




























Totaal aantal Berichten: 10458
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat noemen ze toch schoperen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Thermisch verzinken gebeurt in een “dompelbad”.
Schoperen doe je met een “spuitpistool”, da’s een andere procedé.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mocht je het willen lakken, voor de looks, dan is schooperen wel de betere optie. Het heeft een betere hechtingen bij vervolgbehandelingen zoals lakken!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Lakken op zink is géén probleem, maar weet wat je doet. Wij deden het vroeger met washprimer, daar zit fosforzuur in, en die hecht onverbrekelijk op zink. dan direct afspuiten en hebt een prima hechting.
hvo 100 gemaakt van afval













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
JW schreef:Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.Groet,
JW
Klopt, maar daar is gelukkig Mike Sanders vet een oplossing
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Precies, ik ga echt niet vanalles doen aan een verzinkt chassis, het is al verzinkt.
De buitenkant lakken (goede tip die washprimer, thx), binnenzijde en buitenzijde in het vet. Dan komt dat wel goed.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
In de jaren 80 had glasurit een washprimer, die mengde je 2:1 met verharder (fosforzuur) dan was ie voor staal geschikt, en als je het 1:1 mengde was het speciaal voor verzinkte plaat , dat werd toen dagelijkse kost ivm de audi’s die toen verzinkt werden. De hechting was dan volledig door de bijtende inwerking van het zuur, dus voor elke verzinkte ondergrond en aluminium ook geschikt. De spuiters bij fokker deden het er ook mee, de vliegtuigen werden zo afgewerkt, natuurlijk ging er aflak overheen.
De eigenwijze spuiters die toch 2:1 mengden kregen de wagens vanzelf terug na een tijdje omdat de lak er dan vanzelf af krulde dus het fosforzuur is echt belangrijk.
Wat wij dus deden was de aflak mengen met een ‘‘scheutje’’ fosforzuur en dan kon je eigenlijk altijd hechting forceren ook als er onvoldoende geschuurd was m.n door de doe het zelvers die goedkoop een wagen lieten over blazen. Werkte voor een paar jaar prima, later ging de lak toch stuk door de verstoorde mengverhouding, maar dan klaagde niemand.
hvo 100 gemaakt van afval
Van L’Aventure heb ik de Certificat de naissance en fiche de production ontvangen. Chassisnummer en motornummer horen in ieder geval bij elkaar blijkt. Wat ik niet kan vinden is het versnellingsbaknummer, weet iemand waar die staat op de bak?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)







Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
...als dat op dezelfde manier werd aangegeven als bij de GSA dan is het een witte sticker zo groot als een halve bankpas ongeveer.
Ik ben die één keer tegengekomen onder een halve centimeter zwarte drek, bij alle andere bakken was ie pleite
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Op de “latere” 2cv’s blijkt dat naar alle waarschijnlijkheid geen nummer meer te vinden is.
Vandaag kreeg ik het officiële ondertekende “certificat de naissance” van Stellantis in de brievenbus. De volgende stap is het inschatten van het risico c.q. slagingskans van een identiteitsonderzoek bij het RDW.
In mijn situatie, er zit een niet origineel chassis onder met een slecht leesbaar ingemept chassisnummer. Het chassisnummer klopt met het kenteken, motornummer klopt ook, het plaatje op de koets klopt en de uitvoering/kleuren kloppen.
Wat denken jullie, zou dat genoeg zijn?
Welke RDW keurmeester het onderzoek uitvoert maakt denk ik ook wel uit. Ik denk dat het goed is om een RDW keuringsstation uit te zoeken dat vaker 2cv’s gezien heeft en weet wat er speelt. Iemand tips welke keuringsstations juist wel of niet te kiezen?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Heb hetzelfde gehad met mijn eend voordat ik hem restaureerde, ik kwam niet door de apk omdat het chassisnummer slecht leesbaar was.
Ik ben voor herinslag gegaan bij het RDW keuringsstation in Arnhem. Dat was een fluitje van een cent. De keurmeester vond het een hartstikke leuk ding. Met 15 min reed ik met een nieuw ingeslagen nummer weer naar buiten.
Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25667
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ChrisB schreef:Op de “latere” 2cv’s blijkt dat naar alle waarschijnlijkheid geen nummer meer te vinden is.
Vandaag kreeg ik het officiële ondertekende “certificat de naissance” van Stellantis in de brievenbus. De volgende stap is het inschatten van het risico c.q. slagingskans van een identiteitsonderzoek bij het RDW.
In mijn situatie, er zit een niet origineel chassis onder met een slecht leesbaar ingemept chassisnummer. Het chassisnummer klopt met het kenteken, motornummer klopt ook, het plaatje op de koets klopt en de uitvoering/kleuren kloppen.
Wat denken jullie, zou dat genoeg zijn?
Welke RDW keurmeester het onderzoek uitvoert maakt denk ik ook wel uit. Ik denk dat het goed is om een RDW keuringsstation uit te zoeken dat vaker 2cv’s gezien heeft en weet wat er speelt. Iemand tips welke keuringsstations juist wel of niet te kiezen?
Ik zou niet naar amsterdam gaan. Misschien nieuwegeijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>