Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. hier past maar 1 woord:
KRAK
(x3)....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste Waterman: welke drie dingen gaan, of zijn, volgens jou dan KRAK gegaan?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
3x krak: de drie boutjes, M6, waarmee de thermostaat vast zit. Deze breken vrijwel altijd af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Drie boutjes die het thermostaathuisje verbinden met het waterpomphuis. (of hoe dat ding ook maar heet).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Correct, 3 stalen boutjes vastgerot in een aluminium waterpomphuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik vond ergens bij een botenforum: lap met diesel een paar dagen er op en dan met de slagschroevendraaier.
En heet stoken en laten schrikken zou dat kunnen?
Ja hoor, dat kan prima.
Maar dan breken ze alsnog af
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ter verduidelijking: dit komt door galvanische corrosie.
Daardoor ontstaat “bloemkoolvorming”, die ervoor zorgt dat de bout muurvast komt te zitten.
Hetzelfde verschijnsel zie je bij alu- remklauwen, die tegen stalen draagarmen geschroefd worden. Met name bij de C5 PH1 en 2 een berucht verschijnsel, ook veel waargenomen bij de Xantia.
Dan wordt, door de bloemkoolvorming op het contactvlak, de klauw naar buiten gedrukt.
Met op den duur een klauw die tegen de remschijf gedrukt wordt, en bouten die afbreken als je ze probeert los te draaien.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
T is natuurlijk niet gezegd dat het altijd misgaat. Maar het kan geen kwaad voorbereid te zijn. Mochten ze toch afbreken, is de makkelijkste oplossing een moer op ‘t restant van de bout te lassen (met veel vermogen) zodat het geheel heet wordt en loskomt.
Mocht daarentegen de thermostaat wel open gaan (dit kun je natuurlijk checken door te voelen of de slang naar de radiator warm wordt) is de gehele operatie voorlopig niet nodig?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het zijn ook maar M6-boutjes.
Geen garantie dat het dan goed gaat, maar vantevoren goed warm stoken en in warme toestand proberen los te draaien wil nog wel eens lukken.
Die ervaring heb ik althans, ook met de stalen wartels van hydraulische leidingen in aluminium remklauwen en veercilinders.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En heb je echt vette pech, dan breekt er gewoon een compleet oortje met draadgat af.
Dan kan er een ander waterpomphuis op, maar die zit dan gewoon weer vastgerot op de tapeinden in de cilinderkop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hans Horsten
Je bedoelt Hans Hörters denk ik.
Als je bij de hemelbekleding en de achterruitverwarming aangekomen bent heb je de echte problemen wel gehad. Die achterruitverwarming doet het na 30+ jaar bij geen enkele CX meer zoals het hoort.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Precies. hier past maar 1 woord:
KRAK
(x3)....
Precies. En daarna ga je pomp eraf halen en het huis vernieuwen. Weer krak.
:=)
En daarna zet je er een pomp op die niet bij het huis hoort maar wel past.. En dan zeikt er voor de 3de keer KVS in je dynamo die dan ook krrak zegt…
Gaaf man!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zie het al, ik ga nog veel plezier hebben met mijn nieuwe auto.
En inderdaad het is Hans Hörters, aardige man en die auto, wauw.
Oh en zo staat mijn oude CX te koop:
Als je die auto goed wil verkopen, doe er dan even wat meer foto’s bij. Achterbank, hemeltje, deurpanelen, kofferruimte, motorruimte, onderzijde deuren, etc.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!