Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hallo,
vanwege aanhoudende lekkage op mijn HD pomp wil ik een CX pomp gaan plaatsen in mijn DS. Moet ik nog letten op een specifiek type pomp of passen alle CX pompen uiteindelijk?
Gelukkig nieuwjaar allen!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vrijwel alle pompen passen maar hebben meestal maar 1 poelie. Als een DS hydraulique hebt, heb je dus een probleem. Verder is de uitlijning niet goed dus daar moet je ook iets mee( ringen ertussen oid) .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb ooit een pomp van Citrotech gekocht. Werkt goed, geen gedoe.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat je niet wil is een HD pomp van een CX 2500 met airco, die worden aangedreven door een as.
Wellicht ook mijn volgende stap. Ik voltooide de restauratie van mijn break eind 2020, ingebruikname rond 1-1-2021. Inmiddels 25.000 km gereden en ik ga morgen de 6e HD-pomp plaatsen. Ik heb daar kosten noch moeite bij gespaard. Ik ga geen namen noemen, maar laat ik het zo zeggen: ik heb nu zo’n beetje alle bekende namen gehad. Qua stuurhuizen had ik meer geluk: de 3e was lekvrij, die was van CT, tevreden mee. Het valt vandaag de dag niet mee om nog aan goede hydraulische onderdelen te komen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies dat! na 4 HD pompen heb ik de CX pomp in mn Ds gezet en nooit meer gezeik. Tevens veel meer opbrengst dus auto stijgt sneller.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Poelies moet ik aanpassen want het is een hydraulique. Hoorde dat de dikke CX pompen mogelijk nog gelijk zijn aan DS pompen. Die werden in de eerste Cx-en geplaatst. Is er iemand daarmee bekend? Verder dank voor de tip mbt de airco hd pomp…
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Ik heb ooit een CX pomp met 3 poelies van Van der Laan gekocht, Abbenes ergens. Met wat aanpassingen een prima ding en redelijk makkelijk te monteren, zeer veel beter dan de originele DS pomp. Maar wel erg lang geleden, ik zag net dat die garage nog wel bestaat maar ik weet niet of ze die pompen nog maken.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee die maken ze niet meer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Baroen, er zijn nog enkele andere (niet onoverkomelijke) aandachtspuntjes/verschillen voor het plaatsen van een CX pomp (en de originele pomp wel bewaren!):
1. Het fijne is: grotere opbrengst en een goede/betere kwaliteit
2. Wel minder goed ‘zelfaanzuigend’ (reservoir CX ligt hoger)
3. Er zijn 2 verschillende posities voor de aanzuigslang, voor één type moet slang verlengd worden, of je moet het huis demonteren en opnieuw monteren of de slang niet meer door het oog van de radiatorbeugel leiden
4. De snaar gaat sneller piepen door slechts 1 schijf (enkele snaar, meer voorspanning nodig); ik dacht trouwens dat een CX airco met 3 schijven wel bruikbaar was…
5. De offset hart riemschijf tot aanslag bevestiging aan versnellingsbak is anders, plaats een afstandsring Ø25~30 5mm dik tussen pomp en versnellingsbak
6. Spanbeugel moet andersom gemonteerd worden en de sleuf plus het moerplaatje moeten vergroten worden want aan de CX pomp zit een M8 draadstuk i.p.v. M7 bij DS
En ook hier geldt: bij het spannen van de V-snaar altijd éérst de leidingwartel een slagje lossen, anders kan je leiding scheuren in het bochtje! Succes!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een CX 2500 met airco heeft deze pomp, direct aangedreven met een asje van vanuit de nokkenas.
Er zijn ook CXen met airco waar wel een normale HD pomp met poelie op zit.
Bij een Douvrin motor zit de aircopomp bijvoorbeeld aan de passagierskant en is er gewoon ruimte om de LHM pomp op de normale manier boven de versnellingsbak te plaatsen.
Interessante oplossing en mooie foto, dank je Arjan!
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kenners herkennen de flexkoppeling die de SM ook heeft voor de externe as die ook daar de pomp aandrijft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Plus de airco en dynamo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.