waterman schreef:Ja precies. Heeeeeeel lichtjes laten toucheren.
Zo heb ik ze afgesteld. Heb nu dus de moderne dubbele HRC tbv schijven met LHM-systeem en ga morgen nog even met een vacuumontluchter op perslucht ontluchten. En anders de easybleed er bovenaf op zetten. Het is hetzelfde systeem met exact dezelfde onderdelen van dezelfde leverancier en daarmee heeft mijn 2CV een keihard rempedaal… Typisch is het wel want die heb ik gewoon op de klassieke manier met m’n zoon ontlucht.
De neus is er weer opgebouwd, bedrading gecheckt en hier en daar een massa-aansluiting opgefrist, alle lampjes branden weer. Wordt vervolgd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Iemand nog belangstelling voor een Ami 8 berline met gereviseerde AM2 motor, gereviseerde bak met schijven en nieuw remsysteem? Alleen nog even ontluchten, fluitje van een cent dus…. of toch niet?
Ik heb nu vrijwel alles geprobeerd: remschoenen achter tegen de trommel aan gesteld (gewoon even vast dus tbv goed ontluchten en opheffen evt spelingen), ontlucht met 2 vacuumtechnieken, daarnaast met de klassieke 2 man methode en tot slot met perslucht via het Easybleedsysteem met overdruk via het remreservoir. Voor en achter geen belletje lucht te bekennen. Bij mijn 2cv was ik vorig jaar sneller klaar, set met dezelfde nieuwe componenten.
Ik blijf echter dit symptoom houden: het rempedaal moet ik de eerste slag tot de bodem intrappen, dan een tweede keer ‘oppompen’ en dan is hij hard en staat hij ‘hoog’. Na het loslaten van het pedaal ligt het pedaal na ca 10-15s weer diep.
Laatste hypothese: er zit frictie in de voorste remklauwen, waardoor de cilinder daarin teruggedrukt worden als er geen remkracht is. De afstand van de cilinders tot de blokken/ schijven wordt dan relatief groot en die speling moet eerst weer worden overbrugd. Wat doe ik hier aan?
Het liefst knikker ik er weer een setje gereviseerde klauwen tegenaan maar daarvoor moet ik heel veel uitbouwen. Heb net alle plaatwerk erin gezet (6-8 uur werk, het is helaas geen 2cv).
Het is wel ironisch: de aanleiding dat ik er een gereviseerd aandrijfaggregaat in heb gegooid is dat ik met het oude trommelsysteem helemaal geen remkracht kon genereren. Alles was sleets. De bak huilde toch al dus toen meteen een conversie gedaan en het uitgeputte blok ook maar meegepakt.
Alle (simpele) oplossingen welkom…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aangezien “alles” nieuw is, toch ff een vraagje: welk type hoofdremcilinder heb je gebruikt??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voor LHM is er maar 1 type HR dacht ik.
Die klauwen kan je toch uitbouwen met alles gemonteerd? zitten boven op de bak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De (enige) HRC die Burton verkoopt tbv LHM: m8 x 1,25 diameter 17,5. Zit ook op mijn eend. De leidingen zitten hetzelfde aangesloten als op mijn eend.
Klauwen uitbouwen kan als laatste optie. Voor het weekend kon ik er beter bij…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leg je probleem anders even voor aan burton. Die hebben het gereviseerd nb.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Langeleden ook een ak omgebouwd naar schijven.
Kreeg de boel niet goed ontlucht, moest steeds pompend remmen en dan was hij weer keihard.
Toen de remcups van de achterwiel cilinders eraf en de oude erop.
Kreeg hem daarna goed ontlucht… snap het nog steeds niet goed leek wel of de cups de zeer soepel lopende cilinders terug drukte. Dan krijg je steeds ruimte tussen cilinder en remvoering.
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik snap je wanhoop. Daarom mijn “oplossing” als simpel idee om te zoeken in die hoek. Ik hoop dat die je wat oplevert.
Zit de pin tussen het pedaal en de HRC wel goed? In mijn geheugen: heel lang geleden heb ik ooit een keer een HRC vervangen van een schijveneend. Die remde daarna ook niet goed. Enfin, ik heb toen die pin ingekort of verlengd. Dat weet ik niet meer. Volgens mij iets verlengd. Daarna was het oke.
Mijn redenatie was toen (wederom: het is lang geleden) dat de eerste trap op de rem geen olie had uit het potje (dus diep pedaal) en bij de tweede maal op de rem dit wel gebeurde. Dat de toevoer uit het potje dus net niet goed werkte en er een “leeg” systeem in de eerste rempoging was. Omdat het daarna goed was en het eenmalig is geweest heb ik er niet meer over nagedacht.
Kortom voor de simpele oplossingen: kijk eens bij de pedalen of alles daar goed zit. En check de montagestand van de HRC op het schutbord. Heb je een nieuwe HRC gemonteerd, dan kan daar ook een fabrieksfout inzitten. Heb je het potje vervangen? Trekt de deksel geen vacuüm .
Nogmaals: het zijn collegiale adviezen zonder theoretische technische onderbouwing obv mijn best practises.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De gedachtegang van Jeroen is helemaal niet gek. De ami was van trommeltjes en een daarbij behorende HRC met pedaal en drukstift voorzien. Nu is de vraag dus, heb je een pedaal en drukstift geplaatst die bij de nieuwe HRC hoort?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zou kunnen met de stift maar gok dat het in de achtertrommels zit. Zaten er in de cilinders ook veren? Wil nog wel eens voorkomen dat deze bij repro niet aanwezig zijn en dan het effect wat AK Freak beschrijft krijgt.
De aansluiting remschoenen op de remcilinders al gecontroleerd? Staan die in rust tegen de zuigers aan.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Opgelost.
Dank voor het meedenken allen. De eventuele overtollige ruimte achter heb ik uitgesloten door de schoenen strak egen de trommels aan te stellen (evt laatste optie die ik gebruikte toen de trommels er aan de voorzijde nog in zaten en hij oo niet remde was gewoon de remleiding naar achteren uit de HRC halen en afsluiten met een m8/m9 bout). Conclusie: achter geen frictie en geen lucht. Ik wist zeker dat ik het aan de voorzijde moest zoeken. Aan het pedaalstelsel zie ik geen verschil met de 2cv (met hangend gaspedaal). De stift had ik bij montage zodanig afgesteld dat deze geen speling heeft op pedaal en HRC. Ergo: direct vanaf intrappen drukt de stift de zuiger vd HRC naar binnen. Dus ook daar moest ik niet zijn.
Toen dacht ik: laat ik eens nagaan of de remblokken overal strak op de schijven zitten (en blijven). Daarbij ontdekte ik wat vreemds: het binnenste remblok vd linker remklauw zweeft tussen schijf en remzuiger in, met ca 2 mm. De andere blokken zitten strak tussen schijf en zuiger. Als ik rem zitten ze alle vier strak, laat ik de rem los dan ontstaat er langzaam weer 2mm speling. Conclusie: de binnenste zuiger van de linker remklauw trekt zich na remmen (te ver) terug. Degene die deze bak incl de remklauwen heeft gereviseerd (prof met 60 jaar ervaring…) moet hier iets mis hebben gedaan. Blij dat ik de oorzaak hiermee (met 99% zekerheid) heb gevonden. Heb nog even een test gedaan met een versleten remblok (die 7 mm dunner is) met het idee dat de zuiger dan in een andere positie komt. Maar ook dan trekt hij zich na loslaten 2 mm terug. Dank aan een van de heren in Bennekom, die behalve verstand van de IDDS ook het nodige weet van de A-types. Hij zette mij onder genot van een kop koffie op dit denkspoor.
Dan nu nog naar een oplossing: klauw eruit is niet zo spannend, maar wat ik dan aantref bij demontage en welke interventie het probleem oplost moet ik nog even ontdekken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Fijn dat je het hebt gevonden.
Nog niet eerder meegemaakt bij een atype dus ben benieuwd wat dat veroorzaakt
Citroen rolls better then a Rolls!!
De remzuiger moet op de elasticiteit van de O-ring die eromheen zit bewegen als je remt. Ná het remmen moet hij dan weer in de oorspronkelijke positie terugkomen, dat is dus maar heel weinig.
Als de blokken afslijten, komt de zuiger verder naar binnen, de O-ring verschuift dan iets in de boring.
Kennelijk zit daar iets niet goed, en kan de zuiger veel meer bewegen dan alleen die verschuiving op de elasticiteit van de O-ring.
Benieuwd wat je aantreft….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het wel een O-ring?
De afdichtingsring in een remklauw heeft eigenlijk altijd een vierkante of rechthoekige doorsnede.
Mogelijk zit die niet goed gemonteerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Er zitten er twee, een afdichtingsring, en een stofring.
In de Olyslager van de AMI 8 worden die bij het plaatje als “O-ringen” aangeduid.
In de beschrijvende tekst staat het wat duidelijker.
Die met een vierkante doorsnede moet in de binnenste groef van de cilinder, en de ring met twee lippen in de buitenste.
Zó kan het geen verwarring meer geven
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor