Geimporteerd.
Al 4 1/2 jaar probleemloos gereden.
had al 50.000 km, nu 100.000 km.
Olievebruik matig; 1 liter in 1 jaar of 10.000km
Deze maand; Benzineverbruik gestegen.
Verder geen rijproblemen.
Nu; dashboard zegt; ernstige storing. Desondanks; start goed en rijdt goed.
Ik voor zekerheid naar dealergarage (2 monteurs ziek; alle onderhoudsafspraken vooruitgeschoven) ; diagnose ; niets te vinden; rijdt naar behoren, storing gewist.
Ik rij weg; start slecht, rijdt zonder vermogen; ik meteen terug naar garage.
Garage; diagnose; 5 uur bezig; niets te vinden. Wilt u betalen ?
Wat nu ?
In deze stad Peugeot (Partner heeft toch zelfde techniek?) garage proberen?
In andere stad Citroen garage proberen ?
Andere alternatieven ?
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een “ernstige” storing kan van alles zijn.
Eerst een foutcode en na onderzoek ervan pas de praktijkproblemen? Dan zou ik me allereerst afvragen wat er geraakt is tijdens het eerste onderzoek. Een stekkerverbinding? Een kabel? Vijf uur waarnaar gezocht?
Laaghangend fruit daarna eerst: wat voor benzine tank je? Kwalitatief slechte benzine vervuilt het systeem en dat kan vervelende storingen opleveren. Soms helpt het al om 98 van een goed merk te tanken. Een storing kan zo verholpen zijn.
Alternatief: naar een betrokken, kundige en zelfstandige Citroen specialist gaan. Veel dealergarages missen toch wat doorzettingsvermogen om zeer lastige kwesties van individuele Klanten te onderzoeken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ben zelf niet technisch.
Tank al jaren Esso express of Tango of alleen witte pomp.
Had 2 jaar geleden wel effe startprobleem; klephoogte stelling gedoe ? , kabelset vervangen,, ook na witte pomp !
Paar opmerkingen:
” ernstige storing ” : gele motor lampje brandt continue of knippert ?
Welke storing(code) gewist ?
” Ik rijd weg, start slecht , rijdt zonder vermogen ” : motor koud / half warm / warm ?
” start slecht ” : startmotor moet lang draaien voordat de motor aanspringt of springt aan maar loopt onregelmatig / stottert bij wegrijden ?
” rijdt zonder vermogen ” : bij welk motor toerental geeft de motor er de brui aan ?
Sorry, nadere toelichting:
Ja, lampje brandt continue.
Start; moest 3 keer proberen voor hij aansloeg
zonder vermogen; maakte geen toeren, kon niet van 2de naar 3de versnelling.
Inmiddels; naar andere citroen dealer geweest.
Zien alleen dat eerste dealer sensor kabeltje heeft losgemaakt. Kan niks vinden. Wordt te duur, hebben geen tijd; neem maar mee.
Nu; dashboard melding van storing is weg. Start en rijdt zonder probleem.
Rara…
“Ze” hebben dus denk ik dat sensor kabeltje weer vastgezet ? Als je bij een “computer op wielen”, d.w.z. elke modernere auto een sensor losmaakt dan moet je toch iets doen om te zorgen dat de computer een waarde ziet, want niks is een foutmelding.
To err is human, not to err is divine.
Derde garage heeft grondig gekeken.
De klephoogtesteller wordt niet goed aangestuurd door de .. computer.
De computer wordt nu vervangen door een nieuwe (gereviseerde) .
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met computer bedoel je de motor-ECU?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, de derde garage heeft na korte check gezien dat de motor ECU niet goed de kleppen aanstuurde.
De ECU is gerefurbished.
Storing is over.
Start en draait goed.
Mooi dat de derde garage wel deskundig is !
Ik krijg nu toch echt het gevoel de de PSA+Opel dealer zelfs voor auto’s van bijna 10 jaar oud geen competentie meer in huis heeft.
To err is human, not to err is divine.