Zoals JW beschrijft zit het ook gemonteerd… ik heb de klauw even uitgebouwd. Beetje pielen wel, met alle attributen eromheen ingebouwd maar met 15 minuten lag hij op mijn werkbank.
Plaatjes: helaas, Imgur levert geen links meer op tbv plaatsing op message boards…
Met perslucht floepten de zuigers er zo uit. Waarbij opviel dat de ‘corrupte’ zuiger en het snelst en makkelijkst uitgleed.
De klauw is zichtbaar volgens de regels der kunst gereviseerd (mag het met 60 jaar ervaring?). Alles correct gemonteerd met NOS-rubbers.
Als ik zou pietlutten dan zou ik vaststellen dat er een minieme beschadiging op de rand van de betreffende cup zit. Wellicht een keer een tik gehad? Maar hij gleed met perslucht wel als eerst uit de cilinder.
Wat ik nu ga doen is de vierkante rubber ring gewoon omdraaien. Eens kijken wat dat doet.
Revsieset bij Burton bestellen kan altijd nog.
Jammer dat plaatjes hier zo moeizaam zijn geworden. Vroeger deed ik hele restauratieverslagen. Heb al tig foto-albums gehad. Iemand de gouden tip voor een quick fix? Liefst buiten bereik van de grote techgiganten…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik doe nog steeds alles met my album. Werkt prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zat vandaag in een vergadering en kreeg ineens een brain-wave. Terwijl het over iets totaal anders ging, kreeg ik een inval m.b.t. de remzuigers. Kwam rechtstreeks vanuit mijn onderbewuste naar boven. Typisch hoe dat met hersenen gaat.
Ik meen namelijk ergens eens gehoord of gelezen te hebben dat je bij montage van LHM remonderdelen geen rempasta moet gebruiken, alleen bij DOT.
Bij demontage gisteren waren duidelijk sporen van rempasta te zien. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat je geen rempasta moet gebruiken in combinatie met LHM? Dan zou dit in theorie een aanleiding kunnen zijn voor het vreemde gedrag van de remcilinder (die dus te diep in de cilinder blijft ‘kleven’).
Vanavond maak ik de handel goed schoon en monteer ik de ringen met LHM, en die ene bewust andersom. Methodisch zou het beter zijn die op dezelfde manier terug te zetten, want als het probleem straks weg is weten we nooit meer zeker waaraan het heeft gelegen
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rempasta, ook wel remmenvet, is een siliconenvet. Dat kan prima met LHM samen, maar het voegt ook niets toe. Monteren met LHM werkt net zo goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de rubbers verwijderd en daarbij zag ik in de groef van de corrupte cilinder een zwarte rand. Na reiniging met remmenreiniger bleek dat daar aangekoekte aluminiumcorrosie in zat. Met een scherpe tandartsenhaak heb ik de beide groeven goed uitgekrabt. Daar kwam behoorlijk wat uit, vooral aan een zijde. Rubbers weer (op dezelfde ) wijze teruggezet en met LHM ingesmeerd. Zuiger er met LHM in etc. De andere cilinder bevatte minder aanslag in de groef van het rubber. Daarmee is denk ik verklaard waarom deze zuiger vreemd gedrag vertoonde: de vierkante O-ring heeft niet de ruimte gehad voor een normale kantelbeweging, is mijn vermoeden.
De klauw weer ingebouwd, ontlucht et voila: probleem opgelost. Rempedaal blijft hoog en de blokken nu dicht tegen de schijf.
Nog een pietsie sponzig, maar dat was bij de 2cv in het begin ook en die werd gaandeweg harder nadat alles zich goed gezet had.
Dus volgens de regels der kunst gemonteerd, maar niet goed schoongemaakt. Ik zeg altijd: restaureren/ reviseren is 90% van de geïnvesteerde tijd schoonmaken. En niet even een doekje erover maar als een monnik te werk gaan. Overigens kostte deze klus vanavond 5 kwartier. Als de pekel weg is proefrijden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
‘‘met een tandartshaak de groeven uitgekrabd’’ En dan klinkt het : spoelt u maar even ! Soms wordt er iets kleins over het hoofd gezien, en dan is het erg lekker als het weer wél werkt !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Inderdaad. Wel jammer dat ik voor de 5 kwartier niet het bijbehorende tandartsentarief in rekening kan brengen. Ja, kan wel. Maar die rekening ga ik niet betalen
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Sja 3 stuks 3-vlaks vullingen die ooit door de schooltandarts waren gelegd herstellen ( uitbikken en composiet erin) kost toch een leuke 800 euro. En binnen het uur weer buiten hé !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Mooi dat je het gevonden hebt, en kon oplossen
Je schreef eerder:
Degene die deze bak incl de remklauwen heeft gereviseerd (prof met 60 jaar ervaring…)
en
De klauw is zichtbaar volgens de regels der kunst gereviseerd (mag het met 60 jaar ervaring?). Alles correct gemonteerd met NOS-rubbers.
Misschien dat dan op die leeftijd “het zicht” niet meer 100% was, dat overkomt de besten…
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor