14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
   
citroen CX te mooi om waar te zijn?
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 januari 2025 05:31 PM
  [ # 196 ]

De stuurcommando van de Diravi bepaalt de rechtstand van het stuurwiel. De stand van het stuurwiel is niet af te stellen t.o.v. de stuurommando (het stuur zit met splines op de stuurcommando, je kan hooguit het stuur een tandje verzetten, maar dat is vaak teveel voor een kleine scheefstand).
Dus als de CX tijdens het rijden netjes rechtuit spoort en het stuur staat dan iets scheef, dan is daar niets aan te doen. Sterker nog: bij bijna elke CX staat het stuur een klein beetje scheef.
Op elke eerste zaterdag van de maand ben ik in het magazijn van de CX club, dan kan ik dit aan de hand van een opengewerkte stuurcommando laten zien. 
Wat betreft het netjes rechtuit sporen tijdens het rijden sluit ik me aan bij de eerdere reacties.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3741
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 januari 2025 08:41 PM
  [ # 197 ]

1000 rpm stationair in drive lijkt me redelijk hoog. Als hij bij lager toerental niet blijft lopen is er ook iets anders aan de hand. Stationair mengsel te arm ? Ontsteking niet OK.
Bij een hoog stationair toerental schokt de bak sneller bij inschakelen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 januari 2025 08:52 PM
  [ # 198 ]

Het iets scheve stuur is dan weer wel te corrigeren door de ene spoorstang iets langer te maken en de andere evenveel korter.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 januari 2025 09:23 PM
  [ # 199 ]

Niet bij een CX met Diravi.
Het stuurhuis heeft een mechanisch midden, het punt waarop de pen in het rondsel past.
Het stuurcommando heeft een hydraulisch midden, in deze stand hoort het stuurwiel ook in de rechtuitstand te staan, dat is niet traploos te verstellen omdat het een verbinding met splines is.
Met de verbindingsschijf met excenters stel je de mechanische middenstand gelijk aan de hydraulische middenstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 januari 2025 09:30 AM
  [ # 200 ]
Citroensmgz schreef:

1000 rpm stationair in drive lijkt me redelijk hoog. Als hij bij lager toerental niet blijft lopen is er ook iets anders aan de hand. Stationair mengsel te arm ? Ontsteking niet OK.
Bij een hoog stationair toerental schokt de bak sneller bij inschakelen.

Hoort het toerental in drive iets hoger te zijn als in N?
Sowieso lastig beoordelen, 1000 RPM op de toerenteller, die wijken ook af. Hoe warm was de motor en was de koudestartklep al volledig dicht en werkt die nog goed.

Ik denk dat de meeste CXen wel rond de 1000 rpm afgesteld staan. Alles is wat ouder en overal komen afwijkingen op.
De mijne met handbak zal ook zoiets zijn, rijdt ook net wat makkelijker weg. Alleen lastige is met een automaat dat je de schok erger maakt.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2025 10:41 AM
  [ # 201 ]
René Jongejan schreef:

Niet bij een CX met Diravi.
Het stuurhuis heeft een mechanisch midden, het punt waarop de pen in het rondsel past.
Het stuurcommando heeft een hydraulisch midden, in deze stand hoort het stuurwiel ook in de rechtuitstand te staan, dat is niet traploos te verstellen omdat het een verbinding met splines is.
Met de verbindingsschijf met excenters stel je de mechanische middenstand gelijk aan de hydraulische middenstand.

Ach ja. Ik was die pen vergeten!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 13 januari 2025 04:59 PM
  [ # 202 ]

Oh ja, ik heb nog gezocht naar een blaas/verwarm ding om de beslaande achterruit schoon te krijgen maar dat zijn allemaal echt slechte apparaatjes, geen blaaskracht nauwelijks verwarmend en je krijgt er maar een klein plekje mee schoon. Iemand een goeie tip hiervoor?

Ja: laat het los. Is beter voor je hart. Wink Als je echt met je CX door weer en wind wil gaan rijden dan heb je straks wel andere dingen aan je hoofd dan een wel of niet werkende achterruitverwarming…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1369
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 13 januari 2025 05:32 PM
  [ # 203 ]

Niet alleen in weer en wind kun je last van beslagen ruiten hebben in een auto zonder klimaat controle. Gewoon een vochtige dag of 4 passagiers met natte sportschoenen en dampende voorhoofden is ook al genoeg Wink

Er zijn anti-mist (anti-fog) doekjes die voorkomen dat de ruit beslaat. Je kunt de ruit ook af en toe “insmeren” met een nat doekje met wat afwasmiddel. Ouderwetse lapmiddelen maar ze werken wel, zij het kortstondig. In die tijd onderdeel van de wekelijkse wasbeurt van de auto en het dashboard kastje cq onderweg pakket.
(Beide middelen niet op de voorruit doen want dan wordt die vettig en heb je slecht zicht).

Zoiets is ook een oplossing: https://www.1classadditions.nl/nl/achterruit-verwarming.html
Heel lang geleden toegepast op mijn 2CV’s. Belangrijk is dat je heel schoon werkt bij de montage. Het is en blijft zelfklevend lijmen. Dus tijdelijke plek (N-B). Bij een CX aan de buitenkant aftekenen op de ruit doet de rechte/strakke montage aan de binnenzijde wonderen. Succes.

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 januari 2025 06:52 PM
  [ # 204 ]

Ik denk dat Mulder meer dacht aan het roestmonster.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook