GJO gebruikt geen “spoelmiddelen” als een automaat geflushed wordt, dat doet hij bewust niet. Hij gebruikt er de olie voor die in de bak hoort.
Wat er dan in feite gebeurt is dat de pomp van de bak de olie niet meer rondpompt in de bak, maar via het filter in de machine. Als dat er na een half uurtje weer goed uitziet, omdat het vuil inmiddels in het filter van de machine zit, stopt dat proces.
En vervolgens wordt er de juiste hoeveelheid verse olie in gestopt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij is een CX automaat niet te vergelijken met een Japanse Aisin bak zoals we in de moderne C5/C6 bijvoorbeeld kennen.
Ik ben niet helemaal bekend met de CX automaat, maar vraag me af of je die niet gewoon kan verversen zoals je bij handbak doet. Oftewel aftappen en bijvullen. Maar het blijft altijd beetje lastig met een automaat, olie verversen/spoelen kan idd problemen geven als het nooit eerder is gedaan.
Versnellingsbakolie ziet er schoon en helder uit volgens mij hoeft er geen nieuwe in.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ZF bakken van vroeger worden door GJO niet gespoeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Volgens mij is een CX automaat niet te vergelijken met een Japanse Aisin bak zoals we in de moderne C5/C6 bijvoorbeeld kennen.
Ik ben niet helemaal bekend met de CX automaat, maar vraag me af of je die niet gewoon kan verversen zoals je bij handbak doet. Oftewel aftappen en bijvullen. Maar het blijft altijd beetje lastig met een automaat, olie verversen/spoelen kan idd problemen geven als het nooit eerder is gedaan.
Klopt, deze bakken moet je verversen en niet spoelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als het al zou kunnen, wat is er dan op tegen om de bak “te spoelen” op de manier die GJO doet?
Het voordeel daarvan is dat ook de olie in de koppelomvormer ververst wordt, dat is iets van de helft van de inhoud.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Die olie in de koppelomvormer is toch heel lastig af te tappen en te vullen? Ik bedoel dat ding is een gesloten trommel die tussen versnellingsbak en motorblok in zit.
Dat lukt ook niet, zonder zo’n machine.
Maar met zo’n machine gaat dat wel, omdat je daarmee de pomp van de bak z’n werk laat doen. En die zorgt voor olie circulatie door de koppelomvormer en de bak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik dacht te weten dat Oldenhage een adapter heeft om de 4HP20 te spoelen, ( en ook een set voor de AL4 ?) maar dat wil niet zeggen dat hij daarmee ook oudere ZF bakken kan spoelen.
Bij de 3-bak van de CX: Dat is de ZF 3HP22: Daar moest je nog regelmatig de olie van vervangen om zo de olie te verversen. Aftappen en bijvullen, iedere 20.000 km als ik me goed herinner. Dan komt er maar +/- 1/2 uit. De juiste olie is ook belangrijk: Esso Dexron ATF B10696 kan er in. Dat komt overeen met een Dexron IID of een Dexron III. Volgens de ZF TE-ML 11 lijst.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En op peil houden. Ik heb de TS wel over bijvullen zien schrijven, maar niet over peil controleren op de juiste manier.
Ook vind ik dat hij nogal laconiek omgaat met snel oplopende metertjes en lampjes terwijl hij de motor van deze wagen nog helemal niet kent.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Als het al zou kunnen, wat is er dan op tegen om de bak “te spoelen” op de manier die GJO doet?
Het voordeel daarvan is dat ook de olie in de koppelomvormer ververst wordt, dat is iets van de helft van de inhoud.Groet,
JW
De ervaring leert dat die ouwe ZF bakken niet van spoelen houden, zoals de TS al opmerkte. Na het spoelen van die oudere ZF bakken treden er vaak onverklaarbare storingen op. Dus, niet doen maar gewoon verversen is het devies.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oliepeil automaat meten doe je toch door even met de auto te rijden zodat hij door alle versnellingen is gegaan en even achteruit rijden en hem dan op een rechte bodem in drive met de motor draaiend te meten?
Ik lijk laconiek maar maak me heus wel zorgen en hou de boel in de gaten.
Bijvoorbeeld de temperatuur die oploopt bij de eerste 10 minuten rijden doet zich niet voor als je die eerste 10 minuten rustig rijdt.
De melding van te lage spanning is bij deze auto blijkbaar erg gevoelig. Bijvoorbeeld een elektrisch raam dichtdoen terwijl de motor niet draait en natuurlijk het contact wel aan staat gaat heel moeizaam en maakt dat het acculampje oplicht, start je de motor dan is het lampje in 2 seconden en een beetje gas geven weer uit. Het spanningsmetertje in de middenconsole is misschien wat betrouwbaarder want dat staat meteen weer op 13,5 en is ook stabiel ook met meer stroomverbruikers aan. De vraag aan jullie hierover: is de accu niet meer goed? Ik zag net in het donker wel dat een lamp niet goed is dus die vervang ik morgenvroeg.
De inwerkperiode met zo’n auto, en het vertrouwen en de kennis opbouwen dat ken ik inmiddels wel na bijna een heel autoleven oude tot klassieke auto’s rijden. En soms gaat het mis ,dan moet er een sleepdienst komen en daar ben ik dan wel laconiek in. Ik geef wel toe dat een CX toch net iets enger is dan een Mercedes W114. Aan de andere kant is Nederland klein en er is altijd hulp in de buurt, vaak stoppen voorbijgangers ook om te helpen en dat soort gezellige dingen.
Verder zet ik al dit soort dingen in de computer en print ik het uit en leg het in de auto of bespreek het met de mensen van Civer als de auto daar 9 januari naartoe gaat. Tot die tijd geen hele grote ritten en rustig rijden. En niet met de hele familie op pad want dan staan we met zijn allen langs de kant van de weg. Oei nou niet het ongeluk over mij afroepen.
En zoals al vaker gezegd dit forum is onbetaalbaar, jullie reacties zijn altijd nuttig gebleken.
Heeft er trouwens niemand belangstelling voor mijn oude CX ? Dan gaat hij deze week op autoscout.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Normaal hoor je een raam gewoon dicht te kunnen doen zonder de motor loopt, gaat vaak wel langzamer dan de motor wel loopt.
Betreft de accu, meten is weten.
Moet ruim 12v zijn als de motor niet loopt.
Helaas zegt dat niet alles, je kan de accu ook laten testen, nagenoeg elke garage zal een accu tester hebben die heeft dan aan of de accu aan vervanging toe is.
Je zou ook kunnen kijken of er een productiedatum op staat, 5 jaar is niet nieuw meer. 8 jaar of ouder kan die wel eens aan vervanging toe zijn.
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, een leven lang klassiekers gereden dat wist ik niet.
Over de bak: dat kan per bak verschillen. Voor mijn DCT 7 bak moet het bij 2 verschillende temperaturen.
Wat betreft het lampje: Je zou de koolborstel(s) van de dynamo kunnen checken. En zo nodig de sleepringen iets kunnen ontdoen van aanslag met schuurpapier 2000 bij draaiende motor. En de accupolen en klemmen opschuren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:JW schreef:Als het al zou kunnen, wat is er dan op tegen om de bak “te spoelen” op de manier die GJO doet?
Het voordeel daarvan is dat ook de olie in de koppelomvormer ververst wordt, dat is iets van de helft van de inhoud.De ervaring leert dat die ouwe ZF bakken niet van spoelen houden, zoals de TS al opmerkte. Na het spoelen van die oudere ZF bakken treden er vaak onverklaarbare storingen op. Dus, niet doen maar gewoon verversen is het devies.
Uit je reactie begrijp ik dat “spoelen” ook bij deze bakken mogelijk is.
Net zoals GJO dat al vele honderden keren gedaan heeft bij de AM6, de AL4 en de 4HP20. Altijd op dezelfde manier, niet met een “spoelmiddel”, met het risico dat er zaken loskomen, maar met de olie die in deze bakken hoort.
En dan komt de vraag op: waarom gaat dat bij deze bakken niet goed? Er vanuit gaand dat ze op dezelfde wijze “gespoeld” worden, met hun eigen olie dus.
Techneut zijnde, heb ik moeite met een vaak door alpha’s gebezigde uitdrukking: dat is nu eenmaal zo.
Wij willen toch begrijpen waarom iets zó is?
Oftewel: heb jij enig idee?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor