden op dit forum, er is vast wel iemand die de tijd en zin heeft (zonder kleine kinderen bijvoorbeeld) om hiervan iets op te pakken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:Nee, het is eenvoudiger dan dat: in het weekend is die regeling niet van kracht.
Ah, a cette bicyclette.
@niels: ik kruip alweer in m’n hol
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- Xantia Exclusive break
- CX 2400 GTi
Een geweldig mooi verhaal Niels! Heel herkenbaar en het groepsgevoel blijft een speciale belevenis. Jouw bijdrage aan de organisatie is wel heel positief geweest want zonder reservebobine had mijn CX in Kiruna toch echt wel een groot probleem gehad.
Hier in Zweden lopen we nu tegen de viering van Jul aan en zo zijn er nog meer specifieke Zweedse tradities die het ontdekken waard zijn. Of er vanuit het Forum weer eens een rit zal worden georganiseerd weten we niet, maar hier in Zweden denken Anette en ik er over om in 2026 bij ons iets te gaan organiseren. Er moet nog een hoop worden uitgezocht, maar er is plek zat in Zweden.
Iets moet er gebeuren - kent u die uitdrukking?