D’n Scharrelston
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 december 2024 06:48 PM

Forummer Nielsje heeft zijn pen al regelmatig laten zwieren om zo mooie verhalen te delen op Ci-Fo, zelf ben ik niet zo’n schrijver. Met een zachte duw van Nielsje en omdat ik zo blij ben als de spreekwoordelijke aap met .... hierbij een begin aan het verhaal van mijn jongste aanschaf, D’n Scharrelston.

Met het vertrek van de Acadiane oktober 2023 was ik Citroënloos, een armoedig bestaan met tijd over. Zoals ik al schreef in het draadje van de Acadiane is de oprit vol en zag het er niet naar uit dat er nog wat ouds in de collectie erbij zou komen.

Misschien maar goed ook, want ik heb mijn handen vol zat aan een oud(er) huis, een oude Merc..uche..des camper, een Subaru Forester die niet meer de jongste is en een reumatisch lijf op belegen leeftijd dat niet altijd meer even welwillend is.

Bij de gedachte dat het aantal wielen op de oprit voorlopig niet uitgebreid zou worden, had ik echter niet gerekend op mede-forummers die opeens verleidelijke info delen en een vriendin die opeens toch meer ruimte ziet op de oprit. (Dat van mede-forummers die opeens leuke dingen zien en delen, zo ben ik al wel eens eerder in een flinke klus getuind overigens Wink )

9 oktober 2024, een medeforummer op een groepsapp:
“Iemand interesse in een 2pk? X heeft een eend in de (oude) stalling staan die hij niet afkrijgt. (2cv 6 charleston 1983)

“Ik wil hem graag doorgeven aan iemand die er zin in heeft om hem in elkaar te zetten. het laswerk is grotendeels gedaan (heel nieuw voorruit frame, plaatwerk bij achterspatborden, kofferbakbodem). 98% compleet. Van sommige plaatwerkdelen (een deur bijv) zou het wel beter zijn om er op termijn een nieuwe voor te gebruiken. Ik wil hem graag snel kwijt om mijn Traction op die plek te kunnen laten staan. Prijs is niet hoog, als je me € 1.000 geeft vind ik het al mooi . Dus als jij hem wilt hebben of je kent iemand die dat wel ziet zitten hoor ik het graag. liefst zo snel mogelijk! groet, X”

Nu heb ik altijd al een zwak voor pruttelende 2 cilinder boxers, ik wordt er altijd vrolijk van als ik er eentje hoor, dus mijn interesse was gewekt. Maarja, die volle oprit.
Kon het toch niet laten om het even aan de vriendin te laten lezen. Zegt zij: “Wat houdt je tegen dan?” Nouja, krijg nou tieten, t mot niet gekker worden!

De post was van 16:30 en om 16:35 schreef ik dat ik er wel oren naar had en of de contactgegevens van de verkoper gedeeld konden worden. Een poosje later had ik contact met de verkoper en kreeg ik die avond wat foto’s doorgestuurd. Om 21:50 was de schade compleet en werd er blind van de foto’s gekocht, met een ophaalafspraak een paar dagen later. Smile

Die paar dagen later met een geleende ambu op stap richting “Het Westen” om de 2cv op te halen en naar de stalling in Noord Groningen te brengen. Zelf woon ik in Akkrum, het werd daarmee een mooi rondje NL. De 2cv had ik alleen gezien op foto:

Ik was dus wel erg nieuwsgierig naar wat ik had gekocht:

Het eind laat zich denk ik wel raden:

Ter plekke moest ik er wel een paar tellen over nadenken, overleggen en wat advies vragen aan een bekende 2cv-o-loog om tot een besluit te komen. Het is absoluut een mooie koop en mooie basis, maar, that being said, het is een flinke restauratie om er een strakke eend van te maken. Daar gaan nog flink wat uurtjes “werk” plezier in zitten.

“Gelukkig” heb ik een zwak voor dakloze automobiele zwerfkatjes en heb ik echt al wel eens lastige gevallen weer opgewarmd voor dagelijkse dienst. Maar dit… een (bijna) totaalrestauratie, ik weet niet of ik dat in mij heb. Bij zulke situaties klinkt dan meestal het stemmetje van een jeugdige filosoof in mijn hoofd: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Dat werd dus hap.

Maar waar heb ik dan nu op toegehapt?

1 van de dingen die mij over de streep trokken is dat het geen 1983-er Charleston is, maar een 1981-er. En dat is leuk omdat dat de eerste Charleston serie is, de meeste kenmerken van de eerste Charleston (paarse basiskoets, pied-de-poule bekleding asymetrische stoelen, etc) zitten er ook op of bij. Een charlie is mij eigenlijk wat te sjiek, maar tegelijkertijd wel leuk om te zien.

Wat ik precies zou willen met deze 2cv weet ik nog niet zo goed, origineel, een rijdende restauratie, ietwat mottig of een zgan glimeend? Gelukkig heb ik alle tijd om dat te bedenken, het zal winter 2025 zijn dat ik eraan begin. Eerst nog een verbouwing aan het huis afronden, een vouwwagen en camper seizoensklaar maken en nog wat dingen, dan… daarna… kunnen we met deze Scharrelston bezig.

Qua werk zie ik op dit moment 3 grotere vraagstukken:
1) Wat te doen met het chassis (een ouder De Graaff chassis waar wat werk aan zit, met matig zelf ingeslagen nummer)
2) De koets daar zit goed laswerk aan en laswerk dat, naar mijn mening, mwah is. Het is even de vraag of het loont om verder te bakken aan deze of fris te beginnen met een koets waar minder aan gelast is.
3) De kwalitatief juiste onderdelen weten te kopen. Er is gelukkig veel te koop, zo niet alles, alleen is de kwaliteit wisselend op zijn best. Waar welke delen kopen vind ik tegenwoordig ook nogal een puzzel en niet alle kwaliteit is vooraf goed te duiden.

1 ding is in ieder geval heel zeker, ik wordt er blij van en ik heb er zin aan!

Hieronder nog een paar detailfoto’s





 

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1369
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 december 2024 10:06 PM
  [ # 1 ]

1) nummer er goed in slaan (onder RDW toezicht)
2) https://www.tomverheyden.com/catalogue/koets-2pk-volledig-nieuw-geen-inruil-lanceringsprijs_3116/. Of zoiets. Een goede basis is vaak uiteindelijk goedkoper.
3) Ik heb goede ervaringen met onderdelen van Burton voor een 2cv.

Zin in is heel belangrijk. Veel zin en plezier er mee. Want istie klaar, dan was het een mooi project om van te genieten.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 december 2024 10:47 PM
  [ # 2 ]

Het chassisnummer moet door de RDW worden “heringeslagen”. Dat doen ze dus zelf, op een RDW locatie. Je moet er dus heen met de auto, betalen, en dan gaan zij er mee aan de slag mits de identificatie mogelijk is en klopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 december 2024 10:50 PM
  [ # 3 ]

Als je toch voor een andere koets gaat, dan kan je mogelijk ook wat met dat kleurenschema doen: hoog glans zwart, gunmetal black en op de overgang een felrode lijn. U weet waar wij op doelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 december 2024 11:27 PM
  [ # 4 ]

In Leeuwarden reed pakweg 1999 een Marlboro 2cv rond:
https://nl.pinterest.com/pin/495607133978765480/

Vind je dat niet wat smaakvoller?

De RDW route voor herinslag die ken ik idd. Ook al zitten er bij het RDW meestal goeie lui, ik vind die route voor deze 2cv ietwat teveel risico hebben. Al is het laatst iemand op het 2cv forum wel gelukt om de identiteit sluitend aan te tonen met behulp van “Parijs”.
Voor advies heb ik gebeld met het RDW en iemand getroffen die de materie van de 2cv daadwerkelijk kent en die gaf mij aan, in deze situatie gewoon zelf inslag regelen niet bij ons langs. Zorg wel dat je het netjes laat doen. (En gaf zelfs een adres waar ik een nieuw chassis met nummer kan kopen. (Een De Graaff chassis, ddww)

Burton verkoopt inderdaad veel goeie spullen, net zoals Der Fransoze bijvoorbeeld of Eendenspul, of… of…
Maar, elk adres verkoopt ook mindere spullen. Ook Burton. Zoals ik schreef, het is een beetje “hit&miss;”.

Dat brengt mij bij een, qua 2cv topics, onderwerp uit de steentijd. Het chassis! Ondanks dat er onwijs veel over geschreven is, heb ik het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden.

Over chassis worden veel verhalen geroepen, waaronder dat bij de meeste vervangingschassis de staande zijkant niet uit 1 gezet stuk metaal bestaat zoals Citroën dat maakte. Maar uit 3 losse delen die aan elkaar gezet worden.
Weet iemand daar meer van, liefst ook met foto’s o.i.d?

Qua chassis maakt verzinkt, gegalvaniseerd, KTL of gewoon gelakt mij geen fluit uit. Na 20 jaar ouwe zooi rijden weet ik hoe ik een oud hok roestarm moet houden. Wat mij wel uitmaakt is of een chassis gemaakt is zoals het origineel is ontworpen. In die zin komt dan eigenlijk het Cassis chassis in overweging, maar de goede lezer leest dat Cassis alleen beweert dat ze de Citroën gereedschappen en mallen gebruiken, dus niet dat het chassis d’origine is.
in dit filmpje is op 2:24 en verder te zien dat de rechtopstaande zijkant van het chassis bij Cassis uit 1 stuk bestaat. https://youtu.be/BEmlHmfr2L8?si=OWvUhZnZWNH3vum1

Kwalitatief zal het chassis van Der Fransoze, samen met Cassis, denk ik 1 van de betere zijn, maar het Der Fransoze chassis is ongeveer 40kg zwaarder en heeft de nickname “Die Eisenbahnschiene”, dat zal niet voor niks zijn.

Meningen zijn welkom Smile

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 31 december 2024 01:13 PM
  [ # 5 ]

Nu had ik bier, chips en borrelnootjes klaargezet voor de interessante discussie over chassis die zou volgen. Om vervolgens te eindigen met mijn eigen echo. nice day
Naja, hoe interessant is t ook, de booiem van een 2cv. Wie weet duikt er nog iemand op met goede info.

Gisteren ben ik nog bij de Scharrelston geweest en de boel nog eens goed bekeken. Er zijn wel een hoop goede dingen aan het huisje gedaan. Vooralsnog neig ik ernaar om die gewoon te gebruiken. Het is voornamelijk het voorruitframe, de binnenspatborden achter en de stukken blik voor de a-stijl die wat aandacht nodig hebben. Het chassisnummer is echt helaas FUBAR en het chassis daar zijn al een aantal behoorlijk ingrijpende roest-o-raties aan gedaan, dus dat ik die wil vervangen is ook wel een zekerheid. Alleen nog ff de vraag welke er dan onder te zetten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 31 december 2024 08:33 PM
  [ # 6 ]

Vrees niet, jouw echo heeft ook mijn trommelvliezen bereikt maar ik ben me nog ana het verwonderen over de vraag hoe andere nieuwerwetse boojems dan gemaakt worden. Ik heb net even naar het Cassis-filmpje gekeken (indrukwekkend!) en ik herken deze constructie va originele chassis. als je mijn topic Project deux chevaux quatre mains hieronder bekijkt zie je dat ik best fors laswerk aan mijn ‘boojem’ heb gedaan. Waar is die van jou slecht en hoe ernstig? Ik vond het bij de mijne wel waard om het te lassen (hetgeen ik bovendien best aardig kan en ook nog eens leuk vind om te doen). Daarbij had ik mijn chassis net 2 jaar ervoor laten schouwen ivm slecht leesbaar chassisnummer.

Alvorens je tot een chassiswisseling over gaat wens ik je alvast een fijne jaarwisseling!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 858
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 31 december 2024 10:03 PM
  [ # 7 ]

Leuk project en met alles begin met een goede basis.
Vroege Charleston is zeker de moeite weer te restaureren. Letteratelier heeft fraaie stickerset voor eerste serie met de twee lijntjes langs de deuren en wit lijntje over de carroserie. Kenmerkend voor de eerste serie tot 84. 


Ben altijd wel fan van dag originele chassis. Laatst zag ik ook een 2cv6 met lage km stand gerestaureerd worden met een galva Engels chassis. Vond dat toch wat minder en enkel passen bij een gebruikseend. Zo ieder zijn ding. Ben benieuwd wie chassisen leverd met nummer. Cassis?

Carroserie is met fris plaatwerk echt wel weer tip top te krijgen. Beter deze aanpakken dan een andere kopen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 01 januari 2025 11:27 AM
  [ # 8 ]

Goeie tip, die stickerset! Ga meteen een setje op de plank leggen.
https://letteratelier.com/stripings/2cv_stripings.pdf

Ter check, ik neem aan nr. LA5010142?

Hoe chassis gemaakt worden is een goed bewaard geheim kennelijk, wat ook wel te begrijpen valt.
Ik neig er steeds meer naar om voor het MCC chassis te kiezen, gewoon zo dicht mogelijk bij origineel blijven is mij de meerprijs waard. Alleen dan nog de vraag hoe daar een fatsoenlijk nummer in te krijgen. Het bedrijf dat nummers inslaat levert alleen het de Graaff chassis en het Fransoze chassis met ingeslagen nummer.

Het chassis dat er nu onder zit is van 2012 (ik weet ondertussen wie het geplaatst heeft en wanneer). Het is wat men noemt een “Argentijns” chassis waarvan het eigenlijk een klein wondertje is dat het dik tien jaar later nog functioneel is.

Aan de onderzijde van het chassis zijn er ter plaatse van de verstevigingsribben onder de voetenbak grote stukken (zeker 1/3 per kant) opnieuw ingelast. Ook zijn de staande kanten ter hoogte van de plek waar een chassis knikt deels weggerot en onder de voetenbak zit aan de bovenzijde van het chassis ook de nodige rot. Ook aan de achterpoten zijn er een aantal ietwat bruine plekken. Mijn mening is dat ik een kwalitatief matig chassis niet ga oplappen, zonde van het werk. Zou het chassis origineel zijn, dan was het een ander verhaal.

Als je echt wilt weten welk bedrijf chassis met ingeslagen nummer verkoopt, pm mij ff. Ik weet niet zeker in hoeverre ze er mee te koop willen lopen. Het is en blijft immers illegaal.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 858
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 01 januari 2025 08:47 PM
  [ # 9 ]

Dat lijkt me inderdaad de goede maar die daar onder heeft volgens mij kenmerkende eerste serie lijntjes erbij zitten.
Beste is ze even te contacten.

Voor behoud originaliteit en waarde wel voorstander van origineel lijkend chassis.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 13 januari 2025 10:34 AM
  [ # 10 ]

Volgende week ga ik kijken naar een “Der Fransoze Eisenbahnschiene” chassis en het gangbare chassis dat her en der te koop is.

Nu is er de keuze tussen gegalvaniseerd of KTL bij dat gewone chassis. Omwille van originele looks zou KTL het mooiste lijken, maar hoe goed is die bescherming? Zijn er mensen hier die een KTL behandeld chassis hebben?

Of ik mij er druk om moet maken is een tweede, al mijn oude auto’s behandel ik grondig (in- en uitwendig) met Mike Sanders Fett, die bescherming is op zichzelf al top.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 januari 2025 09:54 PM
  [ # 11 ]

Volgens mij werd KTL bj de meeste chassis af fabriek destijds al toegepast. Alleen was het staal wisselender van kwaliteit. Je kan ervan uitgaan dat de kwaliteit van het staal vandaag de dag beter is. Dus qua roest sta je er in de basis dan al heel goed voor. Zelfs al zou hij niet kataforetisch zijn behandeld en jij pompt je blank stalen chassis vol Mike Sanders zou ik me al geen zorgen maken. Dan is er geheid een ander belangrijk onderdeel van je auto dat veel korter meegaat…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook