De afstelling van de koppeling wordt uitvoerig beschreven in het WPH onder hoofdstuk 314-0. Ik zou deze weg volgen.
Beste mensen, het is allemaal gelukt (denk ik), mede dankzij jullie tips en adviezen.
De lekkage van de koelvloeistof is weg. Rubber vanaf de waterpomp vervangen. Waterpomp meteen schoongemaakt en nieuwe pakking.
De lekkage aan de HD regelaar is weg. HD regelaar, voorraadbol en treiterslang vervangen. HD pomp frequentie is bijna 3 minuten.
De motor “bokt” niet meer bij het optrekken vanuit stilstand. Koppelingsplaat, drukgroep, toplager, nokkenas keerring en lager vervangen. Ik heb de oude (betere) drukgroep lager met veer teruggezet. Alles heel goed schoon gemaakt en gehouden. De koppeling nog afgesteld op basis van jullie laatste adviezen. De koppeling pakt nu veel beter en zoals je zou verwachten zonder te snel te pakken.
Verder meteen maar de remschijven, blokken en handremblokken vervangen. Niet uitgeklokt en ook niet gecentreerd. Wel ontlucht. Remt goed.
Oh ja, ik heb ook nog de 2 stofhoezen van het stuurhuis vervangen (leuk klusje, maar niet heus).
Al met al veel werk en het zou niet zo goed gelukt zijn zonder jullie hulp en die van het DS-TT team.
Hartelijk dank en graag tot een volgende keer (want je blijft natuurlijk aan de gang met zo’n auto van 51 jaar).
Nu weer verder met de CX…
Niet schrikken van de foto…
Citroen DS 23 pallas 1973
Ja…. alles werkt weer geen lekkages en koppeling doet het goed… maar…. onlangs tijdens het rijden hoorde ik klink, klang, kong… en ik hoorde de remschijven al aanlopen. Die hhad ik vernieuwd en ook nog met een hulpje uitgelijnd.
Maar wat blijkt. 2 bouten met moeren waarmee het tripoide huis aan de remschijf zitten zijn er uit getrild. Heb ik blijkbaar niet goed vast gezet tijdens het monteren.
Gelukkig ontdekte ik dit tijdig voordat de hele zaak in de soep draaide.
Het betreft de 6 bouten van 12 mm waar de 12 mm moeren op gedraaid worden. Ik heb nu 12 nieuwe bouten en moeren gekocht voor alle zekerheid en wil ze met loctite vastzetten.
Maar ik kan in het WHB niks vinden over die bouten en moeren en of die met een bepaalde KGM vastgezet moeten worden.
Weet iemand of deze met een bepaald moment vastgezet moeten worden?
Citroen DS 23 pallas 1973
Het staat in het werkplaatshandboek deel I “gegevens afstellingen controles” Hand. D. 272-00. Het zijn tapeinden (geen bouten) en de moeren vastzetten met:
voor aluminium tripiode: 8,5 tot 11 kgm, voor stalen tripoide: 10,5 tot 13,5 kgm.
In het werkplaatshandboek deel II “demontages montages” staat het bij Hand D. 343-3 demontage en montage remschijf punt 11.
Hallo 1969DS20.
Zeer bedankt voor deze uitleg. Het zijn inderdaad tapeindes en geen bouten.
Ik heb even gezocht in deel 1 van het WHB, maar bij mij staat het onder D372 en niet D272 want die kan ik in geen een boek vinden.
En ja daar staat het inderdaad letterlijk voor zowel de aluminium als voor de stalen tripode. Ik heb de stalen dus nu kan ik weer verder.
Nogmaals zeer bedankt voor de snelle reactie.
Citroen DS 23 pallas 1973