Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Hallo mede citroen liefhebbers,
Ik heb een Xantia 1.8 16v uit 2000.
Een hele fijne auto…. maar er is een probleempje.
Bij koud weer start de auto slecht…. het volgende gebeurd:
- De centrale vergrendeling via afstandsbediening werkt niet goed / soms wel en soms niet. BIJ KOU !
- Centrale vergrendeling werkt dan ook niet als ik de auto met de sleutel te open.
- Als de bestuurdersdeur open gaat begint het interieurlampje te knipperen en ook in/onder het dashboard hoor je relais schakelen.
- het begon met 2 x starten ... en lopen
- Nu lijkt het aantal keren te moeten starten meer te worden.
- Als de auto start dan blijft het schakelen van relais nog even aanhouden en het lijkt erop dat dat pas stopt als er voldoende temperatuur in de auto zit (in het interieur of de motor ?)
Dus voor de goede orde : het is alleen bij koud weer ( 5 graden of lager….) !!!
Wie herkent dit en/of wie heeft de oplossing ?
Mijn eigen idee is dat het lijkt te zitten in de centrale vergrendelingsunit en/of startonderbreker.
Maar dan de volgende vraag : waarom alleen met kou ?
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met het probleem en ook de oplossing heeft…
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Hoe oud is je accu?
Da’s de eerste verdachte…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Of een dynamo die niet voldoende laad.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update :
- accu geeft 12.8v en tijdens starten zakt de spanning naar 10.4v (lijkt mij geen oorzaak van het probleem)
- laadspanning na starten is 14.5v (dus ook geen slechte dynamo)
Het schakelen van de relais (klikken) komt uit het dashboard ergens achter de radio vandaan (welk unit is dat?)
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Als je klemspanning inkakt naar 10.4 dan is dat zeker een lage waarde. Je ecu heeft vooral bij starten een stabiele accu nodig. Maar als je het wilt controleren dan hang je er een accu naast, dus gewoon van een andere wagen en met startkables. Dan laat je die eerst een kwartier of zo draaien, dan is jouw accu vol, en als je dan start met 2 accus en de klemspanning is aanmerkelijk hoger, dan weet je of dáár de startperikelen vandaan komen. Wat bij een xantia ook het controleren waard is: de voeding van de ecu. Die rot soms gewoon los uit de accupool, dan meet je wel een klemspanning, maar komt die ook bij de ecu?
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Nog even ter info:
- dit verschijnsel doet zich al langere tijd voor en echt alleen bij kou. (vorige jaar ook al en bij normale temperaturen is er geen enkel probleem)
- en vorig jaar was het slechte starten nog niet aan de orde, toen was het alleen het knipperen en schakelen bij het openen van een portier.
- en… het schakelen van relais in het dashboard gaat ook na het wel starten nog even een poosje door.
- tussen vorig jaar winter en nu is er geen accu vervangen
- accu is vervangen in 2023
- het schakelen van relais en daarmee ook het binnen lampje is ook al zonder dat er überhaupt gestart is. dit gebeurd al bij het openen van het
portier
- heeft het knipperen ven de binnenverlichting te maken met het niet in 1x starten (staronderbreker ?)
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Dat knipperen van dingen wil echt zeggen dat die momentaan dan niet genoeg voedingsspanning krijgen.
Omdat je accu van 2023 is zou ik eerst eens de kabels van de accu naar de massa en dan de voedingskabels en de andere massakabels nakijken. Als daar iets los zit of geoxideerd is dan krijg je meer spanningsverlies bij koude en grotere stromen.
To err is human, not to err is divine.