1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 2.0i automaat uit 2025 wil niet starten, foutcode P1621
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 20 december 2024 05:13 PM

Onze C5 2.0i automaat uit 2005 wil niet meer starten. De startmotor draait, er is benzine druk.

Ik heb een (duitstalige) Diagbox/Lexia aangesloten.

Die geeft voor de injectie computer fout P1621 met de volgende text:
- Vorübergehende Fehler, Systemanomalie Sicherheit
- Kreis offen. Bedingung für Wechsel in den geschlossener Kreis nicht erfüllt.

vertaald ongeveer:
- tijdelijke fout, systeem anomalie veiligheid
- Circuit open. Voorwaarde voor wissel naar gesloten circuit niet vervuld


weet iemand misschien wat de oorzaak voor deze fout is en hoe men dat “repareren” kann?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 december 2024 06:37 PM
  [ # 1 ]

Heb je al eens gekeken of het lukt na de fout wissen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 20 december 2024 09:59 PM
  [ # 2 ]

Ik kan de fout wel wissen.
Maar na een keer kontakt uit/aan is de fout terug (en de motor start nog steeds niet).

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 21 december 2024 02:03 PM
  [ # 3 ]

Wijst in de richting van, dat de startblokkering niet vrijgeeft. Je kunt, denk ik, met Lexia/Diagbox onder parameters de data op roepen in BSI en ECU en vergelijken met wat het moet zijn. Ik heb zelf geen Lexia/Diagbox en weet dus niet wat er allemaal kan.
Accu voldoende geladen ?

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 21 december 2024 03:01 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor je antwoord. Alles wat ik tot nu toe gevonden lijkt inderdaad in richting startblokkering te wijzen.
Een eenduidige parameter waarde daarvoor kan ik echter in de Lexia niet vinden. Voor leken/hobbyisten is dat programma niet geweldig overzichtelijk.

Ik zat nog aan een kapotte distributie riem te denken, maar de voorste nokken as draait netjes, dus dat zal het wel niet zijn.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 21 december 2024 03:07 PM
  [ # 5 ]

En als je het volledige programma Parameters oproept, valt er dan iets op door een afwijking en wat niet logisch is ?
Overigens meen ik te weten dat er ook nog COM 2000 tussen zit. Zou in parameters zichtbaar moeten zijn.
En wat niet uit te sluiten is, dat de fout inderdaad in de motor ECU zit.

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 22 december 2024 01:32 PM
  [ # 6 ]

Voor wie mee wil denken heb ik nog volgende Lexia plaatjes

Afbeelding Bijlagen
Fehler1.jpgFehler2.jpgFehler3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 december 2024 08:43 PM
  [ # 7 ]

Foto 1 en 2 spelen geen rol tijdens het starten en aanspringen vande motor en alles wat daar getoond wordt is in orde.

Foto 3 : Zustand des Steuergerätes.
Zo wat ik zie, geeft de startonderbreking vrij. Het probleem zal zijn dat de ontsteking en of de inspuitventielen niet elektrisch verzorgd worden en deze worden verzorgd door het dubbel-inspuitrelais in de BSM Zentralschalteinheit.

Ik heb geen schakelschema van dit inspuitsysteem en maakt het moeilijker om een juiste diagnose te maken.

Ik denk dat ” Steuerung Versorgungsrelais ” in de contact stand ( Zündung ) aktief al moet zijn, het kan zo zijn dat het pas actief wordt tijdens het starten en als de motor aanslaat, aktief blijft.
Ik weet wel dat Magneti Marelli in die tijd in de ECU een relais ( Versorgungsrelais ) inbouwde en daarmee het dubbel-inspuitrelais aanstuurt in de BMS Zentralschalteinheit.
Mijn vermoeden is dat een deel van dit dubbel-inspuitrelais defekt is of niet aangestuurd wordt. Of dit relais los te hebben is weet ik niet meer.

Om iets te weten, meten of er in de contactstand en tijdens het starten op de inspuitventielen de accu spanning staat.Is dit het geval dan wordt de ontsteking waarschijnlijk niet verzorgd. De ingebouwde veiligheid is : geen ontsteking dan ook geen inspuiting.
Aansturing ontsteking is lastiger, omdat je dan meten moet aan de ECU en dus een schema nodig is.

 

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 22 december 2024 10:09 PM
  [ # 8 ]

Heel erg bedankt voor de informatie. Ik kijk er eventueel na de kerst nog een keer naar.
Voor het kerst familie bezoek moeten we het dit jaar dan helaas met de DS3 van mijn vrouw doen…

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 22 december 2024 10:09 PM
  [ # 9 ]

Oeps sorry dubbel gepost.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 december 2024 07:14 PM
  [ # 10 ]

Zekerheidshalve de krukassensor controleren op functioneren. Er is geen foutmelding, maar het kan zijn dat de eigendiagnose in de ECU te vreden is met zijn werk en geen foutmelding genereert.
Zit in het vliegwielhuis. Signaal is wisselspanning en moet minimaal tijdens het starten 0,8 - 1,0 Volt zijn.

 

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 06 januari 2025 02:57 PM
  [ # 11 ]

De krukas sensor is niet defekt. Sterker nog, de motor loopt weer, maar niet zonder fout.
Voor kerst was hier om de 5 graden Celsius, nu is het duidelijk warmer met 15 graden Celsius. Dat schijnt te helpen…

Ik wilde in de Lexia de rpm waarde die krukas sensor levert uitlezen en heb de motor geprobeerd te starten. Ik kreeg wel een rpm waarde maar de motor liep nog steeds niet.

Bij de derde poging of zo stotterde de motor heeeeeel voorzichtig. Bij de volgende pogingen stotterde motor na enige tijd duidelijk tot de motor op eens liep. Er kwam wel een poosje lekkere stinkende rook uit de uitlaat.

Na een poosje ging de motor echter vanzelf uit met de melding “Storing emmissiesysteem” op het boord computer display.
Bij een daarop volgende startpoging liep de motor meteen weer. Bij alle volgende pogingen ook.

In de Lexia zie ik nu dat die regelkring voor het emissiesysteem soms gesloten is en soms niet. Ook de spanning van de Lambda sensor na de katalysator soms 0.00 mV.

Ik neem haast aan dat dat op een probleem met de lambdasensor of de kabel daaraan wijst?

Ideen zijn welkom.

Afbeelding Bijlagen
Geschlossener_Regelkreis_0_mV.jpgGeschlossener_Regelkreis_19_mV.jpgOffener_Regelkreis.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 06 januari 2025 04:30 PM
  [ # 12 ]

De auto schijnt normaal te rijden. Tijdens het rijden is de spanning van de Lmabda sensor na de katalysator niet 0.00 mv (maar ook niet werkelijk konstant). Alleen als ik zonder gas te geven de heuvel afrij zijn beide lambda sensor spanningswaardes 0.00 mV.

Kan men in deze toestand zonder problemen met de auto rijden, of moet ik er vanuit gaan op elk moment stil te blijven staan?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 januari 2025 04:55 PM
  [ # 13 ]

Als de stank van de uitlaat die van rotte eieren is is de kans groot dat de katalysator overleden is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jint nijman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-2008

Gepost: 06 januari 2025 05:29 PM
  [ # 14 ]

Nee, geen rotte eieren lucht.

Ik dacht trouwens dat de eerste autos met KAT juist zo roken als de KAT wel werkte.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 januari 2025 09:26 PM
  [ # 15 ]

@jantje1948: Rotte eieren was toch een ongeregelde kat & carburateur met benzine die nog zwavel bevatte? Mijn lease BX15re had er op (Mobil) benzine wel en op LPG geen last van. Op benzine stonk die uren tegen de wind in. Daarom lag er LPG in, dat was de oplossing van Citroen NL.

@jint: niets is zo lastig als een storing opsporen die zich niet meer voordoet en niet goed reproduceerbaar is. Zeker op afstand. Mijn antwoord op je vraag of je ieder moment stil kan komen te staan is: wat is de impact als je stil komt te staan en ben je lid van een wegenwacht? Groot en nee: dan heb je wel een risico om door te rijden.

Een complete gok laaghangend fruit: welke peut tank je? e10? Tank dan een paar keer premium 98. Stook de boel eens lekker heet. Tijdje hoog in de toeren op een lage snelheid. Soms verdwijnen onduidelijke problemen (vervuiling?) dan als sneeuw voor de zon. Maar dit is geen wetenschap.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook