3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Wiebelsnoek: De ID die niet van gladde wegen houdt….UPDATE
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 januari 2025 07:08 PM
  [ # 31 ]

Goedendag, ik heb zelf ook veerbollen met demonteerbare dempers. Er hoort GEEN vouw in de plaatjes te zitten. De bolling van de plaatjes is maar heel licht. Ik kan me voorstellen dat dempers met beschadigde of verkeerd gemonteerde demperplaatjes het veergedrag beïnvloeden. In de vroegere modellen veerdemper ontbrak een bypass kanaal. Het kan geen kwaad om ook even goed te controleren of de dikke schijfjes in het midden identiek zijn wat betreft de gaatjes.

Plaatjes van de oudere schokdempers

 

Succes gewenst!

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 januari 2025 07:49 PM
  [ # 32 ]

Een correctie op mijn eerdere bericht. Even een setje NOS veerplaatjes erbij gepakt. De demperplaatjes hebben wel als het ware een flauwe vouw.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5382
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2025 07:57 PM
  [ # 33 ]
Idylla-le-Schnouck schreef:

wat ik aantref is een subtiele vouw in het midden zodat het plaatje licht gebogen is. Is dat wat ze bedoelen of heb ik gekke plaatjes. Wink

Ik weet dat een bedrijf die bollen vulde de plaatjes een “wipje” gaf met een schroevendraaier om ze wat zachter veergedrag te geven. Ook bij gelaste bollen.
Het veren werd wel wat zachter maar de auto deint wel wat na.

En ik heb ook een keer bij een meeting een bol gezien waarbij de plaatjes “tulp” stonden.
Geen idee hoe dat gebeurd was, de nieuwe eigenaar vond het beroemde veergedrag van een snoek best tegenvallen…
Misschien ooit een verkeersdrempel met 100 km/u genomen omdat het kan, maar dat uittulpen zou dan bij het uitveren gebeurd moeten zijn.

Wel leuk dat je nog demontabele dempers hebt, dan kan je met experimenteren je IDeale veergedrag instellen.

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2025 01:42 PM
  [ # 34 ]

Citrotech levert nieuwe bollen met demonteerbare dempers. Ik heb een setje op de SM. veert even goed als de originele deelbare bollen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 17 januari 2025 03:24 PM
  [ # 35 ]

Ter informatie twee foto’s van een nieuwe set demperplaatjes. Verschil tussen de foto’s is dat de demperplaatjes een kwart slag gedraaid zijn om de hoek van de “vouw” te tonen. Ik heb indertijd bij Citroën André NOS dempers gekocht. Als je toch al veerbollen hebt, waar losse dempers in geschroefd zijn, dan ben je met losse nieuwe dempers een stuk goedkoper uit dat met het hierboven genoemde alternatief. Door de lange opslag van de veerdempers was wel wat vliegroest aanwezig. Dat heb ik verholpen door de veerdempers te demonteren en de onderdelen in een ultrasoonreiniger met een zwakke citroenzuuroplossing te reinigen. De DS onderdelen voorraad van Citroën André heeft hij naar eigen zeggen doorverkocht naar de bekende garage in Bennekom.

Afbeelding Bijlagen
P1174393-r.JPGP1174395-r.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 januari 2025 06:35 PM
  [ # 36 ]

Beetje off topic maar toch wel vermeldingswaardig omdat het over vering gaat. Politie vervangt Mercedes B en kiest voor BMW en Ford: nu kunnen we tenminste snel over de verkeersdrempels rijden.
Met een hydropneumaat en een 2cv(achtige) kun je nog veel sneller over een drempel rijden, weten wij Wink
Iemand ervaring met de CAC vering?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
:smt039

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 januari 2025 07:16 PM
  [ # 37 ]

Ik denk dat mijn vorige bericht beter past in de forumdiscussie over hydropneumaat, vering en CAC: voordelen van de hydropneumatiek in de praktijk. Helaas kan ik dit niet aanpassen.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook