Even een kleine update: Inmiddels alweer 2500KM gereden zonder het lampje te krijgen.
Toch bijzonder vind ik
Maar wat is de oorzaak en de oplossing ? Daar lees ik niets over.
Er is nog geen oorzaak en oplossing, vandaar.
Ik zit inmiddels op de 135.434km en heb de melding (of andere problemen) niet meer gehad sinds het maken van de post.
Denk dat het dus allemaal wel meevalt. Buitenom dat ik vind dat de auto flink wat olie verbruikt, maar ja; ik rij tenslotte ook enorm veel en niet super “zuinig”.
Bij de 139.000 een kleine beurt laten doen waar ik in ieder geval alle bougies maar laat vervangen.
Goed plan voor de 139.000 km beurt.
Wat bedoel je met “flink wat olie verbruikt” ? 1 liter op 5.000 km ? Meer, minder ?
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Goed plan voor de 139.000 km beurt.
Wat bedoel je met “flink wat olie verbruikt” ? 1 liter op 5.000 km ? Meer, minder ?
Ik heb het nu eens bijgehouden:
Op 07-12-2024 heb ik de motor olie gevuld met ineo first 0w30 (zoals in het boekje staat). Gevuld tot de helft van de pijlstok nat was. De KM stand was toen 135.434.
Inmiddels is nu de KM stand even boven de 137.000 en is de oliepijlstok weer vrijwel helemaal droog..
Het kan zijn dat dit verbruik normaal is, en vooral voor een wat “oudere” auto. Mij maakt het persoonlijk ook niet heel veel uit al zou ik ‘m wat vaker moeten bijvullen, maar ben toch benieuwd of dit enigsinds iets te maken kan hebben met mijn huidige probleem.
—
Vrijdag is het motorlampje weer voorgekomen, nogmaals; geen enkele schokken, geur of iets anders, auto rijd perfect door, niks van te merken.
Maandag ga ik een afspraak maken bij de garage om een kleine beurt te doen, dan laat ik sowieso alle bougies vervangen en laat ik ze de auto uitlezen. Wellicht preventief dan ook meteen de bobine laten vervangen (als dat niet al te duur is)
EDIT: Ik rijd enorm veel snelweg en lange stukken 80 weg tussendoor. Dagelijkse route richting werk is 87km, veelal dus snelweg.
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb op verzoek van gebruiker Vliegend Tapijt het relaas over zijn Cactus afgesplitst naar een nieuw topic.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Boomstam schreef:Citroensmgz schreef:Goed plan voor de 139.000 km beurt.
Wat bedoel je met “flink wat olie verbruikt” ? 1 liter op 5.000 km ? Meer, minder ?
Ik heb het nu eens bijgehouden:
....... De KM stand was toen 135.434.
Inmiddels is nu de KM stand even boven de 137.000 en is de oliepijlstok weer vrijwel helemaal droog..
....... maar ben toch benieuwd of dit enigsinds iets te maken kan hebben met mijn huidige probleem.
—
Vrijdag is het motorlampje weer voorgekomen, nogmaals; geen enkele schokken, geur of iets anders, auto rijd perfect door, niks van te merken................
Ik denk dat nieuwe bougies veel uit kunnen maken is mijn recente ervaring nadat ik dit topic had gelezen. Had een soortgelijk probleem.
Bosch Iridium Bougies - 0242129525
https://www.amazon.nl/Bosch-242-129-525-0-242-129-525-Spark/dp/B06XY86M37?th=1
Max een half uurtje werk. 37€ armer. Valt best mee toch.
Bij mij waren de bougies dus goed versleten met een speling van 1.15mm ipv 0.9 en dat binnen 30d km.
Na vervangen en storingen eruit te hebben gehaald vernam ik toch een duidelijke verbetering.
Verslechtering kan er langzaam insluipen zonder dat je het verneemt. Kikker en kokend watertje.
Olie verbruik is nooit normaal. Ik persoonlijk vind dat je veel olie hebt verbruikt na 1470km.Kan een teken zijn van slijtage van keringen of lagers, vastgekoekte zuigerveren/olieschraper. En de bougies vervuilen ook lijkt mij. Wat weer tot storingen kan lijden.
Cactus c4 1.2vti etg s&s 82pk 2016