Beste forumleden,
Ik heb vorige week per toeval deze auto gekocht met 168.0xx km die bijna in nieuwstaat is.
De auto is in de familie geweest en sinds 2011 bij de laatste eigenaar die nu 88 jaar (jong) is, maar helaas niet meer in staat is om nog mee te rijden.
Nu heb ik een paar vragen:
- Torsie achteras: De auto heeft wel een trekhaak en staat op originele banden en toch heb ik het vermoeden dat die een beetje doorgezakt is. De hoogte tot de wielrand is +/- 64 cm. Kan iemand mij vertellen of het goed of slecht is? Auto is 2 mnd, geleden APK gekeurd dus ik begrijp dat de scholbrekers doorgezakt kunnen zijn maar nog niet lekken of versleten zijn.
- De temperatuursensor rechts boven op het dashboard geeft 45 graden aan, het zal wel een bekend probleem zijn maar waar moet ik de oorzaak zoeken? Sensor in de spiegel of elders?
- Schakelmechanisme versnellingen. Er mag duidelijk zijn dat er alleen korte afstanden met de auto zijn gereden en ik hoor wat tik tik niets ergs maar is er een revisie set te koop?
- Heeft iemand een AUX OUT aangesloten op de originele radio en/of een externe Android paneel aangesloten met DAB+?
- Zoek een voorbumper in de kleur Grijs code KDDC en bestuurder of passagiersstoel in de kleur blauw/grijs
- Andere tips of aandachtpunten zijn ook welkom.
Alvast bedankt voor de reacties!
Oud automonteur nu hobby monteur.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Om jouw vragen te beantwoorden,
- Kijk de ophanging maar eens na, als deze vaak een aanhangwagen of caravan getrokken heeft kan deze behoorlijk gaar/moe en versleten zijn. Testrit over drempels etc. en een visuele controle aan de onderzijde zal snel meer duidelijkheid moeten bieden.
- De temperatuursensor is een bekende kwaal, zit aan de onderzijde van de rechter buitenspiegel.
- Ik weet niet of er nog schakelmechanismes te koop zijn, deze auto is al geruime tijd uit productie, houd er rekening mee dat sommige onderdelen moeilijk of niet meer verkrijgbaar zijn.
- De voorbumper kun je bij Bart Ebben of de Vos autodemontage eens proberen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Greg78 schreef:ik begrijp dat de schokbrekers doorgezakt kunnen zijn maar nog niet lekken of versleten zijn.
De schokdempers bepalen niet de wagenhoogte, die dienen alleen om de veerbewegingen te dempen.
De Xsara Picasso heeft achter torsievering en wel eens last van het laten hangen van de kont.
Er zijn hulpveren voor te koop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dankjewel voor de info! Ik heb mijn MTS en HTS autotechniek afgerond dus weet wat de werking van de scholbrekers is! Het zorgt ervoor dat de trillingen van de ophanging snel afnemen en dat tegelijkertijd de trillingen van de onafgeveerde massa worden gedempt Nu komt punt 2: Mochten de schokbrekers “doorgezakt” zijn dus m.a.w. aan het einde van hun levenscyclus zijn dan kan het inderdaad zijn dat de auto doorzakt! Mijn vraag was: of iemand mij meer kan vertellen over de correcte hoogte tot de wielrand dat ik vermeld hebt en of die goed of die goed is of de achteras (torsie) een revisie nodig heeft want ik heb tot heden nergens “online” iets kunnen vinden wat de originele/correcte hoogte is!
Oud automonteur nu hobby monteur.
2cvMaarten schreef:Om jouw vragen te beantwoorden,
- Kijk de ophanging maar eens na, als deze vaak een aanhangwagen of caravan getrokken heeft kan deze behoorlijk gaar/moe en versleten zijn. Testrit over drempels etc. en een visuele controle aan de onderzijde zal snel meer duidelijkheid moeten bieden.
Is reeds gedaan en onafhankelijk door 2 up to date monteurs geverifieerd en zelfs ook met 50- 60 kg in de kofferbak aan ballast, geen enkele op of aanmerking! Maar toch staat de achterkant van de auto ligt lager dan de voorkant. Het gaat om, wat is de originele hoogte tot aan het spatbordrand? Het is zelfs niet op google te vinden. Maar goed ik denk dat het monteren van nieuwe set BILSTEIN - B4 OE Replacement 19-100050.- De temperatuursensor is een bekende kwaal, zit aan de onderzijde van de rechter buitenspiegel.
Is de sensor los te vervangen of moet de hele spiegel vervangen worden?
- Ik weet niet of er nog schakelmechanismes te koop zijn, deze auto is al geruime tijd uit productie, houd er rekening mee dat sommige onderdelen moeilijk of niet meer verkrijgbaar zijn.
Dat is iets voor later maar dankjewel voor de tip!- De voorbumper kun je bij Bart Ebben of de Vos autodemontage eens proberen.
Dankjewel voor de info, ga ff research doen anders koop ik wel een nieuwe en laat ik het spuiten.Oud automonteur nu hobby monteur.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
De hoogte van de achterzijde zal in de originele werkplaatshandboeken staan, er staan regelmatig sets te koop op Marktplaats. Misschien een leuk cadeau voor onder de kerstboom?
Sensor is los te krijgen, dus dat scheelt in de kosten!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Greg78 schreef:Ik heb mijn MTS en HTS autotechniek afgerond dus weet wat de werking van de schokbrekers is!
Frappant dat je met zoveel autotechnische kennis het schokbrekers blijft noemen. Het “breken” van de schok wordt verzorgd door de vering, de schokdempers dempen de verende bewegingen.
Greg78 schreef:Mochten de schokbrekers “doorgezakt” zijn dus m.a.w. aan het einde van hun levenscyclus zijn dan kan het inderdaad zijn dat de auto doorzakt!
Verklaar je nader. De vering bepaalt de wagenhoogte, het kan alleen maar zijn dat door niet goed meer functionerende schokdempers de verende bewegingen groter worden. De slag wordt groter en mogelijk worden de aanslagrubbers geraakt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
In het CitDoc XSARA PICASSO - B3BB011HP0 - 1 - 08/04/2013 - Controle- en afstelwaarden : Voor- en achterwieluitlijning (WMI 935, 936, 8AD, 8BC) is te lezen dat er niet een vaste waarde is voor de hoogte achter.
Die hoogte wordt gemeten onder een ophangpunt van de achterwielophanging, en kan daar variëren van 298 mm tot 388 mm, 9 cm verschil dus.
In een ander document XSARA PICASSO - B3BG3MP0 - 2 - 27/07/2011 - Verwijderen - aanbrengen : Stabilisatorstang achter en torsiestaven is te lezen hoe dat in z’n werk gaat, en hoe je dat moet afstellen.
Desgewenst kan ik je die twee docs als PDF’s sturen, geef dan even je mailadres via een PB.
En zet er je VIN bij, daarmee kan ik nauwkeuriger zoeken naar juiste info.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor