Totaal aantal Berichten: 2132
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vandaag begonnen met de distributieriem wissel. Onderdelen zouden elk moment op de mat moeten vallen, dan kan ik het morgen afmaken.
Overigens vervang ik de riem, spanner, waterpomp en rollen omdat die, voor wat ik heb kunnen achterhalen, er al meer dan 100k km en een jaar of 14 in bedrijf is. Dus die zit wel in de reservetijd inmiddels. En omdat ik het karretje vanaf februari veel meer zal gebruiken leek het me een goed moment om te wisselen.
De boel is inmiddels ontdaan van wiel, wielkuip, multiriem, motorsteun, distributiekappen en krukaspoelie.
Ik kon irritant genoeg de blokkeerpennen die ik gemaakt had voor de distributieriem wissel van m’n Xm nergens meer vinden. Daar dus nieuwe voor gemaakt van een stel slotbouten. Via de foto’s van René (bedankt nogmaals) een verfroller verbouwd tot blokkeerpen voor het vliegwiel. Alle 3 de pennen geplaatst, dat ging redelijk voorspoedig. De blokkeerpen van 6mm voor het vliegwiel schoof er na wat rommelen zo’n 5 cm in. De nokkenas pennen zitten vrij los, het is oppassen dat ze er niet uitvallen. Dat is anders dan bij m’n Xm.
Straks nog even een wasmachinelekbak halen en dan de koelvloeistof aftappen en de waterpomp verwijderen.
Moet nog even kijken wat ik met de thermostaat doe. Daar lijkt het te lekken. Die heb ik echter niet besteld. Ook ben ik bang dat het oliefilter niet de juiste gaat zijn. Maar dat zien we wel als die geleverd wordt later vandaag als DPD inderdaad komt zoals ze zelf zeggen.
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Neem je ook gelijk de multiriem + spanner mee?
Welk merk heb je genomen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2132
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
DPD maakt er een potje van. Ze zouden gisteren 2 pakketen leveren, maar dat is niet gebeurd. Vanmorgen was ik even weg en is er slechts 1 van de 2 geleverd. Hopelijk volgt de andere later vandaag alsnog.
De belangrijkste zaken voor nu zijn gelukkig wel geleverd. De distributieriemset met waterpomp (van Bosch) en de multiriem set van Continental. Van de de draaiende delen van beide riemen is alleen de waterpomp slecht, de rest voelt nog prima. Ik kan dus wel verder voor nu.
Ook vanmorgen een waterpomphuis besteld bij de lokale automaterialenzaak. Op mijn 1.6 zit een metalen waterpomphuis, de latere versies hebben een kunststof versie. Bij die versie zit de thermostaat wat net wat anders. Ze zou verwachten dat zo’n metalen versie degelijk is, maar de mijne lekt op een aansluiting waar een metalen pijpje zit.
Vervangende huis zou vanmiddag binnen zijn. En inderdaad net voor 12 uur een telefoontje dat het onderdeel binnen is. Maar er zitten geen pakkingen oid bij. Pakkingen kregen ze niet gevonden los, dus in overleg toch maar besloten om een andere te laten komen waar de wel pakkingen bij zitten. Helaas is deze pas vrijdag binnen.
Ik heb het waterpomphuis nog laten zitten, dus in principe kan ik de boel weer monteren en afmaken en mocht het nodig zijn de kvs nogmaals aflaten en het huis op een later tijdstip vervangen. Maar ik heb natuurlijk eigenlijk helemaal geen zin in nog een keer geknoei met koelvloeistof.
Totaal aantal Berichten: 2132
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De distributieriem zit op z´n plek. De merktekens op de riem, nokkenaswielen en de krukas die vanaf de fabriek aanwezig zijn kwamen keurig overeen. Na 4 omwentelingen kon ik de paspennen ook weer netjes terugplaatsen. Heb uiteindelijk boortjes van 8 mm gebruikt omdat de afgeslepen slotbouten net geen 8 mm bleken te zijn maar eerder 7,5 a 7. En dan zit er veel te veel speling op waardoor je zo maar een tand mis kan zitten.
Ook de distributiekappen, motorsteun en de multiriem zitten weer op hun plek.
De DPD saga gaat nog even door helaas. Kreeg een mailtje dat mijn tweede pakket niet afgeleverd kon worden en dat ze het ergens naar een depot gaan brengen. Prutsers. Dus voor nu geen olie, oliefilter, koelvloeistof en bougies.
We kunnen dus even niet verder. Op zich geen groot drama omdat ik vrijdag pas het thermostaathuis binnen zal hebben. Ik wil eerst de auto weer een keer starten voordat ik met bougies aan de slag ga. Niet te veel variabelen tegelijk introduceren lijkt me handig voor het geval er toch iets mis gegaan is.
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach DPD. Praat me er niet van!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
DPD staat voor mij voor ‘Die Polische Drecke’.
Het zou me niets verbazen als jouw pakket in een distributiecentrum in Duitsland klaar staat om retour leverancier te gaan, want ze weten zelfs van hun track & trace een puinhoop te maken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
furriegurrie schreef:De distributieriem zit op z´n plek.
Lukte het spannen een beetje?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2132
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Daar ben ik ook een beetje bang voor Wim, vandaag gepoogd info in te winnen. Ze komen niet verder dan dat het vandaag naar een afhaalpunt zou moeten gaan….
Spannen ging prima. Was me vanuit de documentatie niet 100% duidelijk, maar een Youtube video bracht nog wat meer duidelijkheid.