7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
De Yellow Mini Cooper van Lucas: Klaar voor gebruik!
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 april 2024 10:05 AM
  [ # 91 ]
wimb schreef:

Ik zweer bij het premiummerk van diezelfde smeermiddelenspecialist: Valvoline. Das beste oder nichts für den Bentley. Laughing

Gek genoeg heeft de C&C variant, in tegenstelling tot de Valvoline, wel alle OEM specs op de verpakking vermeld.

Wat dat dan ook betekenen mag in de praktijk Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 16 april 2024 05:01 PM
  [ # 92 ]
Hilko16TZI schreef:

Flushen doe/durf je niet..?

Durven wel, maar ik vraag mij af of het echt zin heeft, onder het kleppendeksel zag het er allemaal brandschoon uit. Binnenkort gaat de carterpan er onder vandaan, ik ben erg benieuwd of daar een laag slib in zit.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 05 mei 2024 09:31 PM
  [ # 93 ]

De volgegoten motorsteun gaf toch wel erg veel resonanties door aan de koets. Daarom toch maar een nieuwe gemonteerd.

Ook is er een nieuwe VDO gasklep onderweg. Ik acht de kans groot dat dat net als bij mijn BMW de wisselende en onvoorspelbare gasrespons oplost. We gaan het zien.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 juni 2024 03:41 PM
  [ # 94 ]

Het sleutelen heeft een paar weken wat stil gelegen, maar ik begin weer op stoom te komen. Ik heb veel lol in het rijden met de Mini en ga er meer in rijden. Een flinke midlife opknapbeurt is dan wel op zijn plaats.

Ik heb deze keer gekozen voor een wat andere strategie: Eerst de boel maar eens uit elkaar sleutelen, kijken wat je tegenkomt en dan vervangen wat nodig is. Tijdsdruk is er toch niet echt dus op voorhand allemaal onderdelen bestellen is niet nodig.

Demonteren van de bumper was niet echt een pretje. Er ontbrak nogal wat montagemateriaal en her en der zaten wat plaatschroeven in het geheel gemonteerd. Ik word daar droevig van. De aluminium bumperbalk die er hier al af is heeft een flinke deuk dus daar zoek ik op de sloop wel een beter exemplaar voor. Het plastic front zelf lag ook in tweeën dus ook daar moet een vervangend exemplaar voor komen.

Dat de condensor niet zo fris meer was, dat had ik al gezien en die had ik al wel besteld. Bij de APK afgelopen najaar had ik ter voorbereiding de Airco ook leeg laten trekken.

Men doet nog wel eens wat aanstellerig over sleutelen aan deze Mini’s, maar als je dit moeilijk vind, dan ben je echt niks gewend. Het zit allemaal doordacht in elkaar. Roest is er aan deze koets ook bijna niet, ook al had je anders kunnen verwachten gezien de klont klei die zich achter de wielkuip bij de A-stijl heeft verzameld. Ik denk dat ik er preventief wel wat RX5 in smeer na een grondige uitsopbeurt.

De Aircopomp is blijkbaar al eens vervangen en kan nog wel een ronde mee.

Wat dan weer niet mag blijven zitten zijn deze nogal gecorrodeerde koelwatersensor en de stalen waterpijp die de waterpomp met een kachelslang verbind. De steun is van de pijp gebroken en zo bungelt het pijpje wat in het luchtledige.

Hier zitten de waterpomp en dynamo nog op de motor. De dynamo is nog prima, de waterpomp lekt niet, maar heeft veel speling op de as dus die mag er ook nieuw op. Over het lager van de spanrol van de multiriem hoeven we het helemaal niet te hebben, die klonk als een rolschaats. Ook is hier goed te zien dat zich onder op het blok aan de kant van de bak een mooie melange van aarde en olie heeft verzameld. Een lekkende o-ring van de BDP-sensor is de eerste boosdoener. De afdichtring van de peilstok vervang ik voor de zekerheid ook maar.

Hier komen we het zoveelste foutje tegen van de zeeuwse garage die de bak heeft gewisseld, verkeerd om gemonteerde rubbers van de baksteun

En blijkbaar waren ze van mening dat die bak ook best met een bout minder aan de motor vast kon.

Na een uurtje fröbelen met Dasty, Autglym Engine & Machine Cleaner, een kwast en een stoomreiniger komen we tot een redelijk schoon canvas.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1286
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 03 juni 2024 11:14 AM
  [ # 95 ]

Na het schoonmaken begint het pas echt leuk te worden! Mooie klus die ook wel nodig was zo te zien.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 12 juni 2024 08:58 PM
  [ # 96 ]

Op eBay.co.uk vond ik een nieuwe baksteun voor £25,-. Gelukkig kun je via het worldwide shipping program van eBay dan de importkosten vooruit betalen waardoor het inklaren bij de douane geen eeuwigheid duurt. Voor €61,- inclusief verzenden en importkosten had ik ‘m thuis. Het enige alternatief is voor deze steun nog de dealer en daar kost hij net boven de €200,-. Zo is een beetje rondshoppen toch nog de moeite.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 augustus 2024 01:30 PM
  [ # 97 ]

Ben zelf ook weer aan het zoeken naar onderdelen, mij valt op dat veel spullen van Lemförder op het moment slecht leverbaar zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6159
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 augustus 2024 07:18 PM
  [ # 98 ]

En die er zijn komen uit China. Volgens Sreten, dan toch. Oftewel: naar de dealer. Ook weer volgens Sreten.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 augustus 2024 07:42 PM
  [ # 99 ]

Ja, wat Hilko zegt, steeds meer Lemforder onderdelen komen uit China en men zegt dat die minder van kwaliteit zijn. Ze zijn soms ook zichtbaar anders, zo ontbreekt soms het weggeslepen BMW logo en is dus een andere mal gebruikt om bijvoorbeeld de draagarm te gieten. Het kan ook zijn dat de hele productie is uitbesteed en het alleen nog maar Lemforder boxed is. Je weet het niet, maar je kunt er in ieder geval niet meer blind op varen dat het kwaliteit is.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 03 januari 2025 10:58 PM
  [ # 100 ]

Nou dat onderdelen verzamelen is prima gelukt, het monteren ook trouwens. Hierbij wat interessante punten uitgelicht:

De oude en nieuwe baksteun naast elkaar. Eigenlijk viel de oude nog wel mee, alleen wat ingezakt. Je kunt wel duidelijk zien waar op de nieuwe het BMW-onderdeelnummer is weggeslepen.

Het kunststof front bleek bijna compleet doormidden te zijn gebroken. Op de sloop hadden ze ook allemaal wel wat, of ook doormidden of een stuk er uit. Origineel was nogal prijzig dus immitatie geprobeerd, pastte nog verrassend aardig.

Een niet kapot gebruikt luchtfilterhuis was ook niet te vinden en een originele bak ook weer vrij prijzig dus hier gekozen voor een andere optie, namelijk een open luchtfilter van RamAir. Technisch natuurlijk niet per se beter, maar voor de beleving wel een goede upgrade. Bij normaal rijden merk je geen verschil, bij volgas volgt vanaf zo’n 3500 toeren een vermakelijk VROOAAAAAAAAAP!

Thermostaat en thermostaathuis heb ik ook preventief vervangen door nieuw originele exemplaren. Ook hier zat iets in twee richtingen niet goed:

Een van de ophangogen van de aircopomp aan de carterpan bleek gescheurd. Dus ook maar een nieuwe carterpan. €57,- via Amazon, pasvorm verbijsterend goed. De gratis megeleverde chinese pakking heb ik maar niet gebruikt.

Het leek mij handig te bekijken hoe het zat met de slijtage aan de distributieketting. Om die op te kunnen meten moet het distributiedeksel er af. De pakking daarvan zweette ook nogal dus dat was sowieso wel een goed idee. De krukaspoelie zit dan eerst nog in de weg, om die te monteren heb je een specifieke trekker nodig, dus die koop je dan ook maar weer:

De distributieketting was nog ruim binnen spec. Het viel mij op hoe schoon het er allemaal nog uit zag van binnen:

Aan de binnenkant van het distributiedeksel zit de oliepomp. Die gedemonteerd en bleek ietwat ingelopen, niet heel gek met zo’n kilometerstand. Immitatie durf ik niet aan met zo’n cruciaal onderdeel dus gekozen voor een nieuw origineel deksel met oliepomp. Dat bleek uiteindelijk een verbeterde versie. Op deze foto is wel te zien wat hier aan is verbeterd. Ter info: Aan de andere kant van dit deksel zit hier met 3 boutjes de spanrol voor de multiriem tegenaan.

Om de (nieuwe) poelie te monteren is ook weer een speciaal gereedschap nodig waarmee je de poelie (met perspassing) op de krukas trekt:

Het hakerige schakelen van de bak bleek te zijn veroorzaakt doordat een of andere varken bij vervangen van de bak of later de schakelkabels de hevel aan het kunststof blok op de bak heeft gemolesteerd. Op het oude blok links kon de hevel in alle mogelijke richtingen bewegen met enige centimers speling. Deze hoort alleen om de as te kunnen draaien. Ook was een van de U-vormige inkepingen waarin de schakelkabels zijn gemonteerd zodanig gemolesteerd dat de schakelkabel niet meer vast zat.

Dan rondom nieuwe Bilstein B4 schokdempers met nieuwe Sachs veren, Sachs toplagers en al het montagemateriaal zoals onderlegrubbers nieuw van de dealer:

Doorwerken tot het allemaal weer netjes in elkaar zit:

En dan heb je uiteindelijk een lekker rijdende Mini.

Door al die maanden stilstand was ik wel vergeten dat de APK verliep, maar dat is inmiddels ook opgelost. Zonder enige weerstand werd een nieuwe APK afgegeven.

Ik ga er nu lekker veel mee rijden, want ik heb er voor gekozen geen nieuwe auto van de zaak meer te nemen, de vorige is 31-12 opgehaald. Al die rijhulpsystemen op nieuwe auto’s, ik erger mij er kapot aan. Gelukkig mag je in deze Mini nog zelf aan de slag.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6159
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 januari 2025 11:16 PM
  [ # 101 ]

Goed bezig.

Die rijhulpsystemen zijn voor mij ook reden om tot maximaal 2011 om te kijken naar een andere auto.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2356
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 januari 2025 12:13 AM
  [ # 102 ]

Bij mijn C5AC-Hy uit 2021 valt dat heel erg mee.
Als ik ‘m opgestart heb, schakel ik met een knopje links onder het stuur de “rijbaan assistent” uit.
Daarna zijn er geen zaken meer waar ik last van heb. Dat er af en toe een waarschuwing in beeld komt dat ik te dicht op m’n voorligger zou rijden, het zij zo.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 04 januari 2025 08:21 AM
  [ # 103 ]

Helemaal mee eens. Als je onverwacht met stumperhulpjes e.d. wordt geconfronteerd is het even schrikken, maar het went heel snel. Je moet er natuurlijk wel voor open staan. Zo vind ik de adaptieve snelheidsregelaar echt een grote hulp, maar je moet er wel op bedacht zijn dat hij op een bochtige weg zoals een dijk, ineens in de ankers kan gaan door een foute detectie van een obstakel aan de zijkant. Dan kan je de CC tijdelijk uitzetten, of goed opletten en overrulen indien nodig. En de rijstrookassistentie vond ik de eerste keer een ramp, want ik had niet in de gaten dat hij ongevraagd elke keer bij het wegrijden wordt ingeschakeld. Dus ik dacht dat het voertuig verschrikkelijk naar rechts trok. Maar nu laat ik hem lekker meesturen.

Bedenk wel dat sommige hulpjes sinds vorig jaar verplicht zijn binnen/door de EU.

Adri

KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 januari 2025 01:22 PM
  [ # 104 ]

Centrale vergrendeling, airco en eventueel ABS, maar verder wil ik het allemaal niet. Dat betekent dus nooit meer een nieuwe auto en ik vind dat eerlijk gezegd helemaal prima.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2356
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 januari 2025 01:49 PM
  [ # 105 ]

Ik weet niet welke leeftijd je nu hebt, maar is dat echt vol te houden?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook