De afstelling van de koppeling wordt uitvoerig beschreven in het WPH onder hoofdstuk 314-0. Ik zou deze weg volgen.
Beste mensen, het is allemaal gelukt (denk ik), mede dankzij jullie tips en adviezen.
De lekkage van de koelvloeistof is weg. Rubber vanaf de waterpomp vervangen. Waterpomp meteen schoongemaakt en nieuwe pakking.
De lekkage aan de HD regelaar is weg. HD regelaar, voorraadbol en treiterslang vervangen. HD pomp frequentie is bijna 3 minuten.
De motor “bokt” niet meer bij het optrekken vanuit stilstand. Koppelingsplaat, drukgroep, toplager, nokkenas keerring en lager vervangen. Ik heb de oude (betere) drukgroep lager met veer teruggezet. Alles heel goed schoon gemaakt en gehouden. De koppeling nog afgesteld op basis van jullie laatste adviezen. De koppeling pakt nu veel beter en zoals je zou verwachten zonder te snel te pakken.
Verder meteen maar de remschijven, blokken en handremblokken vervangen. Niet uitgeklokt en ook niet gecentreerd. Wel ontlucht. Remt goed.
Oh ja, ik heb ook nog de 2 stofhoezen van het stuurhuis vervangen (leuk klusje, maar niet heus).
Al met al veel werk en het zou niet zo goed gelukt zijn zonder jullie hulp en die van het DS-TT team.
Hartelijk dank en graag tot een volgende keer (want je blijft natuurlijk aan de gang met zo’n auto van 51 jaar).
Nu weer verder met de CX…
Niet schrikken van de foto…
Citroen DS 23 pallas 1973
Ja…. alles werkt weer geen lekkages en koppeling doet het goed… maar…. onlangs tijdens het rijden hoorde ik klink, klang, kong… en ik hoorde de remschijven al aanlopen. Die hhad ik vernieuwd en ook nog met een hulpje uitgelijnd.
Maar wat blijkt. 2 bouten met moeren waarmee het tripoide huis aan de remschijf zitten zijn er uit getrild. Heb ik blijkbaar niet goed vast gezet tijdens het monteren.
Gelukkig ontdekte ik dit tijdig voordat de hele zaak in de soep draaide.
Het betreft de 6 bouten van 12 mm waar de 12 mm moeren op gedraaid worden. Ik heb nu 12 nieuwe bouten en moeren gekocht voor alle zekerheid en wil ze met loctite vastzetten.
Maar ik kan in het WHB niks vinden over die bouten en moeren en of die met een bepaalde KGM vastgezet moeten worden.
Weet iemand of deze met een bepaald moment vastgezet moeten worden?
Citroen DS 23 pallas 1973
Het staat in het werkplaatshandboek deel I “gegevens afstellingen controles” Hand. D. 272-00. Het zijn tapeinden (geen bouten) en de moeren vastzetten met:
voor aluminium tripiode: 8,5 tot 11 kgm, voor stalen tripoide: 10,5 tot 13,5 kgm.
In het werkplaatshandboek deel II “demontages montages” staat het bij Hand D. 343-3 demontage en montage remschijf punt 11.
Hallo 1969DS20.
Zeer bedankt voor deze uitleg. Het zijn inderdaad tapeindes en geen bouten.
Ik heb even gezocht in deel 1 van het WHB, maar bij mij staat het onder D372 en niet D272 want die kan ik in geen een boek vinden.
En ja daar staat het inderdaad letterlijk voor zowel de aluminium als voor de stalen tripode. Ik heb de stalen dus nu kan ik weer verder.
Nogmaals zeer bedankt voor de snelle reactie.
Citroen DS 23 pallas 1973
Inderdaad Hand. D. 372-00. Schrijffoutje van mij.
Nog even een waarschuwing. Alleen originele tapeinden en moeren zijn sterk genoeg voor een aanhaalmoment van 13,5 kgm. Gewone 8.8 tapeinden en moeren en ook 10.9 tapeinden en moeren zijn niet geschikt voor deze aanhaalmomenten. Door het aanhaalmoment ontstaat een trekkracht op de tapeinden en moeren die de maximale waarden van het 8.8 en 10.9 materiaal overtreft. Zie bijvoorbeeld :
https://www.aandraaimoment.nl/metrisch-schroefdraad/aandraaimoment-standaarddraad/
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! 13,5 kgm is HEEL ERG VAST! Een wielmoer zet je bijvoorbeeld maar met 10 vast..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En ze moeten ook écht HEEL erg vast want anders lopen ze gegarandeerd los. Been there, seen that….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
1969DS20 schreef:Inderdaad Hand. D. 372-00. Schrijffoutje van mij.
Nog even een waarschuwing. Alleen originele tapeinden en moeren zijn sterk genoeg voor een aanhaalmoment van 13,5 kgm. Gewone 8.8 tapeinden en moeren en ook 10.9 tapeinden en moeren zijn niet geschikt voor deze aanhaalmomenten. Door het aanhaalmoment ontstaat een trekkracht op de tapeinden en moeren die de maximale waarden van het 8.8 en 10.9 materiaal overtreft. Zie bijvoorbeeld :
https://www.aandraaimoment.nl/metrisch-schroefdraad/aandraaimoment-standaarddraad/
Dan moet ik je toch corrigeren: Dat is origineel vergelijkbaar met 10.9 materiaal , dat je ook echt nodig hebt. En dan bijpassende moeren met “10” gemerkt. Inderdaad, met 8.8 en “8” moeren kom je er niet.
En die 10.9 mogen wel degelijk met 135 Nm vast, want het is fijne draad, ( M12x1.25 ) en daarvoor gelden andere maximum momenten dan voor standaard draad M12 x1. 75 !
Kijk bijvoorbeeld hier : https://www.aandraaimoment.nl/metrisch-schroefdraad/aandraaimoment-fijndraad/
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gewoon een paar originele draadeinden en moeren pakken. Vaak liggen de oude nog op de onderbeplating!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>