Dank weer voor jullie tips. Zal deze ter harte nemen.
Ben nu de motor uit elkaar aan het halen aan de hand van het DS-TT filmpjes over de koppeling vervangen.
Ik denk dat ik begrijp Bogaard77 wat je bedoeld met niet de kabel er af halen ivm de veren van de handrem. Ik weet nog dat het een enorm werk was om die weer tussen de klemmen te krijgen zonder goed gereedschap. Dus ik neem de hele tangen van de bak af…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Remklauw is de term.
Handremveren kun je met tiewraps opspannen (fixeren qua lengte) , veren terugplaatsen en weer ontspannen (tiewraps doorknippen). Volgens mij is dat ook eens in een DSTT film aan de orde geweest.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
In het zuidelijk deel van het Nederlands taalgebied is remtang een veel gebruikt woord.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
[Quote = Jantje]
Nee. Doordat de drukleiding en de toevoer los zijn wordt alle olie er door de rest gas druk er uitgeduwd en die is er nu dus uit. Als het membraan stuk is stond er sowieso al geen druk meer op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jeroen Simons schreef:Remklauw is de term.
Handremveren kun je met tiewraps opspannen (fixeren qua lengte) , veren terugplaatsen en weer ontspannen (tiewraps doorknippen). Volgens mij is dat ook eens in een DSTT film aan de orde geweest.
In DS land heet (ook in Amsterdam met toentertijd 6 DS garages) het een handremtang.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk ook om verwarring te voorkomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Jeroen Simons schreef:Remklauw is de term.
Handremveren kun je met tiewraps opspannen (fixeren qua lengte) , veren terugplaatsen en weer ontspannen (tiewraps doorknippen). Volgens mij is dat ook eens in een DSTT film aan de orde geweest.In DS land heet (ook in Amsterdam met toentertijd 6 DS garages) het een handremtang.
Inderdaad, een handremtang, wat ook een vrij logische benaming is als je naar de constructie van het ding kijkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:[Quote = Jantje]
Nee. Doordat de drukleiding en de toevoer los zijn wordt alle olie er door de rest gas druk er uitgeduwd en die is er nu dus uit. Als het membraan stuk is stond er sowieso al geen druk meer op.
Je hebt gelijk
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Citroensmgz schreef:In het zuidelijk deel van het Nederlands taalgebied is remtang een veel gebruikt woord.
In Duitsland ook: bremszange is remklauw. Soms dan.
Zolang we het over hetzelfde hebben is het goed.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jeroen Simons schreef:Citroensmgz schreef:In het zuidelijk deel van het Nederlands taalgebied is remtang een veel gebruikt woord.
In Duitsland ook: bremszange is remklauw. Soms dan.
Zolang we het over hetzelfde hebben is het goed.
Voor een DS is remtang toch wel handig. Als we dan tenminste het bij de hydraulisch bediende rem de gebruikelijke term remklauw hanteren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jeroen Simons schreef:Citroensmgz schreef:In het zuidelijk deel van het Nederlands taalgebied is remtang een veel gebruikt woord.
In Duitsland ook: bremszange is remklauw. Soms dan.
Zolang we het over hetzelfde hebben is het goed.
Voor een DS is remtang toch wel handig. Als we dan tenminste het bij de hydraulisch bediende rem de gebruikelijke term remklauw hanteren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Precies, dat zijn dan ook twee verschillende zaken.
Overigens, ik weet niet of dat al aan de orde geweest is, maar bij het weer vastzetten van de klauwen op de bak, moeten die “gecentreerd” worden. Dat doe je door de bevestigingsbouten eerst handvast te zetten, en dan de remmen op druk te brengen door een hulpje. Met ingedrukt rempedaal worden de bouten dan definitief vastgezet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. En een halve centimeter tussen de schijf en de tang. Anders loopt ie aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pffff, dit is veel informatie… moet even bekijken of ik het allemaal begrijp.
Maar evengoed bedankt allemaal voor het meedenken.
Aangezien ik de 5-bak er uit aan het halen ben (vanwege de koppeling), de handremveren inderdaad met ty-raps samen vouwen (had ik al eens eerder gedaan herinner ik me), ga ik ook de handremblokjes, de remschrijven en de remblokken vervangen.
En de voorraadbol kan ik dus zonder risico van de HD regelaar los halen begrijp ik, zodat ik de oude HD regelaar retour kan sturen ivm borg…
Wordt vervolgd…
Citroen DS 23 pallas 1973
Beste mensen, het is gelukt… de lekkage bij de HD regelaar is weg. Heb dus wel een gereviseerde regelaar en nieuwe voorraadbol en treiterslang gemonteerd.
Nu lijkt alles droog aan het hydraulica systeem.
De HD pomp inslag frequentie is nu bijna 3 minuten.
Dit alles mede dankzij jullie tips en adviezen waarvoor hartelijk dank.
In mijn topic over de koppeling staat nog meer over wat ik allemaal gedaan heb.
met vriendelijke groet,
Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973