6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
Koppeling afstellen
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 december 2024 06:03 PM
  [ # 76 ]

De afstelling van de koppeling wordt uitvoerig beschreven in het WPH onder hoofdstuk 314-0. Ik zou deze weg volgen.

Profiel  
 
jarbekkers
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 13 december 2024 01:45 PM
  [ # 77 ]

Beste mensen, het is allemaal gelukt (denk ik), mede dankzij jullie tips en adviezen.

De lekkage van de koelvloeistof is weg. Rubber vanaf de waterpomp vervangen. Waterpomp meteen schoongemaakt en nieuwe pakking.

De lekkage aan de HD regelaar is weg. HD regelaar, voorraadbol en treiterslang vervangen. HD pomp frequentie is bijna 3 minuten.

De motor “bokt” niet meer bij het optrekken vanuit stilstand. Koppelingsplaat, drukgroep, toplager, nokkenas keerring en lager vervangen. Ik heb de oude (betere) drukgroep lager met veer teruggezet. Alles heel goed schoon gemaakt en gehouden. De koppeling nog afgesteld op basis van jullie laatste adviezen. De koppeling pakt nu veel beter en zoals je zou verwachten zonder te snel te pakken.

Verder meteen maar de remschijven, blokken en handremblokken vervangen. Niet uitgeklokt en ook niet gecentreerd. Wel ontlucht. Remt goed.

Oh ja, ik heb ook nog de 2 stofhoezen van het stuurhuis vervangen (leuk klusje, maar niet heus).

Al met al veel werk en het zou niet zo goed gelukt zijn zonder jullie hulp en die van het DS-TT team.

Hartelijk dank en graag tot een volgende keer (want je blijft natuurlijk aan de gang met zo’n auto van 51 jaar).

Nu weer verder met de CX…

Niet schrikken van de foto…

Afbeelding Bijlagen
IMG_3505.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
jarbekkers
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 21 januari 2025 08:57 PM
  [ # 78 ]

Ja…. alles werkt weer geen lekkages en koppeling doet het goed… maar…. onlangs tijdens het rijden hoorde ik klink, klang, kong… en ik hoorde de remschijven al aanlopen. Die hhad ik vernieuwd en ook nog met een hulpje uitgelijnd.

Maar wat blijkt. 2 bouten met moeren waarmee het tripoide huis aan de remschijf zitten zijn er uit getrild. Heb ik blijkbaar niet goed vast gezet tijdens het monteren.
Gelukkig ontdekte ik dit tijdig voordat de hele zaak in de soep draaide.

Het betreft de 6 bouten van 12 mm waar de 12 mm moeren op gedraaid worden. Ik heb nu 12 nieuwe bouten en moeren gekocht voor alle zekerheid en wil ze met loctite vastzetten.

Maar ik kan in het WHB niks vinden over die bouten en moeren en of die met een bepaalde KGM vastgezet moeten worden.
Weet iemand of deze met een bepaald moment vastgezet moeten worden?

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 21 januari 2025 10:16 PM
  [ # 79 ]

Het staat in het werkplaatshandboek deel I “gegevens afstellingen controles” Hand. D. 272-00. Het zijn tapeinden (geen bouten) en de moeren vastzetten met:
voor aluminium tripiode: 8,5 tot 11 kgm, voor stalen tripoide: 10,5 tot 13,5 kgm.
In het werkplaatshandboek deel II “demontages montages” staat het bij Hand D. 343-3 demontage en montage remschijf punt 11.

Profiel  
 
jarbekkers
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 21 januari 2025 10:26 PM
  [ # 80 ]

Hallo 1969DS20.

Zeer bedankt voor deze uitleg. Het zijn inderdaad tapeindes en geen bouten.
Ik heb even gezocht in deel 1 van het WHB, maar bij mij staat het onder D372 en niet D272 want die kan ik in geen een boek vinden.

En ja daar staat het inderdaad letterlijk voor zowel de aluminium als voor de stalen tripode. Ik heb de stalen dus nu kan ik weer verder.

Nogmaals zeer bedankt voor de snelle reactie.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 22 januari 2025 08:22 AM
  [ # 81 ]

Inderdaad Hand. D. 372-00. Schrijffoutje van mij.
Nog even een waarschuwing. Alleen originele tapeinden en moeren zijn sterk genoeg voor een aanhaalmoment van 13,5 kgm. Gewone 8.8 tapeinden en moeren en ook 10.9 tapeinden en moeren zijn niet geschikt voor deze aanhaalmomenten. Door het aanhaalmoment ontstaat een trekkracht op de tapeinden en moeren die de maximale waarden van het 8.8 en 10.9 materiaal overtreft. Zie bijvoorbeeld :
https://www.aandraaimoment.nl/metrisch-schroefdraad/aandraaimoment-standaarddraad/

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2025 08:29 AM
  [ # 82 ]

Precies! 13,5 kgm is HEEL ERG VAST! Een wielmoer zet je bijvoorbeeld maar met 10 vast..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 januari 2025 08:42 AM
  [ # 83 ]

En ze moeten ook écht HEEL erg vast want anders lopen ze gegarandeerd los. Been there, seen that….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook