Beste mensen,
bij een bocht naar rechts komt mijn linker stuurstang tegen de binnenkant van de velg aan.
Aan de rechterkant zit er ongeveer een wijsvinger ruimte tussen stuurstang en velg…
Wel komt de rechterband tegen de beschermplaat in de wielkast aan als ik naar rechts draai…
Weet iemand wat ik moet verstellen om te zorgen dat die stuurstangen niet zo ver uitslaan?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De stuuruitslag naar rechts is dus te groot.
Die Kun je op de volgende manier afstellen: draai het stuur 1,5 omwenteling naar rechts.
Draai de contramoer op de rechterkant van het stuurhuis los en draai de dop in tot hij de tandheugel raakt. Dan de contramoer weer vast. Op dezelfde manier de maximale uitslag naar links afstellen.
Hoe is je frans? Volgens mij heeft Chyparse de revue technique voor de ds te koop. Daar staat eigenlijk alles in wat je nodig hebt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor de zekerheid: er zitten wel originele velgen onder je DS?
Bij een afwijkende maat en/of ET-waarde kan dat ook misgaan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank voor jullie snelle reacties…
@JW: ja zover ik weet zitten er originele velgen op de auto. Het is echt een kwestie van de stuurstang tov de velg. Voordat ik de stuurhuis en versnellingsbak revisies heb gedaan, had ik er geen last van.
@Jantje1948: mijn Frans is slecht… tevens begrijp ik niet welke contramoer, dop en randbeugel je bedoeld. (Draai de contramoer op de rechterkant van het stuurhuis los en draai de dop in tot hij de tandheugel raakt.)
Zou je dat iets meer kunnen uitleggen, laten zien mogelijk?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De tandheugel is de stang die binnen het stuurhuis heen en weer gaat.
Op beide uiteinden van het stuurhuis zit een dop. Daar heb ik het over.
Chyparse heeft waaschijnlijk ook de WPHB’s in het Nederlands.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je het stuurhuis gemerkt? Vóór demontage? Het kan ook transversaal verschoven zijn.
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 11788
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar hebben we het kortgeleden nog over gehad, over de locatie overdwars van het stuurhuis van deze auto.
Ik heb ook de indruk dat het interessant gaat worden om één draadje te maken om het over deze auto te hebben, gewoon om alle informatie van het betreffende voertuig bij elkaar te hebben. We zijn nu eigenlijk al in drie draadjes tegelijk bezig met het oplossen van hermontage-issues die best met elkaar samen kunnen hangen en dan komen we er op den duur niet meer achter wat er al aan tips gegeven is en wat er allemaal al aan de auto gedaan is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hopi bon !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
jarbekkers schreef:Dank voor jullie snelle reacties…
@JW: ja zover ik weet zitten er originele velgen op de auto. Het is echt een kwestie van de stuurstang tov de velg. Voordat ik de stuurhuis en versnellingsbak revisies heb gedaan, had ik er geen last van.
@Jantje1948: mijn Frans is slecht… tevens begrijp ik niet welke contramoer, dop en randbeugel je bedoeld. (Draai de contramoer op de rechterkant van het stuurhuis los en draai de dop in tot hij de tandheugel raakt.)
Zou je dat iets meer kunnen uitleggen, laten zien mogelijk?
Had je het al gevonden? Dit is de linkerkant, maar rechts zit er ook zo’n constructie.
Borgmoer 5 stukje lossen, dop 6 naar binnen draaien, moer weer laten borgen, dan heb je de stuuruitslag een stukje beperkt. Eventueel herhalen tot je de maximale stuuruitslag hebt zonder aanlopen.
Gereviseerde stuurhuizen staan vaak iets te ruim afgesteld wat betreft stuuruitslag.
Maar je moet eerst wel zeker weten dat je stuurhuis goed gecentreerd staat.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jarbekkers schreef:…mijn Frans is slecht…
De werkplaatshandboeken voor de D-typen kun je ook in het Nederlands krijgen. Chyparse verkoopt ze.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank allen, hier even wat reacties op de verschillende antwoorden/opmerkingen:
@jantje1948 en H@ans:
het is me nu duidelijk wat er bedoeld wordt. Dit is voor mij nieuw, heb alleen de hoezen van het stuurhuis vervangen en de 0-ringetjes. Verder niks gedaan.
@Bibberkip, Penny Lane en H@ns:
ja, voordat ik het stuurhuis los maakte heb ik het met verf gemarkeerd, maar blijkbaar toch niet helemaal goed teruggeplaatst omdat in voorheen die aanslag van de linker velg tegen de stuurstang niet had. Wel de aanslag van de rechterband tegen het schutbord in de wielkast. Daar is de verf weg gesleten.
We hebben het inderdaad al eerder over de uitlijning van het stuurhuis gehad.
De afstand tussen het hard van het hulpstuurhuis en het hart van het rondsel is 122,5 mm. Dus die is goed.
Echter voor de theoretische afstelling van het stuurhuis is de afstand tussen het hart van het rondsel en tegen de houder van de spoorstang bij mij 265 mm ipv 275 mm. Als ik deze afstand op 275 mm zet dan staan mijn wielen schuin naar rechts. Volgens mij was het commentaar in het betreffende topic dat deze afstand niet zoveel uitmaakte. Ik heb het dus zo gelaten en het stuur op half acht gezet met die afstand van 265 mm.
@jantje1948 en Waterman:
Ik heb de 4 WHB van de D-typen, maar vind deze lastig te lezen en kon zo gauw niks vinden over het afstellen van de stuurstangen. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte kennis met alle technische termen en geduld…
@Penny Lane: ja ik zou 1 topic voor alle zaken mbt deze auto kunnen maken, maar zoals eerder ergens in dit forum aangegeven weet ik niet of dat het opzoeken van aanverwante issues ten goede komt. ik vind het zelf bijvoorbeeld lastig als er hele lange verhalen zijn met van alles en nog wat. Het liefst zou ik per onderwerp 1 topic hebben met daarin alleen dus opmerkingen over dat onderwerp.
Nog even op een rijtje wat ik denk dat er moet gebeuren om het hele stuurgebeuren goed te krijgen:
1: Afstand tussen hart hulpstuurhuis en hart van het rondsel op 122,5 mm
2: Afstand tussen hart van het rondsel en tegen de houder van de stuurstang op 275 mm
3: stuurhuis op half acht zetten (ook kanteling nog met tool goed zetten)
4: stuuruitslag instellen door stuur 1,5 omwenteling te zetten en dan borg moer aan buitenkant stuurhuis los te halen en dop in te draaien tot deze de tandheugel raakt.
5: maar dan staan de wielassen dus een stuk naar rechts. Hoe krijg ik die dan weer recht?
6: uitlijnen volgens instructie van DS-TT filmpje
Of zie ik iets over het hoofd?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je punt 2 wil uitvoeren staan je wielen dus niet rechtiit met het stuur op de halfacht positie als ik je goed begrijp. Als je deze afstand toch wil aaanhouden moet je je dus even niets aantrekken van de positie van het stuurwiel.
Als je dan de overige punten hebt uitgevoerd resteert het om de klembout bij het rondsel los te maken, hat stuurwiel naar je toe te trekken en het in de halfacht positie weer op de spiebaantjes van het rondsel te schuiven. Tijdens deze procedure wel de rol van het : appeltje” omhooghouden en als de zaak eenmaal goed is het appeltje zzo verdraaien dat de rol weer in de deuk zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Edit: Dit kun je bij nader inzien toch beter niet doen.
Doe het zoals je zelf aangaf want dan klopt de positie van de tandheugel namelijk.
De wielen kun je dan rechtuit zetten door een spoorstang korter te maken en de andere evenveel langer (omwentelingen tellen.)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Jan een DS heeft maar één regeling voor de stuurarmen ( een SM twee )
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10376
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan er maar één spoorstang afgesteld worden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:
De wielen kun je dan rechtuit zetten door een spoorstang korter te maken en de andere evenveel langer (omwentelingen tellen.)
Alleen de rechter spoorstang kan je verstellen toch?
De linker is vast. Of bedoel je wat anders?
O, spuit 11 hier ...