Jazeker Joris, ze zijn nog goed!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Gefeliciteerd met deze aanwinst! Ik heb hem ook zien staan (ik kom vaker op die plek ), maar was in het voorjaar nog niet toe aan een auto erbij. Bouton d’Or is vaker in die garage verschenen en al bij de eerste aanblik dacht ik: wauw!
Afgelopen oktober ben ik gevallen voor eveneens een Ami 8 berline, maar dan in Bleu Thasos.
Wellicht treffen we elkaar tijdens een AVN ritje.
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Dank! We komen elkaar vast een keer tegen. Het winterproject is in volle gang en het eind is in zicht. Wordt hoog tijd voor een update met foto’s. Er ligt intussen een gereviseerd AM2 blok in met gereviseerde schijvenbak en koppeling. Het remsysteem is eveneens nieuw opgebouwd tbv LHM, nu nog de uitdaging om de 3,5mm spiraalleidingen in de achteras te monteren zonder de complete as te verwijderen. De gate moet ik er zelf in boren, want deze versie had remslangen. En zie die maar eens te vinden met 2 m8 aansluitingen… ik heb de zoektocht opgegeven want ombouwen kost volgens mij minder tijd en is leuker dan speuren achter een computer. Ik vind remslangen op een auto sowieso een zwaktebod…;-)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De ombouw van de achteras naar inwendige remleidingen tbv LHM viel me mee hoewel de werkhouding niet ideaal was: ik moest recht boven mij van onderaf 6 gaten door de asbuis boren thv de ruimte tussen tank en chassis tbv de doorgang van de leidingen naar het nieuwe T-stukje. En dat alles op de mm nauwkeurig want het bevestigngsboutje van de remleiding moet op een vaste afstand ook dor de asbuis heen, alsmede het blokkeerpennetje. Goede gereedschap betaalt zich dan uit: er gaat nies boven een scherpe trappenboor. en dan zat er ook nog een dwarsbalk vd brug in de weg en verplaatsen kon niet meer want de draagarmen waren van de auto af… Maar binnen een uur gelukt en met assistentie van zoonlief de leidingen er doorheen geleid en alles aangesloten.
Foto’s volgen.
Het ontluchten was wel een ding: eerst m.b.v. vacuumpompje de HRC en leidingen gevuld, daarna icm pedaal gepompt tot het systeem gevuld was. Daarna op de klassieke manier ontlucht totdat er geen luchtbelletjes meer uit kwamen. Edoch… rempedaal zakt bij de eerste slag diep in, na direct nog een keer pompen alsnog op hoogte en redelijk hard. Er zit dus klaarblijkelijk nog ergens lucht verborgen. Ter info: het remsysteem is geheel nieuw: alle cilinders, rubbers en leidingen zijn nieuw. Iemand een idee wat te doen? Las hier ergens (post uit 2006) dat het kan helpen om na een dag nog eens te ontluchten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Wat ik nog wel eens doe, is de rem ingedrukt houden voor een nacht.
Iets tussen stoel en rempedaal.
Werkt alijd.
Bij de motor tyrapje om de remhandle en stuur.
Groet
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meestal in de HRC. anders reverse ontluchten: Zet met een oliespuitje gevuld met LHM oliedruk op een leiding van een remcylinder en druk er olie door.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het kan lucht zijn maar ook de aanslag van de remsegmenten op de remcilinders.
Als die niet geheel aanzitten (of kunnen zitten) dan moet hij eerst een paar mm overbruggen voordat hij druk kan opbouwen. Keertje gehad bij een A type na lange zoektocht,nieuwe HRC etc.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is een goeie ja. Check je remschoen afstelling eerst!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de adviezen. Rempedaal staat nu op standje halverwege, maar eens kijken. De remschoenen achter (voor heeft hij schijven) heb ik heel strak afgesteld zodat hij net -licht- aanloopt, beide remschoenen tegen de trommel. Het zijn die standaard sets van Burton, en vind ik voor hun doen mwah. Ik heb het idee dat de remvoeringplaat niet exact haaks op die andere stalen plaat is gelast. Dat moet een perfecte T zijn, maar naar mijn idee is die hoek niet exact 90 gr. Ook dan ontstaat er frictieruimte. Al met al werken trommels uitsluitend goed als alle onderdelen met grote nauwkeurigheid zijn gemaakt. En vind dat anno nu nog maar eens…
Reverse ontluchten ook aan gedacht, dat wordt dan plan B.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Remschoenen die licht tegen de trommel lopen: niet doen.
Als ze dan wat warmer worden, gaan ze uitzetten en vastlopen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is anders de standaard werkwijze bij A-types met trommels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja precies. Heeeeeeel lichtjes laten toucheren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan heb ik dat destijds “verkeerd” gedaan, ik liet ze wél net vrijlopen.
Mijn manier van afstellen kwam door twee ervaringen van anderen, die hadden vastgelopen remmen nadat ze warm geworden waren.
Overigens, ook bij mijn manier van afstellen had ik geen last van een (te) grote vrije slag van het rempedaal.
Ik heb wel gehad dat de vrije slag te groot werd door een slechte HRC, na vervangen van diens rubber/cupje en opzuiveren van de HRC was dat verleden tijd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zeker bij de oude typen die alle olie door 1 zuiger moeten verplaatsen zoals mijn ami 6 krijg je dan een heel diep pedaal. De laatste typen met schijven voor, heb je daar mninder last van. Ik heb nog nooit een vastzittende rem gehad door slepend afstellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Eenden die ik destijds onderhanden gehad heb waren allemaal het oude type, met enkele zuiger in de HRC. Bij die klussen heb ik een “diep pedaal” niet zó ervaren.
Dat was in m’n studentenijd, in de 60-er jaren, voor vriendjes die ook Eend reden verving ik koppelingen en remmen.
Soms was het dan nodig om ook even de HRC onderhanden te nemen. In veel gevallen werden wel gelijk de cupjes in, en de stofkapjes van de remzuigers vervangen.
Lopende band werk, je wordt er na een paar verrekte handig in
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor