2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Nokkenas-Lagerkap gezocht Citroen BX 1.9 diesel
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 634
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 december 2024 08:54 AM
  [ # 16 ]

Soms heb je geluk (héél sóms hé) en pak je een lagerkap die gewoon past en kom je fluitend retour praag e.o.  Maar als het fout gaat ( en die waarschuwing lees je hier ook! ) dan loopt die motor kapot dan ben ik benieuwd of ts dat ook komt melden…..  Wie er gelijk heeft is beperkt relevant , maar de ts schreef dus :

Hoi allemaal ,
Ik ben opzoek naar een lagerkap voor de nokkenas van mijn BX 1.9diesel
bij het monteren is de lagerkap van de nokkenas gebarsten.
Nu ben ik dus dringend opzoek naar dat onderdeel.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt
Fried


Hij vroeg dus pas later advies en dit is wat ie kreeg te horen :

Dat is een nokkenas-lagerkap en die kun je niet zomaar even wisselen door een lagerkap van een andere cilinderkop! De lagerkap hoort bij de kop en is gelijnboort.


Dat is allemaal zuiver en kloppend ( het advies ) en het volgende was wellicht gevoed door frustratie en het buiten bereik vallen van een goede oplossing simpelweg door een gebrek aan kennis en oplossend vermogen , dus dan is het willekeurig plaatsen van een donorkap de volgende (mis)stap.

Er is inderdaad wel wat summiere info over o.a. wat de reviseur bv. heeft gezegd en welke kap er stuk is ( heeft overigens géén invloed op de geeigende reparatie adviezen )

Inderdaad, als de ts over 3 jaar en 90dkm zegt: hélemaal niet ! !  zo’n kap kun je gewoon overzetten, want de motor loopt er prima op , dan veranderd dat dus helemaal niks aan de kwaliteit en intentie van de adviserende partij maar dan heeft de ts gewoon héél veel mazzel gehad, verders niks.

als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4914
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 december 2024 01:30 PM
  [ # 17 ]

Ik ben niet bekend met de BX, maar wat is er zo speciaal aan lijnboren? Een beetje metaalbewerker kan dat toch gewoon?
Ik neem aan dat na het boren er wellicht ook een hoon door moet of geslepen moet worden?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2370
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 december 2024 01:38 PM
  [ # 18 ]

Dat lijnboren moet dan wél gebeuren als er nog materiaal “weggeboord” kan worden. Oftewel, in de oorspronkelijke ruwe staat.
Maar als dat al een keer gedaan is, en de maat komt overeen met die van de standaard nokkenaslagering, valt er niks meer weg te boren…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 december 2024 01:49 PM
  [ # 19 ]

als de as klemt merk je dat direct maar als ie een kwart milimeter speling heeft merk je dat niet. De kap moet precies passen omdat daardoor er een oliefilm in de kap blijft staan die de as smeert. Als die eruit lekt loopt de as zeker vast en vreet de kap weg.

Maar goed.

Ga naar praag en neem wandelschoenen mee!

Kans is aanwezig dat je die nodig gaat hebben!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4914
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 december 2024 04:19 PM
  [ # 20 ]
JW schreef:

Dat lijnboren moet dan wél gebeuren als er nog materiaal “weggeboord” kan worden. Oftewel, in de oorspronkelijke ruwe staat.
Maar als dat al een keer gedaan is, en de maat komt overeen met die van de standaard nokkenaslagering, valt er niks meer weg te boren…..

Groet,
JW

Ja, dat snap ik.
Wij hebben bij een bepaalde reeks machines een ontwerp ‘verbetering’, en dan lijnboren we gaten gewoon in het veld op locatie. Makkelijker om de apparatuur daar heen te brengen dan de machine terug.

Overigens is het geen goedkope grap. Ik zou lekker een ander blok in die bx lepelen, geheid goedkoper.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 januari 2025 09:36 PM
  [ # 21 ]
Fried schreef:

Beste Waterman en gediplomeerd Citroën specialist,

Ik wil maar even vertellen dat de lagerkap in massa productie is gemaakt
en na wat zoeken heb ik het tweedehands gevonden en zonder problemen geplaatst.
Ondertussen getest en goedgekeurd , volgend week rijd ik ermee naar Praag en laat ik je weten
of hij deze trip heeft overleefd.

Ik wil niet eigenwijs zijn maar zoeken naar de eenvoudigste oplossing is het eenvoudigst.

Groeten
Fried


Uit nieuwsgierigheid, hoe is de trip vergaan?

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 08 januari 2025 05:55 PM
  [ # 22 ]

Praag is helaas niet kunnen doorgaan
omdat de BX niet klaar was.

De BX is een 1.9 Diesel van 1989 met 170.000km op de teller
IK heb een nieuwe koppakking geplaatst ( de kop wel laten vlakken),nieuwe waterpomp,nieuwe distributieriem complete set ,nieuwe radiator,nieuwe gloeibougies
nieuw thermostaat.
Dit was de eerste keer dat ik zoiets deed en het was niet echt simpel.


Wat kost nu zoiets als je het zelf doet reken maar iets van een goede 700 euro.

Kop laten vlakken is 200 euro
Complete set distributieriem met nieuwe trekbouten en nog een oliefilter en filter voor de dieselpomp 325 euro
Andere lagerkappen gevonden met nokkenas 50 euro.
Nieuwe radiator 98 euro ( autodoc )
5,2 liter olie en 7 liter koelvloeistof ook iets van een 120 euro

Ondertussen al wel een goede 80O km verder
en niets te merken geen lekkages of rare geluiden.

Groeten
Fried

 

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 januari 2025 06:26 PM
  [ # 23 ]

Dan heb je hem flink aangepakt. Nog geen rotterij in koets/subframe en zo?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 09 januari 2025 05:59 PM
  [ # 24 ]

De Bx was voor de rest zeer gezond
voor 850 euro een koopje en dan de speciale TZ wieldoppen verkocht voor 160 euro
maakt het echt een koopje.
Voor de keuring een 400 euro kosten gemaakt door het vervangen van de achterste lagers.
Ook een spoiler geplaatst voor een kleine 100 euro plamuur en de juiste verf inbegrepen.
Dus nu terug een zeer goede BX voor een kleine 2000 euro.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook