Ik was aan het zoeken op dit forum naar reparatie van achterruitverwarming en daar kwamen verschillende lijmsoorten langs met zilver er in. Wordt gebruikt in de elektronica wereld maar hoe goed het werkt? Ik ga het wel proberen want het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit en dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Op de kop liggend achter in je cx zonder enige ruimte en je ruit meteen beslagen door je eigen asem en dan een lijntje van dat fop-spul erop strijken en dan hopen dat je a.v. weer gaat werken? een mooie illusie , dus succes !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Mooie beschrijving van de klus. Ik heb eens goed gekeken en er zitten wel 20 vage plekken en onderbrekingen in de draadjes, en dan ook nog met lijm die waarschijnlijk niet echt werkt, dus geen beginnen aan. Ik koop, als het mij blijft ergeren wel zo’n losse fan en zet die op de hoedenplank.
Peter-Paul schreef:Ik ga het wel proberen want het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit en dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Bij een onderbreking kan er nooit stroom zijn/lopen.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Peter-Paul schreef:het lijkt er op dat er wel stroom is bij de achterruit
Je bedoelt natuurlijk spanning, er gaat pas stroom lopen als op de spanningsbron een verbruiker wordt aangesloten. In dit geval de achterruitverwarming.
Peter-Paul schreef:dan is dus de bedrading op het glas onderbroken.
Je kan per draad op de ruit meten waar de breuk zit, dat doe je met een multimeter.
Verwarming inschakelen en dan beide meetpennen, elk te beginnen aan 1 zijde van de ruit, over de draad naar elkaar toeschuiven.
Zo lang de breuk tussen de meetpennen zit, meet je een spanningsverschil van 12 Volt.
Meet je 0 Volt, dan is 1 pen de breuk gepasseerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Peter-Paul schreef:Mooie beschrijving van de klus. Ik heb eens goed gekeken en er zitten wel 20 vage plekken en onderbrekingen in de draadjes, en dan ook nog met lijm die waarschijnlijk niet echt werkt, dus geen beginnen aan. Ik koop, als het mij blijft ergeren wel zo’n losse fan en zet die op de hoedenplank.
Ben je een beetje handig met een multi-meter?
Dan kun je, op het bereik van 20-50V gaan meten waar een onderbreking zit. Dat doe je dan links en rechts van een plek die je verdenkt van onderbreking. Als je daar dan een spanningsverschil van 12V meet, weet je dat er inderdaad een onderbreking zit op die plek. Meet je geen spanningsverschil, dan is er geen onderbreking.
Er daarbij even vanuit gaand dat de draad niet bedekt is met lak of ander isolerende bedekking, want dan meet je uiteraard ook geen spanningsverschil.
Dat kun je dan weer checken door verder uit elkaar op de draad te meten, daar zou dan wel een spanningsverschil moeten zijn.
Groet,
JW
Edit JW: terwijl ik zat te typen kwam er al een reactie. Same story
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb ooit de achterruitverwarming van mijn DS 23IE gerepareerd met zilverlijm en het werkte weer goed. Alleen was ik niet al te subtiel met aanbrengen waardoor het goed zichtbaar was.
Succes
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een ID/DS berline achterruit pak je er zo uit.
Die kan je op tafel repareren als je dat zou willen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben benieuwd of Peter-Paul het bolletje al gevonden heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jawel het bolletje heb ik gevonden.
De auto is bij de garage geweest en het bleek inderdaad de kabel van de spitter naar de regelunit te zijn die het sturen zo onrustig maakte.
Ze hebben de motorsteun aan de bovenkant ook vervangen, door een uit een, ik meen citroen XM. Ik moet zeggen dat het niet zoveel uitmaakt voor het kantelen van de motor maar het rubber in de oude motorsteun was inderdaad kapot.
Hij stuurt nu netjes. De kosten waren 350 euro en ik ben er blij mee. Een detail: het stuur staat nu niet helemaal recht in de middenstand dat ga ik nog laten corrigeren want het is niet netjes. Ik hoop onder de garantie van deze reparatie.
Ook hebben de aandrijfassen een beetje speling zeiden ze, en daar ga ik nog eens voor terug en dan gaan zij zoeken of ze die specifieke aandrijfassen hebben liggen en die gaan er dan in. Dat scheelt ook weer een beetje in de verschijnselen die ik beschreven heb en het is niet een heel dure reparatie. Verder is de versnellingsbak inderdaad niet meer zo goed en de schok bij het in de achteruit zetten ligt daar aan maar dit is wel een heel dure reparatie dus dat gaat voorlopig niet gebeuren.
Ik had het geloof ik al eerder over een rij deukjes op het dak aan de bestuurderskant, de lak is niet beschadigd. Zij kunnen iemand laten komen die dat er uit kan halen zonder de lak te beschadigen. Die haalt de bekleding los en kan van binnenuit met allerlei slimme dingen het weer strak krijgen voor 3 of 4 honderd euro. Ik vind het wel de moeite waard.
Nou dat was het hoop ik voorlopig, ik ga lekker rijden.
Oh ja, ik heb nog gezocht naar een blaas/verwarm ding om de beslaande achterruit schoon te krijgen maar dat zijn allemaal echt slechte apparaatjes, geen blaaskracht nauwelijks verwarmend en je krijgt er maar een klein plekje mee schoon. Iemand een goeie tip hiervoor?
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Peter-Paul schreef:Een detail: het stuur staat nu niet helemaal recht in de middenstand dat ga ik nog laten corrigeren want het is niet netjes. Ik hoop onder de garantie van deze reparatie.
Waarom zou dat onder garantie moeten gebeuren? Er is toch niets gedaan met de afstelling van de stuurinrichting?
Die Diravi kabel vervangen doet niets met het stuur.
Naar mijn idee juiste volgorde van aanpak:
- Zorgen dat de voorwielophanging helemaal fris is en er nergens speling op zit. Helaas niet altijd makkelijk te controleren door de druk die erop staat, als je tijdens het rijden iets hoort rommelen of knakken is er iets niet goed. Ook de speling in de aandrijving kan hier zeker mee te maken hebben.
- Auto goed uitlijnen
- Diravi afstellen
- Als laatste stuur recht zetten
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uitlijnen op de juiste manier, dus met de blokkeerpen in het stuurhuis.
En draaiende motor, zodat de auto op rijhoogte blijft.
Dat weet lang niet elke bandenboer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het stuur stond recht voordat hij naar de garage ging en erna niet meer. Ook bleef de auto afslaan toen ik hem opgehaald had, bij stoplichten en dergelijke. Dat probleem nog nooit gehad. Ik ben meteen even terug gegaan en de man die er aan gewerkt had heeft gekeken en het stationair toerental iets hoger gezet, hij zei dat ze daar niet aan gezeten hadden maar dat moet wel, zoiets veranderd toch niet spontaan. Ik denk dat ze met dat toerental lager zetten de bonk bij het in zijn achteruit zetten iets hebben proberen te verzachten. Het toerental staat nu op 1000 stationair als hij in drive staat.
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je vertrouwt blijkbaar de monteur niet op zijn woord, bijzonder.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja vervelend van mij maar hoe moet ik het anders verklaren? Toeval? Niet verklaren en gewoon blij zijn dat hij het meteen herstelt lijkt me bij nader inzien het gezondste.