Motorstoring C4 picasso 2016 165 pk benzine
I.Mol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-2022

Gepost: 15 januari 2025 11:27 AM

Beste forumleden, Ik heb een paar keer motorstoring gehad, motorstoring laat u auto repareren en lampje ging branden. De laatste keer schokte de auto en had geen vermogen. Bij de garage uit laten lezen en de foutcodes PO306700 Electrisch bediende smoorklep en U110987 communicatie met de elektronische eenheid versnellingsbak. Garage heeft de auto vol getakt. Hierna de slangen van het brandstof absorptie vat afgehaald, hier komt brandstof uitgedrupt. Oplossing is een dure grap, brandstoftank, koolstoffilter en elektroklep vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit? Iemand nog andere ideeën of oplossingen? Ik hoor het graag. Groetjes, Iwan

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3742
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 januari 2025 10:59 PM
  [ # 1 ]

Beste Iwan,

Ik weet niet welk apparaat je garage gebruikt, maar foutcodes zijn in het algemeen 4 cijferig met een letter ervoor om aan te geven welk onderdeel het betreft:
P = powertrain = motor. Als je P 3067 krijgt dat het je een probleem met de gasklep ( je gasklep heeft geen kabel, die is elektrisch)en wel dat hij niet de volledige uitslag haalt.  Als die fout na het wissen terug komt dan is dat niet “tijdelijk” en moet je wat doen. Sommige garage maken dat ding eens schoon en dan werkt het weer een tijdje, je moet ook naar de elektrische aansluitingen kijken maar anders is het waarschijnlijk vervangen.
Als deze fout permanent optreedt dat gaat je auto in de noodloop oftewel limp-home-mode, dat merk je doordat je geen vermogen meer hebt.

Die U110987: Dat betekent dat er over de canbus geen signaal van de computer van de automaat naar de BSI komt. Dt is fout U1109. 87
Dan moet je gaan kijken of er geen probleem is met de stekers en de kabels, maar als dat OK is dan moet je verder zoeken: Geeft de automaat geen signaal af, of doe die dat wel maar kan de BSI het niet ontvangen. Maar het kan ook zijn dat er ooit een storing op de canbus was en dat er een keer geen signaal kwam. Dus ook wissen en kijken of hij terug komt.
Heb je toevallig een andere radio/navigatie gemonteerd? Trekhaak aangesloten ?
Canbus problemen zijn een vak apart, niet zomaar onderdelen gaan vervangen.


Het probleem van het brandstof absorptie vat lijkt me los te staan van de bovenstaande fouten: Als je de tank TE VOL tankt ( echt nokvol) dan loopt er benzine in dat vat dat eigenlijk de benzinedampen moet recirculeren. Daarom moet je dat bij een moderne auto niet meer doen.
Ik zou dat vat leeg laten lopen en even met lucht doorblazen en dan kijken of er na een paar normale tankbeurten ( niet nokvol dus, als het pistool afslaat ophouden, niet aftoppen) nog steeds vloeistof uit komt. Ik zie even de relatie niet met de andere fouten.
Als het een probleem blijft dan zou ik eens een Citroen( of Peugeot) specialist raadplegen voor dit probleem, maar niet zomaar van alles gaan vervangen: Iets te makkelijk om te zien dat er ergens een probleem is en dan alle 3 de mogelijke oorzaken te vervangen om een probleem op te lossen. Die elektroklep bijvoorbeeld werkt maar af en toe om te zorgen dat de damp in afgezogen wordt naar de inlaat, maar alleen als de turbo-druk heel laag is.

Als je er zelf geen verstand van hebt zou ik toch een “second opinion” zoeken, en dan moet je echt naar een bedrijf dat veel aan Citroen/Peugeot werkt.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook