Op een Zwitserse site zag ik een foto van een ID20F met een achterruit wisser. Wonderlijk. Ik kan nergens informatie hierover informatie vinden. Ben erg geïnteresseerd.
ID20F, dus dat is een Break Familiale als ik het goed heb; nee nooit gezien.
Ik ken alleen af fabriek de wissertjes op de koplampen van de 3e neus in Scandinavië.
.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De break van Bernhard had er een als ik me niet vergis. Wel aftermarket erop gemaakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gelaleo schreef:ID20F, dus dat is een Break Familiale als ik het goed heb; nee nooit gezien.
Ik ken alleen af fabriek de wissertjes op de koplampen van de 3e neus in Scandinavië.
ID19/20/21/23F staat voor break, het zegt niets over de uitvoering (helaas). Zo kan een ID20F dus een break luxe, confort, commerciale, familiale of ambulance zijn.
Antwoord ik ook nog even op de vraag van de Ts:
Een ruitenwisser op de achterklep van een break is altijd een after market ding geweest, Citroën leverde het niet af-fabriek of als originele optie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tapperwijn schreef:Op een Zwitserse site zag ik een foto van een ID20F met een achterruit wisser. Wonderlijk. Ik kan nergens informatie hierover informatie vinden. Ben erg geïnteresseerd.
Je zou, hypothetisch gezien hoor, die site of de desbetreffende afbeelding hier kunnen delen. Dan weten wij ook wat jij gezien hebt.
Hoeft niet hoor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Anders blijft het ongewis…..
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bij de roestauratie van mijn blauwe 23 Break heb ik indertijd ook een achterwisser gemonteerd.
Daartoe eerst wat afmetingen (lengte wisserarm, hoogte achterruit, zwaaihoek, parkeerpositie e.d.) bepaald. Met die gegevens op de sloop naar een geschikte wisser gezocht, en die van een Peugeot 405 stationwagen gevonden.
Om hem te installeren moest ik in de “bodem” van de klep (het liggende deel onder de achterruit) een luikje maken waar het mechaniek en de wissermotor als twee losse delen door naar binnen konden worden gewurmd, om ze ter plekke weer aan elkaar te schroeven. Even test-draaien met wat losse draadjes: perfect!. Nu alleen nog een keer de vaste bekabeling aansluiten.
Vervolgens heb ik 15 jaar gereden met de een prima werkende maar niet aangesloten wisser, die ik ook nooit nodig heb gehad: de achterruit van de DS break wordt gewoon niet vies, in tegenstelling tot die van bijv. mijn C5 break, die modder aantrekt uit de verre omgeving.
Twee jaar geleden heb ik de klep vervangen. De wisser heb ik niet opnieuw geïnstalleerd, want in mijn ogen is die op een DS break eigenlijk nutteloos.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Voor een plaatje van de ruitenwisser op mijn Break:
https://u.pcloud.link/publink/show?code=XZMCFF5Zc6UPxGUn1xQgN95Jk7kCQB3oA2uV
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Dat zag er wel fraai en professioneel uit
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
De Porsche 911 (de echte) van de Rijkspolitie had ook een ruitenwisser op de achterruit. Niet nodig bij vooruit rijden maar kennelijk handig (of stoer) bij achteruit rijden
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn