Aanschaf berlingo 2019 1.5 automaat
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 21 januari 2025 01:40 PM

Hallo allen,
ik ben van plan mijn 1.6 C4 grand picasso grijs kenteken! in te ruilen op een grijskenteken berlingo 2019. 170K gelopen
Volgens mij is de motor deels hetzelfde maar van een veel nieuwere generatie. De bak ken ik helemaal niet, zou een 8 traps automaat zijn?
Straks of morgen mag ik kijken /rijden.

Waar moet ik op letten?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 januari 2025 03:50 PM
  [ # 1 ]

Welke 1.5 is dat? Is dat de 1.5 HDi DV5? En hoeveel km heeft hij gelopen?
Dan is het zaak te checken hoe het met de ketting staat, de 7 mm versie daarvan is berucht, veelvuldig komt breuk voor met grote gevolgen.

Als je de VIN van die auto te pakken kunt krijgen, zal ik voor je checken wat er af fabriek in zit.
Dan kijk ik ook naar die automaat.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 21 januari 2025 04:13 PM
  [ # 2 ]

Zojuist belde de verkoper, we hebben in principe een deal. Ik gooide er twee(drie) door elkaar. Heb het nu helaas over een opel combo/berlingo. Dus geen echte citroen.(opel heeft stuurverwarming wat prettig is voor mijn zere handen)

Ik heb de verkoper na het lezen van dit bericht gebeld. Hij pakte de historie er bij en gaf aan dat er modificaties zijn geweest, waaronder de ketting ( a 3200 euro). Blijkbaar zit de historie er bij. Ik ben er blij mee.

Dank voor de opmerking JW!

Groet,
Norbert

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 januari 2025 04:22 PM
  [ # 3 ]

Hoeveel heeft hij gelopen?
Die 7 mm ketting in de DV5 is een groot risico. En al helemaal als niet strikt der onderhoudsbeurten uitgevoerd zijn, met de juiste olie.
Er is een vervangingskit voor de 7 mm, daarbij worden de nokkenassen, de ketting en de spanner vervangen door een exemplaar met 8 mm afstand. En er komt een ander kleppendeksel op.
Met name op het Franse Planète is daar heel veel meer over te lezen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 21 januari 2025 04:34 PM
  [ # 4 ]

oeps, ik paste net mijn bericht aan.
was ook nog een modificatie op de add blue gedaan.

Nu maar hopen dat de 8 bak niet ook van die verborgen dingetjes heeft.

Normaals dank,
fijn zo,n forum Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 januari 2025 05:39 PM
  [ # 5 ]

Die 8 bak is bij goede behandeling een prima bak, die heeft minder nukken dan de eerste generatie 6 versnellingen van Aisin.
Je moet wel uitkijken/voorzorgen nemen als je die bak “zwaar belast” d.w.z. met een aanhanger door de bergen gaan rijden, of de auto en de aanhanger tot het maximum belaad en dan veel gaat rijden: Dan moet je de olie in de bak regelmatig laten spoelen, want dan wordt die olie erg heet / te heet en dat komt de levensduur niet ten goede.
Als de bak nog soepel schakelt bij fors optrekken en niet schokt als hij terugschakelt dan is hij goed. Als hij niet meer soepel schakelt of schokt bij terug schakelen dan is er een probleem, en dat wordt duur.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 21 januari 2025 08:22 PM
  [ # 6 ]

Aha, das ook een geruststelling. Deze auto heeft 170K gedaan in 6 jr als service auto, geen trekhaak, en dealer onderhouden. Zelf rijd ik lekker rustig.

Mijn C4GP heeft de als rampzalig bekend staande robot bak. Maar doet het na 3 ton nog prima. (Mits de accu spanning maar hoog genoeg is)

Ik ben de laatste jaren met alles echt wel van het olie verversen geworden.

Morgen doe ik eerst een proefrit, en als het goed lijkt heb ik een rit van 2 uur om alles te onderzoeken.

Dank jullie voor de info!

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 25 januari 2025 09:30 AM
  [ # 7 ]

Ondertussen met de auto de rit naar huis gedaan en nog wat rittjes.

Wat me helaas opvalt is het erg hoge verbruik.
Ik zie in de historie die er gelukkig bij is dat er zeer recent een adblue sensor storing was en dat AB tank ook schoongemaakt is.
Direct erna ging de auto uit de lease en kocht ik deze.


Adblue storing heeft als gevolg dat de inspuiting niet gebeurt denk ik, met weer als gevolg dat dpf vol loopt?

Ik heb een rit van 15min met 3500 a 4000 toeren gereden om de boel schoon te branden. Maar daarna liep het verbruik op tot +7ltr/100 km, snelweg 100 kmh half uur rijden.

Wat is nu wijsheid. Ik wil er maandag mee naar spanje rijden. Zie nu geen storingen maar overweeg sterk om straks zo,n middel te halen wat ik op
door de meetleiding wil inspuien om zonder demontage de dpf een beetje schoon te krijgen.

Is dat een optie of onzin?

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 25 januari 2025 04:00 PM
  [ # 8 ]

Net weer een rit, beetje toeren laten maken en daarna rustg. Het valt enorm mee nu, blij op een nette 5.4 hangen.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 25 januari 2025 07:33 PM
  [ # 9 ]

Adblue is niet voor je roetfilter.

Er zijn twee systemen bij een moderne PSA diesel:
- Eolys voor je roetfilter, zit in een apart tankje wat na elke tankbeurt met de diesel bijgemengd wordt. Dit helpt bij het reinigen van je dieselfilter
- Adblue / urea voor reductie van stikstof in je uitlaatgassen.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 26 januari 2025 11:37 PM
  [ # 10 ]

Aha, dan heb ik het ooit verkeerd verkeerd begrepen.
Dus als mijn dpf vervuild is heeft dat niet te maken met de adblue.

Ik lees dat veel as ( van verbrande olie) het grootste probleem is, en dat dat alleen door speoelen goed op te lossen is.

Heb bij de vorige 1.6 de dpf er onder uit gehaald. Was geen erg lastig klusje.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 januari 2025 01:02 AM
  [ # 11 ]

Dat verwijderen kan bij personenauto-diesels ouder dan 2017, legaal

Maar met de jouwe, uit 2019 kan dat niet meer.
En dus moet je dan verder op zoek naar de oorzaak, en een passende oplossing, als er inderdaad een probleem blijkt te zijn.

Vraag daarbij: wanneer is er een APK keuring gedaan bij deze auto?
Bij mijn weten is een roetdeeltjes telling daarbij tegenwoordig verplicht.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 januari 2025 01:56 PM
  [ # 12 ]
norbert schreef:

Net weer een rit, beetje toeren laten maken en daarna rustg. Het valt enorm mee nu, blij op een nette 5.4 hangen.

Als je zo’n diesel onnodig veel toeren laat maken ( met reden, maar dat telt niet voor het verbruik), dan loopt het verbruik inderdaad behoorlijk op. 4000 is ongeveer het maximum wat je zo’n motor wilt laten lopen. Vergeet niet dat je maximum vermogen bij een lager toerental ligt dan 4000 en met maximum moment onder de 2000 toeren gehaald wordt. Zuinig rijdt je bij 2000 tpm.

Die AbBlue storing heeft meestal te maken met kristallisatie van de AdBlue vloeistof in de AdBlue tank waardoor de injector dicht gaat zitten en kapot kan gaan.
Als ze de tank schoongemaakt hebben is het dit probleem, maar je moet dat in de gaten blijven houden. ( Komt niet terug na een paar duizend kilometer, maar daarna mogelijk wel).
Er zijn mensen die een anti-kristallisatie product toevoegen aan de Adblue.

Als je DPF vervuild is ( die is er om de fijne roetdeeltjes, lees fijnstof niet in de atmosfeer te laten belanden) dan kun je mogelijk laten reinigen of anders vervangen.
De zuinigheid van zo’n moderne diesel komt met nogal wat extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan.

Ik persoonlijk zou die DPF niet verwijderen, ook al mocht dat van de RDW, en betaal je dan een boete.
In Duitsland vinden ze dan dat je auto niet meer voldoet aan de toelatingseisen, ongeacht wat de RDW daarvan vindt, en dat kan grote consequenties hebben als je bijvoorbeeld bij een ongeval betrokken raakt of als je een politieman tegen =komt die je auto aan de ketting wil leggen omdat je “Vignet” niet klopt met je auto. In Frankrijk wordt je aangemerkt als fraudeur als je een Critair sticker aanvraagt. ( Het aantal ZFE, lage emissiezones is in Frankrijk is miv 1-1-2025 flink uitgebreid en omvat nu ( naast Parijs) ook de rondwegen rond Lille, Lyon, en enkele andere grotere steden. OOK de snelweg dus die net langs de stad loopt!.

 

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2373
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 januari 2025 02:24 PM
  [ # 13 ]

Bij nogal wat moderne HDi’s, met AdBlue systemen, is er een “geïntegreerd uitlaat en schoonmaak systeem”. Geen afzonderlijk DPF meer dus.
En dat kun je dan ook niet schoonmaken en/of verwijderen.

Of dat bij deze 1.5 HDi ook al het geval is weet ik niet.
Maar als hij de VIN van de auto geeft, kan ik dat checken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 januari 2025 06:02 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de opmerking.
Je bedoelt dat ze de katalysator en de DPF/FAP aan elkaar gelast hebben, of in 1 pijp ondergebracht hebben. Dat zie ik al bij modellen vanaf 2006/2008, zelfs zonder adblue. Zal deze dan ook wel al hebben.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook