Wie weleens heeft geprobeerd om een deur of scherm van een DS ‘even’ wat bij stellen weet uit ervaring dat het netjes afhangen van het plaatwerk van een DS beslist niet eenvoudig is. Elk deel is in drie dimensies af te stellen en waar moet je dan beginnen? In dit eerste deel laat ik zien dat je start met het voorportier, dan naar voren werken en dán naar achteren.
Deel 1 van 2 delen:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Afhangen van het plaatwerk was voor mij altijd een mysterie. Tot nu, nou ja tot deel II dan. Ik snap dit pas als ik het zie, met de documenten / beschrijvingen van de DS club lukt het mij niet. Ik ga dit nog eens goed bekijken in de garage bij mijn DS. Heel fijn DS-TT!
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Precies mijn idee. Ik ga mijn plaatwerk nog eens controleren en afstellen op afhang op een mooie dag in de lente. Ik weet nu hoe de voorportieren afgesteld kunnen worden, dank voor de film.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weer een duidelijke uitleg!
Nu is het bij mijn DS echt niet perfect, maar dat het is het lakwerk ook nog niet.
Wat wel zonde is dat als je een vers gespoten DS ziet waar het afhangen niet de juiste aandacht heeft gekregen.
Zoals in de film wordt gezegd, je wil het voor het spuiten afhangen.
In sommige gevallen kan een deur bijvoorbeeld echt te kort zijn, dat kan zomaar een centimeter zijn. Dan krijg je nooit je naden allemaal netjes. Dat wil je dus weten voor het spuiten zodat je of een andere deur kan zoeken of er een stuk aan laten lassen bij de restauratie van de deur.
Je wil ook weten dat de bolling van de buitenhuid elkaar netjes volgen, anders heb je bijvoorbeeld opeens 1 deur die aan de onderkant een stuk uitsteekt.
Wat misschien ook nog een idee is, als je ongeveer het gewicht van een ruit en de rest van de delen aan een deur weet is dit gewicht ongeveer met iets anders te vervangen wat je even aan de deur hangt of in de bak legt.
Mooie film weer DS-TT! Leuk dat voor velen het mysterie zo wordt ontrafeld. Ik heb met 2 breaks deze exercitie in 3 jaar tijd 2x mogen doen. Bij de eerste waren de verschillende plaatdelen niet geheel congruent en was het dus erg zoeken naar de ‘gulden middenweg’ zoals Egbert in de film beschrijft. Ik heb door het afstellen geleerd hoe ik blindelings een portier erin en eruit haal… met de eerste break ben ik avonden bezig geweest totdat ik tevreden was (en dat ben ik niet zo snel). De voorportieren zijn er denk ik wel 10x uit geweest voordat ik tevreden was. Daarbij heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de ijzeren (maar minder gezellige) versie van Ron in de vorm van een garagekrik die ik op de gewenste hoogte met de rubberen voet onder het portier zet. Dat werkt ook prima.
Tot slot nog een aanvulling: onder de scharnierhelften die op het portier zelf zitten gemonteerd, kunnen ook stelplaatjes worden geschoven. Hiermee is het mogelijk om de voor- achterwaartse beweging van de portieren te vergroten, in het geval dat er op de A/B-stijl onvoldoende mogelijkheden zijn. Ik zou dat pas als laatste redmiddel doen, want het aantal variabelen neemt weer verder toe…
als algemene tip zou ik iedereen die het plaatwerk van zijn DS gaat stellen adviseren om vooraf naar de aflevering Mr. Bean gaat naar de tandarts te kijken. Op het moment dat hij o.b.v. de X-foto van zijn gebit in zijn eigen kies begint te boren, blijkt de foto op een standaard te staan die langs 2 assen draaibaar is…je kunt maar goed voorbereid zijn!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik weet niet of dit het juiste onderwerp hier is. Als ik met mijn ID over een korte drempel rij hoor ik sinds kort rechtsachter een rubberen “wring, kraak, kreun”. Alsof een een bout draait in een droge rubberen bus. Volgens mij kan dit niet in de achterdraagarm zitten want die is niet in rubber gelagerd en hydraulisch. Kan het zijn dat het een werking van rubber in de koets is, zoals de bevestiging van plaatdelen? Wie herkent dit, ik lees suggestie’s graag.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
als het de meest waarschijnlijke oorzaak betreft, past jouw punt vermoed ik in een andere DS-TT film die gaat over het monteren van de sloten en ruitmechanismen. Wat je schetst doet namelijk denken aan wat veel DS’en hebben: het wringen van de portierruit tegen de rubbers, t.g.v. enige torsie in het koetswerk. Het komt er op aan dat de portierruiten met een zekere druk tegen de rubbers wordt aangedrukt. Te weinig druk geeft geklapper op snelheid, te hoge druk kan leiden tot wringgeluiden. Het komt vrij nauwkeurig.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. ander topic. Ik denk drukstangen van de vering.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Drukstangen die droog staan doen toch “TAK en KNAK” als het heftig wordt? Dus dan zit ik toch misschien in een juist topic…..
Ik ben eerst aan de slag met de tips van Idealist (met dank) over de rubbers. Ben begonnen met rubbers invetten met vaseline om ze minder kraakbaar (soepeler) te maken. Dan een proefrit om in praktijk te testen of er vervolg nodig is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Goede stap Jeroen! als het geluid dan weg is weet je dat je goed zit. Veerstangen geven een ‘klonk’ bij het uit ruststand omhoog komen en pas als je verder heen zijn hoor je ze vaker (maar dan zou je ze vanuit rust al vaker gehoord moeten hebben).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Hallo ds-tt
Gaat de carrosserie cursus ook door.
Na betaling helaas niets meer gehoord.
Erg jammer. Was handig geweest bij het plaatwerk gebeuren.