In plaats van de originele kogellagers worden nu vaak kegellagers oftewel konische lagers gebruikt.
Waarom ? Omdat de “moderne” kogellagers wel de goede maat hebben, maar geen losse kogelkrans meer hebben, en dus moeilijker te monteren zijn. De originele kogellagers worden niet meer standaard in grote series gemaakt.
Die kegellagers zijn net iets anders van maat zodat de wielplaat iets meer dan 1 mm verder naar buiten komt. maar dat is geen groot probleem.
Daarover gaat opmerking van Bogaard77.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1969DS20 schreef:De opmerking van de conische lagers kan ik niet plaatsen. Die zijn ter plaatse van de scharnierende as aanwezig, maar niet op het aslager van het wiel. Succes gewenst, Peter.
Echt wel. Ga maar in je magazijn kijken of vraag Dago even hoe het zit. En doe em de groeten
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier een foto:
https://ds21.eu/achterwiellager-2x-..html?cat=
Zoals je kan zien heeft de binnenschaal een brede rand die de kogel binnen houdt. De buitenschaal heef er ook een, maar die zit op het plaatje aan de onderkant. Als je de asmoer aandraait sluit je dus de kogels op. Wel de lagers op de goede manier inbouwen, anders druk je ze dus uit elkaar.
De oude afstandsbus kan dit opsluiten frustreren en moet er dus niet tussen.
Als de TS iets moeilijk vindt kan er altijd wel iemand van DSTT langskomen en meekijken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
TomVanH, mijn opmerking over de conische lagers heeft heel wat leerzame reacties opgeroepen. Op de webplek van Citrotech staat bij de betreffende vervangende wiellagerset ook extra informatie voor de montage voor die conische lagers. Succes gewenst, Peter.
TomVanH schreef:Ik ga tijdens de kerstvakantie eindelijk dat achterlager vervangen. Ik zag in het filmpje van DS TT (https://www.youtube.com/watch?v=mjsnBj2mCpc )dat die wordt losgeklopt door zwaar op de astap te slaan. Dat kan toch nooit goed zijn voor de draagarm? Ook bij de rest van de hardhandige ontmanteling stel ik me toch vragen. Ik keek eens in het reparatiehandboek en daar is sprake van specifiek gereedschap 2018-T om de as er uit te duwen. Dat lijkt me veiliger.
Ik was er ook geen fan van….. daarom zelf maar iets,uit de oud ijzerbak, in elkaar gelast
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.