Berlingo met 1,6 vti motor uit 2016 heeft motorstoring.
Door 3 garages nauwelijks te verhelpen, al start en draait hij nu wel weer. Maar het wachten is met schrik tot de volgende storingsmelding.
Ik ben verliefd op het model; zoveel ruimte.
En de carrosserie is goed.
Wil er nog jaren mee doen.
Is er een nieuwe motor in laten leggen een optie?
Wat kan zoiets kosten ?
Zit bij die 3 garages iemand die de motor echt goed kent ? De “doorsnee” garage heeft het moeilijk met deze toch geavanceerde motor. ( In BMW termen, deze heeft en Valvetronic en Dubbel Vanos): Nokkenasverstelling en op beide nokkenassen en een variabele inlaatklephoogte die dienst doet als gasklep. Daarvoor zitten er sensoren op en de nokkenassen en de krukas, en de motorcomputer weet of die nog goed gesynchroniseerd lopen, zo niet, problemen.
Je moet dan ook echt goed overweg kunnen met een goede diagnose tool, d.w.z. Diagbox of een van de laatste geavanceerde universele tools.
Wat is het probleem met de motor ?
IS de ketting gerekt ? Is de kettingspanner nog OK ? Als de ketting de laatste 100.000 km niet vervangen is dan is dat een vraagteken.
Als je willekeurige misfirings krijgt dan ligt dat vaak aan de timing die niet OK is.
Wat is het olieverbruik, en hoeveel kilometers heeft de motor ? Deze motoren halen zeker de 500.000 km niet, ik denk dat 200.000-250.000 realistisch is als je veel langere afstanden rijdt en minder als je alleen korte stukjes rijdt.
Revisiemotor erin leggen is een standaard oplossing: Maar dat is niet goed: Reken maar op 4000-5000 voor de motor en het er in leggen, en dan vervangen je ook gelijk de koppeling bijvoorbeeld.
Tweedehands motor van een “kreuk” kan ook, maar dan moet je er kopen met minder dan 100.000 km.
Dus vraag 1: Uit welk probleem komen de garages niet uit ?
To err is human, not to err is divine.
dank.
Ben zelf niet technisch.
100.000 km gereden. olieverbruik 1 l op 10.000 km .Benzineverbruik (veel buiten stad) 1 op 16
Heb auto nu 4 jaar.
Gekocht , omdat me ook verteld werd; er ligt geen distributieriem, maar een ketting in en die verslijt niet.
Dashboard gaf motorstoring aan.
Was twee jaar geleden ook.
Toen was verdenking; variabele klephoogte. Weet niet of en wat ze gedaan hebben, maar reed probleemloos.
Nu weer; wel starten en draaien, maar dashboard zegt storing.
Derde garage is nu bezig met “computer” die klephoogte moet regelen; die lijkt niet aan te sturen. Manuele aansturing is goed zegt garage.
Computer nu opgestuurd naar fabriek Frankrijk voor check.
Heb er hard hoofd in.
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat voor garage is dat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
We kunnen vanachter ons computer beeldscherm niet beoordelen of het nodig is om die motor te vervangen als we niet weten wat er aan de hand is. ‘Dashboard gaf motorstoring aan’ kan honderden oorzaken hebben.
Olieverbruik van 1 op 10.000km is ook gewoon prima, zeker voor een VTI
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Over die VTI is al meer geschreven. hier een totaal overzicht, mogelijk ook het adres waar je (beter?) geholpen kunt worden: https://inwendige-motorreiniging.nl/thp-vti-motor.html
@ Jantje, De (grote = dure?) citroen garages in Tilburg maakten het erger. En voor dreiging van onbegrensd uurloon 100 en zelfs 150 euro en geen tijd / druk/ druk, over 8 weken werd ik met kluitje in riet gestuurd. Zit u bij kleine (2 mans) citroen idolaten. Wacht af.
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vraag eens of ze lexia/diagbox uitleesapparatuur hebben? Dat geeft de beste resultaten voor een Citrroen.
30 jaar geleden zat er een op de Winkler Prinsstraat die gespecialiseerd was in Citroen. Of dat nog zo is??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
pauleersteauto schreef:dank. olieverbruik 1 l op 10.000 km .Benzineverbruik (veel buiten stad) 1 op 16
een ketting in en die verslijt niet.
Dashboard gaf motorstoring aan.
Was twee jaar geleden ook.
Toen was verdenking; variabele klephoogte. Weet niet of en wat ze gedaan hebben, maar reed probleemloos.Nu weer; wel starten en draaien, maar dashboard zegt storing.
Derde garage is nu bezig met “computer” die klephoogte moet regelen; die lijkt niet aan te sturen. Manuele aansturing is goed zegt garage.
Computer nu opgestuurd naar fabriek Frankrijk voor check.
Heb er hard hoofd in.
Dat olieverbruik duidt er op de motor ( d.w.z. de zuigers etc) nog in prima staat zijn.
Ook 4 jaar geleden was al bekend dat de kettingen bij deze motoren niet eeuwig meegaan, maar vervangen is niet echt moeilijk en kan zonder uitbouw van de motor.
Variabele klephoogte: Dat is de van BMW overgekomen Valvetronic: Die is zeer gevoelig voor rek van de ketting.
Er is geen speciale computer die de klephoogte moet regelen, dat doet het motor-management systeem, en dat is een Bosch MEV17.4 ( een moderne uitvoering van de Motronic).
Er is geen manuele aansturing: Er zit wel een stuurmotor op de valvetronic, die wordt aangestuurd door de motor-computer. Die kun je alleen testen met de juiste diagnose apparatuur op de motor zelf.
Ik begrijp dus niet waarom die naar Frankrijk moet : naar wie in Frankrijk ?
Weet je daar iets meer over ?
Dat de “grote citroen garage” je geen vertrouwen inboezemt is geen verassing voor me: Goede diagnose is niet het sterkste punt van veel garages, de goede niet te na gesproken.
Ik hoop dat je 2 Citroen mensen wel voldoende kennis en ervaring hebben met deze relatief moderne motor.
We horen het vervolg graag.
To err is human, not to err is divine.