probleem met versnellingsbak?
Cipi09
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 14 januari 2025 02:03 PM

Hallo citroen liefhebbers,
Ik ben niet echt helemaal nieuw hier, maar kon niet meer inloggen en nu dus een nieuw account aangemaakt.

Na verschillende citroens gereden te hebben w.o. BX en C5 v6 ben ik nu in het bezit van een C4 picasso 1.6 16V THP met 150 PK uit 2009.
Hele fijne auto en een heerlijke tourer.

Heb tot nu toe 1 probleem gehad met het bekende euvel van een reeks van storingsmeldingen die hier wel bekend zijn, abs, versnellingsbak, handrem werkt niet enz. en dat bleek, net zoals bij velen, dus een vervuilde wiel censor of een defecte wiel censor te zijn.

Maar nu heb ik een nieuw probleem, de auto geeft , sinds de kou is ingetreden, ineens een versnellingsbak storing aan, dan kan ik niet meer schakelen naar de R, het betreft een 6 bak sensodrive.

Als ik eenmaal de A heb in kunnen schakelen dan rijdt de auto verder perfect en schakelt zoals gewoonlijk door alle versnellingen heen, alleen vooruit dan. na een poos gereden te hebben kan ik ook weer de R inschakelen en ook de M.

Heb al de schakelunit op het stuur gedemonteerd en opengemaakt, waarbij mij opviel dat het printplaatje niet goed vast zat, scheef in de behuizing, weer alles gemonteerd maar het loste even het probleem op.

Nu zit ik zelf te denken aan een te lage accu spanning na het starten waardoor deze melding tevoorschijn komt want als ik een stuk gereden heb dan is het euvel ineens weg tot de volgende ochtend.

Ik ben helaas niet in het bezit van een lexia om te kijken waar deze melding vandaan komt, heel misschien een forumlid in de buurt van Dordrecht die mij kan en wil helpen daarmee?...
Ben wel van plan om er zelf 1 te gaan aanschaffen, daarmee de volgende vraag, werkt de diagbox op alle windows versies?...

alvast bedankt voor de eventuele reacties…lang verhaal, maar hoop hierdoor dat het probleem duidelijk is.

groet Leo

Profiel  

RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 827

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 14 januari 2025 04:06 PM
  [ # 1 ]

Wij hebben dit soort problemen ook gehad met onze laatste Picasso van het type uit 2009. Uiteindelijk stond ik stil voor het toegangshek van de vuilstort hier. ANWB heeft de auto uitgelezen en concludeerde dat de bedieningshendel achter het stuur de boosdoener was. Hiervoor heb ik, zo uit mijn hoofd, bij de Vos in Beneden Leeuwen, een andere besteld. Oude er uit, nieuwe er in en nooit meer problemen gehad.

Ik zou dus de auto eerst uit laten lezen, als de storing er nog in staat. Hopelijk heb je iemand in je buurt die dit voor je kan/wil doen.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  

G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 14 januari 2025 07:29 PM
  [ # 2 ]

Misschien toch ook even de accu (laten) doormeten, kan ook deze storing geven…

Profiel  

Cipi09
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 14 januari 2025 07:42 PM
  [ # 3 ]

hai Ruudr en g-ikx…bedankt voor jullie reacties…accu doormeten gaat van de week gebeuren…als dat goed is dan moet het de selector op het stuur zijn denk ik…..hopelijk kan ik deze storing laten uitlezen….dank alvast

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook