DS-TT film: afhangen plaatwerk
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2975

Gepost: 06 januari 2025 11:50 AM

Wie weleens heeft geprobeerd om een deur of scherm van een DS ‘even’ wat bij stellen weet uit ervaring dat het netjes afhangen van het plaatwerk van een DS beslist niet eenvoudig is. Elk deel is in drie dimensies af te stellen en waar moet je dan beginnen? In dit eerste deel laat ik zien dat je start met het voorportier, dan naar voren werken en dán naar achteren.

Deel 1 van 2 delen:

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 816

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 07 januari 2025 06:30 PM
  [ # 1 ]

Afhangen van het plaatwerk was voor mij altijd een mysterie. Tot nu, nou ja tot deel II dan. Ik snap dit pas als ik het zie, met de documenten / beschrijvingen van de DS club lukt het mij niet. Ik ga dit nog eens goed bekijken in de garage bij mijn DS. Heel fijn DS-TT!

Profiel  

Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1375

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 januari 2025 08:26 PM
  [ # 2 ]

Precies mijn idee. Ik ga mijn plaatwerk nog eens controleren en afstellen op afhang op een mooie dag in de lente. Ik weet nu hoe de voorportieren afgesteld kunnen worden, dank voor de film.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27931

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 januari 2025 06:08 PM
  [ # 3 ]

Weer een duidelijke uitleg! very good

Nu is het bij mijn DS echt niet perfect, maar dat het is het lakwerk ook nog niet.
Wat wel zonde is dat als je een vers gespoten DS ziet waar het afhangen niet de juiste aandacht heeft gekregen.

Zoals in de film wordt gezegd, je wil het voor het spuiten afhangen.
In sommige gevallen kan een deur bijvoorbeeld echt te kort zijn, dat kan zomaar een centimeter zijn. Dan krijg je nooit je naden allemaal netjes. Dat wil je dus weten voor het spuiten zodat je of een andere deur kan zoeken of er een stuk aan laten lassen bij de restauratie van de deur.
Je wil ook weten dat de bolling van de buitenhuid elkaar netjes volgen, anders heb je bijvoorbeeld opeens 1 deur die aan de onderkant een stuk uitsteekt.

Wat misschien ook nog een idee is, als je ongeveer het gewicht van een ruit en de rest van de delen aan een deur weet is dit gewicht ongeveer met iets anders te vervangen wat je even aan de deur hangt of in de bak legt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook