Totaal aantal Berichten: 10380
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat noemen ze toch schoperen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Thermisch verzinken gebeurt in een “dompelbad”.
Schoperen doe je met een “spuitpistool”, da’s een andere procedé.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mocht je het willen lakken, voor de looks, dan is schooperen wel de betere optie. Het heeft een betere hechtingen bij vervolgbehandelingen zoals lakken!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Lakken op zink is géén probleem, maar weet wat je doet. Wij deden het vroeger met washprimer, daar zit fosforzuur in, en die hecht onverbrekelijk op zink. dan direct afspuiten en hebt een prima hechting.
ALI blabla en de 40 rovers?
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
JW schreef:Het enige nadeel van schoperen: je kunt het alleen op zichtbare oppervlakken doen.
Een binnenkant van een koker, daar kom je niet bij.Groet,
JW
Klopt, maar daar is gelukkig Mike Sanders vet een oplossing
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Precies, ik ga echt niet vanalles doen aan een verzinkt chassis, het is al verzinkt.
De buitenkant lakken (goede tip die washprimer, thx), binnenzijde en buitenzijde in het vet. Dan komt dat wel goed.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
In de jaren 80 had glasurit een washprimer, die mengde je 2:1 met verharder (fosforzuur) dan was ie voor staal geschikt, en als je het 1:1 mengde was het speciaal voor verzinkte plaat , dat werd toen dagelijkse kost ivm de audi’s die toen verzinkt werden. De hechting was dan volledig door de bijtende inwerking van het zuur, dus voor elke verzinkte ondergrond en aluminium ook geschikt. De spuiters bij fokker deden het er ook mee, de vliegtuigen werden zo afgewerkt, natuurlijk ging er aflak overheen.
De eigenwijze spuiters die toch 2:1 mengden kregen de wagens vanzelf terug na een tijdje omdat de lak er dan vanzelf af krulde dus het fosforzuur is echt belangrijk.
Wat wij dus deden was de aflak mengen met een ‘‘scheutje’’ fosforzuur en dan kon je eigenlijk altijd hechting forceren ook als er onvoldoende geschuurd was m.n door de doe het zelvers die goedkoop een wagen lieten over blazen. Werkte voor een paar jaar prima, later ging de lak toch stuk door de verstoorde mengverhouding, maar dan klaagde niemand.
ALI blabla en de 40 rovers?