Enkele weken geleden ging ik met mijn 50jarige vriendin naar de keuring waar ze een rood formulier mee naar huis kreeg: te veel verschil in remkracht op de achterwielen. Ik ging er van uit dat het wel aan een remcilindertje zou liggen dat er geen zin meer in had, maar toen ik de boel opengooide merkte ik dat er vetsporen op de binnenkant van de velg zaten. Dat vet drupt van de schutplaat aan de achterkant van de remtrommel. Daar zit een afvoerpijpje dat uitkomt net boven de achterkant van de scharnierpunten van de remschoenen. Ik veronderstel dat dat buisje vocht/smurrie moet evacueren afkomstig uit het wiellager .
Vervolgens heb ik de trommel er afgehaald en daar bleek ook langs de binnenkant hier en daar een vette substantie tegen te plakken, wat de remproblemen verklaart. Ik denk dat die smurrie afkomstig is van een lekje waar het voorgenoemde afvoerpijpje overgaat/aansluit op de draaiende plaat (as-tap). Die met bouten er op waar de wielen op vastgemaakt zijn. Ik heb de aansluiting van het buisje gefotografeerd van onderaan.
Ik vraag me nu twee dingen af:
-Waarom lekt er vet uit dat buisje? Is dat dan afkomstig vanuit het wiellager? Daar zit toch geen overschot aan lopend vet in als ik het het DS-TT filmpje over het vervangen van een achterwiellager bekijk?
-Wat kan ik daar aan doen?
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken. Ik kan me wel voorstellen dat als je rem blijft hangen en de boel heel erg heet wordt het vet zo dun wordt dat het eruitloopt.
Wel even goed checken of het toch geen LHM is dat uit je remzuigertje heeft gelekt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan een moderator dit verplaatsen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Modactie:Verplaatst naar de juiste rubriek.
bogaard77 schreef:Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken. Ik kan me wel voorstellen dat als je rem blijft hangen en de boel heel erg heet wordt het vet zo dun wordt dat het eruitloopt.
Wel even goed checken of het toch geen LHM is dat uit je remzuigertje heeft gelekt..
Bedankt voor het antwoord. Theoretisch zou dat kunnen, al zie ik niet meteen iets druppen uit de remcilinder. De vlekken aan de binnenkant van de trommel zijn echt wel dik en vettig. Kan LHM zich op die manier gedragen als het opdroogt/verhit?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. wip ff de stofhoesjes omhoog aan de zijkanten van de cylinder. Als het daar nat is is ie lek.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mogelijk een niet goed afdichtende keerring (ZC 9612 531 U) 62x81x6, zie onderdelenboek: 3-422
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik heb daar nog nooit iets uit zien lekken..
Ik wel. Als er te veel vet in gepropt wordt, en dan vooral als dat wat dunner vet is dan het echte lagervet, dan gaat het lekken. Schoonmaken, juiste hoeveelheid correct wiellagervet er in en dan gaat het wel weer goed. Soms is de genoemde keering gaar en dan moet daar een andere in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Bij mij gebeurde dit ook omdat een voorganger besloten had een smeernippel op de achternaaf aan te brengen om een iets lawaaiig lager opnieuw te smeren….. Door de opgebouwde druk bij het inspuiten van vet, lekte dit langs de keerring in de trommel.
Inmiddels lagers vervangen en smeerpunt afgedopt. Ook was de keerring niet al te best meer. Het kan allemaal…
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Bedankt allemaal voor de goeie raad, Ik ga dit weekend aan de slag en zal trapsgewijs eens bekijken wat het dan precies is. Ik laat jullie iets weten
Ik ga tijdens de kerstvakantie eindelijk dat achterlager vervangen. Ik zag in het filmpje van DS TT
(https://www.youtube.com/watch?v=mjsnBj2mCpc )dat die wordt losgeklopt door zwaar op de astap te slaan. Dat kan toch nooit goed zijn voor de draagarm? Ook bij de rest van de hardhandige ontmanteling stel ik me toch vragen. Ik keek eens in het reparatiehandboek en daar is sprake van specifiek gereedschap 2018-T om de as er uit te duwen. Dat lijkt me veiliger. Weet iemand waar ik die zou kunnen huren? In het filmpje worden de nieuwe lagers er ook zondermeer ingestopt, terwijl in het handboek daar veel aandacht aan besteed wordt om de lagers een nulspeling te geven door middel van gereedschap 2021-T dat meet of er eventueel stelringen nodig zijn om de speling in het lager op nul te krijgen. Of overdrijf ik en valt het in praktijk wel mee als je het op het gevoel monteert?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je overdrijft. Niemand gebruikt dat genoemd gereedschap. De manier van DS-TT is prima, ik doe dat al 30 jaar zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn mensen die een soort glij-slagtrekker gemaakt hebben van een oude asplaat, of anders, dan hoef je niet op de as te slaan maar trek je de as met plaat eruit, maar ze worden er al 70 jaar uitgeslagen.
Voor de lagerafstelling: Dat is uit de jaren vijftig overgekomen, toen was de maatvastheid van de lagers blijkbaar nog niet zo goed als tegenwoordig.
Sinds lange tijd is de maatvastheid van de lagers zodanig dat als je de “oude” niet originele lagers vervangt ( die waarschijnlijk uit de jaren 70 of later zijn) je er zonder afstelling nieuwe in kunt zetten. Je moet je daar dus mogelijk zorgen over maken als je nog originele jaren 50 lagers aantreft.
To err is human, not to err is divine.
Dat is duidelijk.
Wel bedankt heren!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De oorspronkelijke lagers waren recht en moesten met een tussenbus worden afgesteld. De latere konische lagers hebben dat probleem niet en de bus moet er dus ook niet in terug!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
TomVanH, ik kan me voorstellen dat je bedenkingen hebt bij de methode in het filmpje. Je bent niet de enige. Is er iets op tegen om het werkplaatshandboek te volgen? Als je haast hebt en wat hoeken wil afsnijden wel. Maar als je geen ervaring hebt met die handeling, zou ik als het even kan gewoon het WPH volgen. Ben je lid van de ID/DS Club? In de magazijn tellijst van 2015 staan de gereedschappen 2018-T, 2019-T 2405-T en zelfs 2021-T vermeld. Met een beetje geluk zijn die nog steeds aanwezig. De opmerking van de conische lagers kan ik niet plaatsen. Die zijn ter plaatse van de scharnierende as aanwezig, maar niet op het aslager van het wiel. Succes gewenst, Peter.