2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
L’Ami 8 d’IDealist
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2112
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 september 2024 10:03 PM
  [ # 16 ]

Jazeker Joris, ze zijn nog goed!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011

- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Gepost: 13 december 2024 10:46 AM
  [ # 17 ]

Gefeliciteerd met deze aanwinst! Ik heb hem ook zien staan (ik kom vaker op die plek Wink ), maar was in het voorjaar nog niet toe aan een auto erbij. Bouton d’Or is vaker in die garage verschenen en al bij de eerste aanblik dacht ik: wauw!
Afgelopen oktober ben ik gevallen voor eveneens een Ami 8 berline, maar dan in Bleu Thasos.
Wellicht treffen we elkaar tijdens een AVN ritje.

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans) nice day

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2112
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 19 december 2024 09:56 PM
  [ # 18 ]

Dank! We komen elkaar vast een keer tegen. Het winterproject is in volle gang en het eind is in zicht. Wordt hoog tijd voor een update met foto’s. Er ligt intussen een gereviseerd AM2 blok in met gereviseerde schijvenbak en koppeling. Het remsysteem is eveneens nieuw opgebouwd tbv LHM, nu nog de uitdaging om de 3,5mm spiraalleidingen in de achteras te monteren zonder de complete as te verwijderen. De gate moet ik er zelf in boren, want deze versie had remslangen. En zie die maar eens te vinden met 2 m8 aansluitingen… ik heb de zoektocht opgegeven want ombouwen kost volgens mij minder tijd en is leuker dan speuren achter een computer. Ik vind remslangen op een auto sowieso een zwaktebod…;-)

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2112
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 januari 2025 10:20 PM
  [ # 19 ]

De ombouw van de achteras naar inwendige remleidingen tbv LHM viel me mee hoewel de werkhouding niet ideaal was: ik moest recht boven mij van onderaf 6 gaten door de asbuis boren thv de ruimte tussen tank en chassis tbv de doorgang van de leidingen naar het nieuwe T-stukje. En dat alles op de mm nauwkeurig want het bevestigngsboutje van de remleiding moet op een vaste afstand ook dor de asbuis heen, alsmede het blokkeerpennetje. Goede gereedschap betaalt zich dan uit: er gaat nies boven een scherpe trappenboor. en dan zat er ook nog een dwarsbalk vd brug in de weg en verplaatsen kon niet meer want de draagarmen waren van de auto af… Maar binnen een uur gelukt en met assistentie van zoonlief de leidingen er doorheen geleid en alles aangesloten.

Foto’s volgen.

Het ontluchten was wel een ding: eerst m.b.v. vacuumpompje de HRC en leidingen gevuld, daarna icm pedaal gepompt tot het systeem gevuld was. Daarna op de klassieke manier ontlucht totdat er geen luchtbelletjes meer uit kwamen. Edoch… rempedaal zakt bij de eerste slag diep in, na direct nog een keer pompen alsnog op hoogte en redelijk hard. Er zit dus klaarblijkelijk nog ergens lucht verborgen. Ter info: het remsysteem is geheel nieuw: alle cilinders, rubbers en leidingen zijn nieuw. Iemand een idee wat te doen? Las hier ergens (post uit 2006) dat het kan helpen om na een dag nog eens te ontluchten.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Frans 007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 25-05-2024

Gepost: 02 januari 2025 07:12 AM
  [ # 20 ]

Wat ik nog wel eens doe, is de rem ingedrukt houden voor een nacht.
Iets tussen stoel en rempedaal.
Werkt alijd.
Bij de motor tyrapje om de remhandle en stuur.
Groet

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 januari 2025 08:30 AM
  [ # 21 ]

meestal in de HRC. anders reverse ontluchten:  Zet met een oliespuitje gevuld met LHM oliedruk op een leiding van een remcylinder en druk er olie door.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 02 januari 2025 09:19 AM
  [ # 22 ]

Het kan lucht zijn maar ook de aanslag van de remsegmenten op de remcilinders.
Als die niet geheel aanzitten (of kunnen zitten) dan moet hij eerst een paar mm overbruggen voordat hij druk kan opbouwen. Keertje gehad bij een A type na lange zoektocht,nieuwe HRC etc.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 januari 2025 12:18 PM
  [ # 23 ]

Dat is een goeie ja. Check je remschoen afstelling eerst!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2112
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 januari 2025 09:59 PM
  [ # 24 ]

Dank voor de adviezen. Rempedaal staat nu op standje halverwege, maar eens kijken. De remschoenen achter (voor heeft hij schijven) heb ik heel strak afgesteld zodat hij net -licht- aanloopt, beide remschoenen tegen de trommel. Het zijn die standaard sets van Burton, en vind ik voor hun doen mwah. Ik heb het idee dat de remvoeringplaat niet exact haaks op die andere stalen plaat is gelast. Dat moet een perfecte T zijn, maar naar mijn idee is die hoek niet exact 90 gr. Ook dan ontstaat er frictieruimte. Al met al werken trommels uitsluitend goed als alle onderdelen met grote nauwkeurigheid zijn gemaakt. En vind dat anno nu nog maar eens…
Reverse ontluchten ook aan gedacht, dat wordt dan plan B.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2339
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 januari 2025 12:13 AM
  [ # 25 ]

Remschoenen die licht tegen de trommel lopen: niet doen.
Als ze dan wat warmer worden, gaan ze uitzetten en vastlopen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2025 08:07 AM
  [ # 26 ]

Dat is anders de standaard werkwijze bij A-types met trommels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 januari 2025 08:40 AM
  [ # 27 ]

Ja precies. Heeeeeeel lichtjes laten toucheren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2339
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 januari 2025 11:24 AM
  [ # 28 ]

Dan heb ik dat destijds “verkeerd” gedaan, ik liet ze wél net vrijlopen.
Mijn manier van afstellen kwam door twee ervaringen van anderen, die hadden vastgelopen remmen nadat ze warm geworden waren.

Overigens, ook bij mijn manier van afstellen had ik geen last van een (te) grote vrije slag van het rempedaal.
Ik heb wel gehad dat de vrije slag te groot werd door een slechte HRC, na vervangen van diens rubber/cupje en opzuiveren van de HRC was dat verleden tijd.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 januari 2025 11:31 AM
  [ # 29 ]

Zeker bij de oude typen die alle olie door 1 zuiger moeten verplaatsen zoals mijn ami 6 krijg je dan een heel diep pedaal. De laatste typen met schijven voor, heb je daar mninder last van. Ik heb nog nooit een vastzittende rem gehad door slepend afstellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2339
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 januari 2025 06:48 PM
  [ # 30 ]

De Eenden die ik destijds onderhanden gehad heb waren allemaal het oude type, met enkele zuiger in de HRC. Bij die klussen heb ik een “diep pedaal” niet zó ervaren.

Dat was in m’n studentenijd, in de 60-er jaren, voor vriendjes die ook Eend reden verving ik koppelingen en remmen.
Soms was het dan nodig om ook even de HRC onderhanden te nemen. In veel gevallen werden wel gelijk de cupjes in, en de stofkapjes van de remzuigers vervangen.

Lopende band werk, je wordt er na een paar verrekte handig in Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook