2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
D’n Scharrelston
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10380
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 januari 2025 10:35 AM
  [ # 16 ]

Dat noemen ze toch schoperen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2376
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 januari 2025 11:41 AM
  [ # 17 ]

Thermisch verzinken gebeurt in een “dompelbad”.
Schoperen doe je met een “spuitpistool”, da’s een andere procedé.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 januari 2025 08:05 PM
  [ # 18 ]

Mocht je het willen lakken, voor de looks, dan is schooperen wel de betere optie. Het heeft een betere hechtingen bij vervolgbehandelingen zoals lakken!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2376
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 januari 2025 10:32 PM
  [ # 19 ]

Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 26 januari 2025 10:20 AM
  [ # 20 ]

Lakken op zink is géén probleem, maar weet wat je doet. Wij deden het vroeger met washprimer, daar zit fosforzuur in, en die hecht onverbrekelijk op zink. dan direct afspuiten en hebt een prima hechting.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 januari 2025 12:59 PM
  [ # 21 ]
JW schreef:

Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.

Groet,
JW

Klopt, maar daar is gelukkig Mike Sanders vet een oplossing Smile

 

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 januari 2025 09:28 AM
  [ # 22 ]

Precies, ik ga echt niet vanalles doen aan een verzinkt chassis, het is al verzinkt.

De buitenkant lakken (goede tip die washprimer, thx), binnenzijde en buitenzijde in het vet. Dan komt dat wel goed.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)

 

Profiel  
 
bibberkip
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 januari 2025 12:58 PM
  [ # 23 ]

In de jaren 80 had glasurit een washprimer, die mengde je 2:1 met verharder (fosforzuur) dan was ie voor staal geschikt, en als je het 1:1 mengde was het speciaal voor verzinkte plaat , dat werd toen dagelijkse kost ivm de audi’s die toen verzinkt werden. De hechting was dan volledig door de bijtende inwerking van het zuur, dus voor elke verzinkte ondergrond en aluminium ook geschikt. De spuiters bij fokker deden het er ook mee, de vliegtuigen werden zo afgewerkt, natuurlijk ging er aflak overheen. 

De eigenwijze spuiters die toch 2:1 mengden kregen de wagens vanzelf terug na een tijdje omdat de lak er dan vanzelf af krulde dus het fosforzuur is echt belangrijk.

Wat wij dus deden was de aflak mengen met een ‘‘scheutje’’ fosforzuur en dan kon je eigenlijk altijd hechting forceren ook als er onvoldoende geschuurd was m.n door de doe het zelvers die goedkoop een wagen lieten over blazen. Werkte voor een paar jaar prima, later ging de lak toch stuk door de verstoorde mengverhouding, maar dan klaagde niemand.

ALI blabla en de 40 rovers?

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook