Mehari versnellingsbak
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 26 december 2024 11:15 AM

Hallo iedereen
Enige tijd terug een Mehari gekocht, erg leuk alleen de versnellingsbak….

Auto is ooit eens omgebouwd naar een acadiane/dyane motor maar ik heb nog geen idee wat voor versnellingsbak.
Hij heeft erg zwaar in de 4de versnelling…

Ik zie dat er erg veel mehari’s nieuw gebouwd worden maar wat voor versnellingsbak gaat daar in?

Ik was zelf van plan om een gewone 2cv bak er in te bouwen,

ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 december 2024 11:57 AM
  [ # 1 ]

Heb je hier wat aan?

https://cats-citroen.com/citroen_2cv/

En dan engines & boxes.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 december 2024 09:29 PM
  [ # 2 ]

Je kunt er een bak van een 2cv4 inzetten. Die is korter qua overbrenging en dus sterker qua trekkracht.Tips:

- Hou er wel rekening mee dat je topsnelheid technisch lager is omdat je motor met een 2cv4 bak veel meer toeren moet draaien op eenzelfde wagensnelheid. 110+ Windmee/bergaf vind je Mehari dan echt niet meer leuk.
- waarom zou je het aanpassen. Een Mehari heeft het altijd lastig in zijn”4”. Net als een besteleend zonder wind mee of een eend met wind tegen.  Zoals bij de introductie* van de 2CV: Directeur:  “huh? het is toch een 3 bak, dat heb ik gezegd”. Jazeker meneer de directeur, de vierde versnelling is een overdrive”.
- voor meer over nieuwbouw: https://www.mehariclub.com/en/

*is echt gebeurd.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 27 december 2024 07:47 AM
  [ # 3 ]

Nee een 2cv4 bak is geen optie…...
Heb inmiddels meerdere besteleenden gehad, een ak400 heeft vaak wat moeite maar met een originele versnellingsbak en dubbeltraps carburateur valt er veel te behalen.

Ik zit te denken om de bak te vervangen voor een gewone 2cv6 bak.
Zijn hier meerdere mehari rijders met dit type bak?

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 27 december 2024 06:07 PM
  [ # 4 ]

Hey Siemen, 2cv6 bak gaat prima. Doen we regelmatig. Geen Ami/Dyane bak gebruiken die is te lang.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 28 december 2024 09:46 AM
  [ # 5 ]

Ik heb nog een gereviseerde bak van een eend liggen die ik bij het eeindeei heb gereviseerd. Pm maar als je interesse hebt.

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 28 december 2024 12:51 PM
  [ # 6 ]

Bedankt Engbo! Monteer je dan een dik vliegwiel of een dunne?

Pieter, ik heb zelf diverse bakken liggen maar bedankt voor het aanbod.

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 december 2024 01:51 PM
  [ # 7 ]

Altijd een zo dun mogelijk vliegwiel monteren! Ik heb mijn ami6 vliegwiel enorm dun gedraaid (laten doen) en nu kom je wel lekker mee in het verkeer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 30 december 2024 08:32 PM
  [ # 8 ]

Mijn Mehari had een 2CV bak met dubbeltraps carb op de (2cv) motor. Trok als een lier, ook in z’n vier hier in het relief vd Veluwe.

Op mijn Ami (die ik net terug naar origineel heb gebouwd ivm vermoeid AK400 blok en huilbak zit een dik vliegwiel, viel me op. Benieuwd naar hoe me dat bevalt…nog geen ervaring mee namelijk.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook