Koelvloeistofsensor
Cipi09
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-01-2025

Gepost: 26 januari 2025 04:41 PM

Hallo forumleden,

Ik heb het volgende probleem, krijg steeds de melding na het starten dat de koelvloeistof temperatuur te hoog is en de computer zegt “schakel de motor uit”.
Ook na het starten gaat direct de koel fan aan en blijft loeien, dit alles direct na het starten dus, hiernaast ook gelijk de melding van een motorstoring, waarvan ik denk dat dit met elkaar te maken heeft.
De auto rijdt verder prima, stottert niet en houd niet in.
Denk zelf dat die sensor defect is, maar ik kan nergens iets vinden over de locatie van deze sensor in de motorruimte.
is hier iemand die mij dat kan vertellen en misschien ook weet welke sensortype het is, op internet zeer veel keuze, maar ik weet niet of deze met een klem vastzit of geschroefd.
Het gaat hier over een Picasso 1.6 16V THP , 150PK uit 2009.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. vriendelijke groet
leo

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2025 04:56 PM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen met de zaak op de voorgeschreven manier te ontluchten.
Soms kan een luchtbel ook tot dit soort meldingen leiden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Cipi09
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-01-2025

Gepost: 26 januari 2025 05:47 PM
  [ # 2 ]

hai Jantje,

Ik zou niet weten hoe er een luchtbel in het systeem zou moeten zitten, er is geen koelvloeistof vervangen, er zijn geen lekkage’s, de verwarming werkt gewoon prima, dus ik denk zelf dat het daar niet zit eerlijk gezegd.

Maar in ieder geval wel bedankt voor het meedenken ....ik kan er altijd nog naar kijken, maar voor mij is het nu het belangrijkste waar ik die sensor bij de motor kan vinden, dan kan ik verder.


groet Leo

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2025 06:22 PM
  [ # 3 ]

De meest waarschijnlijke plek voor de sensor is in het thermostaathuis. Dat zit tegen het einde van de cilinderkop aan de bestuurderskant Ik zou eerst kijken of de stekkerverbindingen niet gecorrodeerd zijn.
Ik zal straks even kijken of ik iets meer kan vinden over de plaats.

Ik denk nummer 2 op dit plaatje.

https://tinyurl.com/4jhmu3tv

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2025 06:27 PM
  [ # 4 ]

Zit inderdaad in het thermostaathuis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Cipi09
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-01-2025

Gepost: 26 januari 2025 07:08 PM
  [ # 5 ]

Hai Jantje en rene, hier ben ik echt geweldig mee geholpen…nu weet ik waar te kijken en welke sensor…1 met een klemkoppeling zo te zien.

Ik heb ook nog een storing van de versnellingsbak, had een slechte accu en had gehoopt dat dat het veroorzaakte, maar helaas, het zal denk ik wel de versnellingspook zijn en ben al op zoek naar een vervangende, heb er nu wel een iets zwaardere accu in geplaatst met een hogere afgifte qua power bij het starten, geeft nu 660 ipv de gewone 540 aan power. het is tevens een 64 amp accu ipv de 60 amp, je kan het echt merken , hij draait rond als een jekko tijdens het starten.

Maar beiden, heel hartelijk dank voor het helpen de plek te vinden van die sensor..

groet Leo

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook