Beste leden,
Het is alweer even geleden dat ik problemen heb met de auto’s.
Echter sinds kort een soortgelijk probleem als in dit topic
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/243531.
Althans de plotselinge melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’.
Het begon als volgt. Plots krijg ik een telefoontje dat de auto bokkig loopt bij het starten en optrekken. In de auto gestapt en naar de Cactus gereden met een reserve tank brandstof. Meter stond tegen reserve aan.
Bijgevuld met 20 liter e5 i.p.v. de eerder altijd getankte e10. E5 tanken we sinds kort. Nu een volle tank verbruikt. Of deze overstap ten grond slag ligt aan de melding weet ik niet.
Maar goed. Auto draaide erg onregelmatig stationair. Wilde steeds afslaan. Reactie gaspedaal vertraagt. Plof in de uitlaat bij stationair toerental. Hele lichte zwavel lucht uit de uitlaat. (Vandaag niet meer) Geen meldingen op het dashboard. Bij het doortrekken wel minder vermogen had ik het idee. Maar dat is verraderlijk als je net overstapt uit een Mercedes c350e met 279 pk en 600nm. Dan is 82 pk wel iets anders.
Het was achteraf geen tekort aan brandstof. Vandaag de bougies vervangen want die bleken er al een aardige tijd in te hebben gezeten ca. 34d km. (ik probeer nog een foto te uploaden).
Er zijn voornamelijk korte ritjes mee gereden de laatste 12d km.
Olie en filters recentelijk vervangen. Motorblok zelf is compleet vervangen voor de aankoop en heeft nu 34.000 km gedraaid.
Na de olie (0w30 ineo first) verversing vorig jaar, liep het blokje een stuk rustiger en had meer pit bij het wegrijden.
Maar echt mooi rond als een viercilinder liep het blokje niet. Mogelijk 1.2vti eigen.
Nu was na de bougiewissel wel duidelijk dat het blokje soepeler draaide en wat sneller op het gaspedaal reageerde maar het onregelmatig stationair draaien (wegzakken toerental) bleef.
Vervolgens gekeken of het een bobine probleem was door de stekkers 1 voor 1 los te koppelen. Dat had gelijk een negatief effect.
Motor opnieuw gestart en opeens de melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’ op het centrale display.
Deze weg gedrukt omdat ik dacht dat dit lag aan het loskoppelen van de bobines.
Vervolgens met de auto gaan proefrijden in verschillende toerenbereik. Eenmaal terug liep de motor stationair wel beter in de versnelling (etg) en in de neutraal bijna mooi rond.
Het vermogen blijft voor mij moeilijk te beschrijven. Wel lijkt het brandstofverbruik hoger dan voorheen, maar dat kan ook aan de kou liggen nu. Winterse omstandigheden met sneeuw op de weg vandaag.
Goed, ik dacht probleem opgelost, maar eenmaal weer een koude start vanavond en de melding verschijnt direct weer en de auto sloeg ook moeilijk aan. Voorheen altijd sleutel omdraaien en heel vlot starten. Oh ja, volgens mij werkt de S&S ook niet meer. Maar daar ben ik niet zeker van omdat ik er nagenoeg nooit in rijd.
Nu heb ik de hele avond zitten zoeken maar kan geen soortgelijk probleem vinden met een 1.2vti blok.
Ik heb hem nog niet uit kunnen lezen. Lexia staat nog ergens op een oude laptop maar weet niet meer hoe ik daar in kom.
Altijd voor de C5 nodig gehad. En daar moest ik de twee codes invoeren. Een van de sticker op de deurstijl en nog een code. En die laatste weet ik niet meer. En voor de c4 heb ik Lexia nog nooit nodig gehad.
Iemand die mij op weg kan helpen? Desnoods via een pb.
Of moet ik een nieuw topic starten?
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Omdat ik lees dat er heel veel korte ritjes met de auto gedaan worden, een hele simpele: hoe is het met de accu? Moderne auto’s hebben een echt goedwerkende accu nodig, anders kun je allerlei hele vreemde dingen meemaken. Het is maar een gedachte, maar even de accu (laten) doormeten is niet zo heel veel moeite.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8686.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
vliegend tapijt schreef:En voor de c4 heb ik Lexia nog nooit nodig gehad.
Voor een C4 uit 2014 heb je Diagbox nodig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Net even de oude laptop uit de motten gehaald. En daar staat diagbox op. Dacht dat het lexia/diagbox was. Dat lees je tenminste vaak.
Het is dus alweer een hele tijd geleden dat ik dat programma gebruikt heb en weet zo niet meer hoe het opstarten ervan is.
Resumé: aan de odb2 poort koppelen, diagbox opstarten, VIN zoekt die zelf op staat mij bij en dan bij de c5 de vijf cijfers invoeren die op de a-stijl staan vermeld meen ik.
Is dat bij de C4 net zo? De vijf cijferige code op de b-stijl.
En is de staat van de accu met de diagbox uit te lezen?
Ik vermoed dat de accu in orde is. Tot 3 januari nooit start problemen gehad of een storing op de display.
Gister voor de bougie wissel ook geen storing of startprobleem.
De motor liep alleen stationair te laag in toeren leek mij. Wilde steeds met een plof afslaan en herpakte zich steeds weer. Vervelend dat er geen toerenteller op de cactus zit. Dan kon je een beter beeld krijgen van het toerental en de fluctuatie ervan. Oranje engine lampje brande meen ik ook niet. Maar daar ben ik niet meer zeker van. Omdat deze bij het starten altijd even blijft branden samen met nog wat andere lampjes. Ik was toen meer gefixeerd op het toerental aanhoren.
Ik wilde toch al de bougies na de olie wissel een keer vervangen maar dat bleef er steeds bij. Al lezend en zoekend naar een soortgelijk probleem kwam ik in dit Topic en las het bericht van #Citroensmgz over de bougies die eigenlijk maar 30d km meegaan.
Dus botor bij de vis.
De storing/melding trad op na het 1 voor 1 loskoppelen van de bobines. Gisteravond dus wel het oranje engine symbool in beeld.
Na de wissel van de bougies starte de motor vlot. Alleen nog steeds schommelend in toerental met de neiging om af te slaan.
Een paar keer gas gegeven en ik vernam een verbetering in de reactie en op toeren liep die een stuk fijner rond in de Neutraal. Nog wel schommelend, maar minder frequent de plof in stationair gebied.
Geen enkele melding of storing in het display.
Omdat ik een slechte bobine wilde uitsluiten heb ik ze daarna dus 1voor1 losgekoppeld via de stekker met draaiende motor.
Elke cilinder reageerde direct op het loskoppelen met een val in de toeren. Dus in mijn ogen zijn de bobines oké.
Vervolgens de auto uit gezet en weer gestart en op dat moment kwam de melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’.
Kan er een “valse” storing in het systeem zijn opgeslagen nav de bobine test. Die de melding trikkert?
Ik kan me zo voor stellen dat het mengsel door de verouderde bougies is bijgesteld en dat er een punt komt dat dat moeilijker wordt. Na de bougie wissel moet het systeem dan weer inleren om het juiste mengsel te vinden. Dat leek na de proefrit in diverse toerenberiek ook het geval. Bij thuiskomst draaide de motor weer een stuk beter stationair in de D. En in de N draaide die bijna rond. Dus dacht opgelost en klaar. Tot ik de motor uitzette en weer starte en weer de melding in beeld kreeg. En ‘s avond met afgekoelde motor moeilijk starte en weer de melding.
Echter door die ontkoppeling van de bobines is het systeem van slag geraakt. Is dat een logische redenering?
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
Bij de poging om mijn eerdere post van vandaag van een update te voorzien krijg ik de melding:
Fout
De volgende fouten zijn geconstateerd:
U bent niet geauthoriseerd om in dit forum te posten
Dus dan maar een nieuw bericht.
Ik ben in de diagbox gekomen mbv de 5 cijfers op de b-stijl. Het was even wennen tov de c5 met het uitlezen. Daar kon ik ook de mengsels resetten en opnieuw laten inleren, staat mij bij. Kan ik met de c4 niks over vinden in de diagbox.
Na uitlezen waren een paar foutmeldingen die opvielen:
- P0300 kwam een aantal keer terug na wissen. Overslaande ontsteking. Deze melding verdween uiteindelijk maar de motor bleef hetzelfde lopen. Onregelmatig stationair. Soms tegen het afslaan aan.
De verwachte bobine gerelateerde storingen:
- p2306 cil 3 - p2303 cil 2 - p2300 cil 1. Na wissen kwamen deze niet meer terug.
Wel heel kortstondig bij het starten de melding ‘Motorstoring, laat de auto repareren’ in het display. Deze verdween na 3 keer starten en is nu weg.
Motor blijft stationair onregelmatig lopen met een bandbreedteverschil van 747rpm en 930rpm bij koude motor en bijna 400 rpm bij warme motor (802-1205). zou rond de 1000rpm moeten zitten volgens diagbox.
Verder is een startmotor melding (status: tijdelijke storing) die terug keert:
- p0615 circuit onderbroken
- p0616 kortsluiting naar massa
- p16BB interfacemodule bediening startmotor (te lage spanning) Accu gaf bij starten 10.1v aan en 12.1v bij omschakelen contact. Daarna naar 14.5v bij draaiende motor.
- p1A8D interfacemodule bediening startmotor
Alle vier als tijdelijk maar wel terug kerend na wissen.
Start Stop systeem werkt niet ondanks meermaals in- en uitschakelen.
Nu zou het dus inderdaad een slechte accu kunnen zijn. Ik heb hem nu aan de oplader om te kijken of dat invloed heeft.
Zou de onregelmatige loop inderdaad met de lage accu spanning te maken kunnen hebben?
Of is het gasklephuis vervuild gezien de vervuiling van de bougies en de vele korte ritjes.
En zijn dit twee losstaande problemen die zich nu voordoen.
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3644.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Accuspanning moet tijdens het starten minimaal 10,5 V zijn. Bij minder raken de computers van slag en zal idd het start/stop systeem niet meer werken.
Zoals vroeger, dat een auto soms net nog aansloeg op de laatste zucht van de startmotor zit er helaas niet meer in met alle elektronica.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wordt er een EFB accu in of een AGM accu gemonteerd in de cactus.
Ik kom verschillende reactie tegen over welk type accu je het beste kunt plaatsen. AGM lijkt mij wat overdreven aangezien het geen hybride is en een lichte motor.
En moeten er nog voorzorg maatregelen getroffen worden als het Start Stop mechanisme wordt losgekoppeld om bij de accu te komen. De accu is zo lekker verstopt en onzichtbaar gemaakt
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met je gevonden foutcodes (hulde voor je doorzetten) zou je ook naar de staat van alle massaverbindingen kunnen kijken. En dan met name die tussen motor en chassis. Het zijn hele basale dingen maar ze kunnen echt de wereld uitmaken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3644.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even over het niet meer kunnen editen: Je kunt een bericht editen tot een half uur na plaatsing. Daarna lukt het niet meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hilko16TZI schreef:Met je gevonden foutcodes (hulde voor je doorzetten) zou je ook naar de staat van alle massaverbindingen kunnen kijken. En dan met name die tussen motor en chassis. Het zijn hele basale dingen maar ze kunnen echt de wereld uitmaken.
en het bericht van jantje1948
Ik heb in het verleden, “helaas” wat ervaring opgebouwd met mijn c5 break Exclusive automaat op LPG. Goede leerschool geweest en dat je het niet gelijk moet opgeven. Ondanks goedbedoelde adviesen van derden in je omgeving: Koop toch een andere auto.
Die c5 liep ook onregelmatig met name in het lage toerenbereik en stationair, vervuilde inlaat, emissiestoringen, noodloop, en allerlei bijkomende vreemde storingen. Rode draad was valse lucht (heel weinig maar toch) vervuilde gasklep. Verholpen en opgelost. Toch opeens weer een emissiestoring etc. Sunroof dat spontaan open ging of niet meer dicht wilde, om maar wat te noemen.
Op een gegeven moment bij bepaalde bochten ging de lpg raar doen. Veel later bij een opgaande bergrit vielen alle computers één voor één uit. De top niet meer kunnen halen en ondertussen een hele rits waarschuwingen in de boordcomputer en niks deed het meer. Geen hydrovering, geen stuurbekrachtiger, emissiestoringen, geen ventilatie, beslagen ramen, geen verlichting, geen rembekrachtiger. Halverwege een parkeerplaatsje voorbij gereden. Achterwaarts naar beneden gegleden zonder motor en hulpmiddelen naar het parkeerplaatsje. Natuurlijk regende het net.
Lexia of diagbox eraan gezet om te kijken of met een reset de boel weer draaiende te krijgen was. Geen enkel resultaat meer. Ik het verleden hielp dat vaak. Een grote reset.
Maar goed ik dacht accu misschien finaal stuk. Had ivm de koel/vries box achterin voor de vakantie, een extra (nieuwe) accu mee in de auto. En wilde ze omzetten. Accu polen losgekoppeld en dacht, hé dat is vreemd. Die massa kabel van de accu beweegt wel heel los in het ruim.
Bleek dat de moer helemaal losgetrild was op de vaste bout op het schutbord en daar bungelde de massa kabel vrij aan.
Tja, denk je dan, daar ben ik nog nooit aangeweest en toch los. Zou het zo zijn dat…........
En ja hoor moertje goed vastgedraaid. Auto op contact, alles kwam weer tot leven. Grote reset met de Lexia/Diag. En starten.
Nooit meer problemen gehad daarna. Draaide als een zonnetje.
Dus ja, inderdaad, slechte massa connecten kunnen hele vervelende gevolgen hebben als dat niet schoon is of geoxideerd.
Ik zal eens kijken waar de punten zijn in het motorruim.
Maar een accu die wegzakt naar 10,1 volt is best laag. In mijn Mercedes (hybride) deed het s&s systeem het op een gegeven moment ook niet meer en kreeg gaande weg steeds meldingen om de accu bij te laden. Wilde bij koude start niet meer Electrisch wegrijden op de Hoge Volt accu. Hoog benzine verbruik, reik mengsel dat rook je.
Nieuwe Varta AGM erin gezet en probleem was opgelost.
Blijft de vraag.
Moet ik nog voorzorgmaatregelen treffen bij het loskoppelen het Start Stop systeem en de accu i.v.m. de interne computers of coderingen?
En wat wordt standaard gemonteerd. Een AGM of EFB accu?
Door de zwarte kap over de accu is het zo niet na te gaan wat erin zit.
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
Update…........Accu door laten meten en het startvermogen ligt onder het minimum voor het s&s systeem.
70ah moet erin (zitten). Weet nog niet wat er nu in zit. EFB of AGM. Beiden kan.
Gister gaf de Cactus bij koude en warme start geen enkel probleem meer met starten en stationair draaien.
Heel apart. Want de dag ervoor, met het doormeten was dat niet het geval. Ik zag mbv Diagbox wel dat de achterste lambda sondo een rijk mengsel bleef meten. Ploffen in de uitlaat. Voorste sonde bleef meer rijk dan arm aangeven.
Ondanks het meermaals wissen van de foutmeldingen en het opladen van de accu bleef het starten moeizaam (kwam wel mooi op gang maar sloeg niet aan) en soms zakte het toerental na aanslaan, kort richting de 500rpm om dan weer naar 1050rpm te klimmen.
De P0300 melding kwam dan ook weer terug in Diagbox. Op de displays geen storing of melding.
Proefrit gaf geen verbetering.
Op een gegeven moment de toeren opgevoerd bij stilstand. Eerst tussen de 2000 en 3500 rpm laten draaien. Om vervolgens zonder belasting de 5500 rpm aan te tikken.
De achterste lambda sonde mat op een gegeven moment alleen nog arm. Voorste gaf af en toe nog rijk aan maar voornamelijk arm.
Toeren stationair begon ook mooi te stabiliseren tussen de 800 en 850rpm. Starten ging daarna ook weer netjes (maar de motor was ondertussen natuurlijk wel goed op temperatuur).
Volgende dag en vandaag geen centje pijn meer met starten, stationaar mooi rond en verbruik weer netjes 1:23.
Ik denk toch dat de bougies te ver heen waren. Speling 1.15 mm wat 0.9 moet zijn.
Het management heeft dit mogelijk constant proberen te corrigeren. Tot het niet meer echt ging en de bougies vervuild raakten.
Of zit ik hier fout?
Ik vraag me af of Diagbox ook een tussenstand aangeeft wat betreft de lambda waarden. Nu alleen rijk en arm zichtbaar. Maar is er ook nog een waarde “neutraal” of iets dergelijks weer te geven.
Accu zal komende week vervangen worden. Misschien dat daar nog een verbetering uit komt. Afgezien dat het S&S weer zal functioneren.
Ik had donderdag nog wel een paar vreemde uitslagen in de testen van de nokkenasverstelsensor.
- De status van de inlaatnokkenassensor was niet ingeleerd !!!
- Na test regelorganen met draaiende motor, 2 problemen gedetecteerd tijdens de test.
Probleem stap 1: referentiepositie van de cyclus 1 niet bereikt.
Probleem stap 9: Vasthouden van de positie van cyclus 2 niet bereikt.
Geen idee hoe ik dat moet interpreteren .............De sectie “help” die daaronder stond was leeg. Het betrof de Functietest van de inlaatnokkenasverstelling.
De functietest van de uitlaatnokkenasverstelling was probleemloos en in orde.
Moet na een accu wissel de cactus weer worden ingeleerd?
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
Als je bougies op 1.15 zijn gekomen van een nieuw op 0.9 dan zijn ze echt wel versleten, want die slijtage is er neit voor niets. Daarnaast kun je vaak ook al zien dat de centrale electrode in plaats van “hoekig” van boven rond is geworden.
Dan hadden die bougies al lang vervangen moeten zijn !
Diagbox ziet wat deksonde aangeeft: Als dat een “weideband” sonde is dan krijg je een heel variabele waarde, maar bij een narrow band ( d.w.z. een klassieke lambda sonde ) pendelt deze altijd heen en weer tussen te rijk en te arm, en de ECU “volgt dat, d.w.z. corrigeert dan continue.
Na een accu wissel hoef je de ecu niet opnieuw in te leren, maar als je radio hebt met code dan zou ik die niet vergeten. Een af fabriek radio kent het chassis nummer.
Auto’s met veel relatief moderne electronica werken echte belabberd met een brakke accu: De tijd dat je een motor kon laten lopen op de laatste zucht van de accu ligt al enkele decennia achter ons !.
To err is human, not to err is divine.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3644.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10378
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk heb je een module bij een van de accupolen die de dynamo aanstuurt, het zg. laadmanagement.
Bij mijn weten moet de accu in dat geval ingeleerd worden.
Maar JW kan je daar meer over vetellen.
Verder is het bij mijn weten om met diagbox de live data van beide sondes te tonen. Ook van andere zaken trouwens.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2579.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het zou mij weinig verbazen als het inlaattraject flink vervuild is.
Accu moet, in het geval van stop and start, zeker wel ingeleerd worden.
Wat is je regio?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:.....
Wat is je regio?
Regio: Oldambt Westerwolde Groningen
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016
Citroensmgz schreef:Als je bougies op 1.15 zijn gekomen van een nieuw op 0.9 dan zijn ze echt wel versleten, want die slijtage is er neit voor niets. Daarnaast kun je vaak ook al zien dat de centrale electrode in plaats van “hoekig” van boven rond is geworden.
Dan hadden die bougies al lang vervangen moeten zijn !
Ik heb de oude bougies schoon geschorbt en inderdaad daar is niks hoekigs meer aan.
Bedankt voor de uitleg aangaande waarden Lambda sonde en uitlezen diagbox. Weer iets bijgeleerd.
jantje1948 schreef:.......
Bij mijn weten moet de accu in dat geval ingeleerd worden.
Maar JW kan je daar meer over vetellen.
.......
JW via een pb benaderen? Er zitten inderdaad twee units op en aan de accu bevestigt voor het s&s systeem. Op youtube zie je de demontage ervan om een accu te vervangen. Maar uitleg over wel of niet opnieuw inleren blijft achterwege.
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016