Goedendag, ik heb zelf ook veerbollen met demonteerbare dempers. Er hoort GEEN vouw in de plaatjes te zitten. De bolling van de plaatjes is maar heel licht. Ik kan me voorstellen dat dempers met beschadigde of verkeerd gemonteerde demperplaatjes het veergedrag beïnvloeden. In de vroegere modellen veerdemper ontbrak een bypass kanaal. Het kan geen kwaad om ook even goed te controleren of de dikke schijfjes in het midden identiek zijn wat betreft de gaatjes.
Plaatjes van de oudere schokdempers
Succes gewenst!
Een correctie op mijn eerdere bericht. Even een setje NOS veerplaatjes erbij gepakt. De demperplaatjes hebben wel als het ware een flauwe vouw.
Idylla-le-Schnouck schreef:wat ik aantref is een subtiele vouw in het midden zodat het plaatje licht gebogen is. Is dat wat ze bedoelen of heb ik gekke plaatjes.
Ik weet dat een bedrijf die bollen vulde de plaatjes een “wipje” gaf met een schroevendraaier om ze wat zachter veergedrag te geven. Ook bij gelaste bollen.
Het veren werd wel wat zachter maar de auto deint wel wat na.
En ik heb ook een keer bij een meeting een bol gezien waarbij de plaatjes “tulp” stonden.
Geen idee hoe dat gebeurd was, de nieuwe eigenaar vond het beroemde veergedrag van een snoek best tegenvallen…
Misschien ooit een verkeersdrempel met 100 km/u genomen omdat het kan, maar dat uittulpen zou dan bij het uitveren gebeurd moeten zijn.
Wel leuk dat je nog demontabele dempers hebt, dan kan je met experimenteren je IDeale veergedrag instellen.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citrotech levert nieuwe bollen met demonteerbare dempers. Ik heb een setje op de SM. veert even goed als de originele deelbare bollen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ter informatie twee foto’s van een nieuwe set demperplaatjes. Verschil tussen de foto’s is dat de demperplaatjes een kwart slag gedraaid zijn om de hoek van de “vouw” te tonen. Ik heb indertijd bij Citroën André NOS dempers gekocht. Als je toch al veerbollen hebt, waar losse dempers in geschroefd zijn, dan ben je met losse nieuwe dempers een stuk goedkoper uit dat met het hierboven genoemde alternatief. Door de lange opslag van de veerdempers was wel wat vliegroest aanwezig. Dat heb ik verholpen door de veerdempers te demonteren en de onderdelen in een ultrasoonreiniger met een zwakke citroenzuuroplossing te reinigen. De DS onderdelen voorraad van Citroën André heeft hij naar eigen zeggen doorverkocht naar de bekende garage in Bennekom.
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Beetje off topic maar toch wel vermeldingswaardig omdat het over vering gaat. Politie vervangt Mercedes B en kiest voor BMW en Ford: nu kunnen we tenminste snel over de verkeersdrempels rijden.
Met een hydropneumaat en een 2cv(achtige) kun je nog veel sneller over een drempel rijden, weten wij
Iemand ervaring met de CAC vering?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn :smt039
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik denk dat mijn vorige bericht beter past in de forumdiscussie over hydropneumaat, vering en CAC: voordelen van de hydropneumatiek in de praktijk. Helaas kan ik dit niet aanpassen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn